چه‌‌کسی انرژی شما را می‌دزدد؟

احتمالا بدون این‌که بدانید به دفعات با آدم‌هایی در جامعه‌ برخورد داشته‌اید که از انرژی اطرافیان‌شان تغذیه می‌کنند، آنان مثل انگل به میزبان خود می‌چسبند و شور و هیجان‌ او را تا به آخر می‌مکند و می‌خشکانند. این چرخه مدام تکرار می‌شود، چون تداوم حیات این “خون‌آشامان انرژی‌” به نابودی و تخلیه‌ی شور و هیجان‌ دیگران،بستگی دارد.

کد خبر : ۳۱۵۱۲
بازدید : ۶۵۴۳
احتمالا بدون این‌که بدانید به دفعات با آدم‌هایی در جامعه‌ برخورد داشته‌اید که از انرژی اطرافیان‌شان تغذیه می‌کنند، آنان مثل انگل به میزبان خود می‌چسبند و شور و هیجان‌ او را تا به آخر می‌مکند و می‌خشکانند. این چرخه مدام تکرار می‌شود، چون تداوم حیات این "خون‌آشامان انرژی‌" به نابودی و تخلیه‌ی شور و هیجان‌ دیگران،بستگی دارد.

آدم‌هایی که توسط یک دزد انرژی انرژی‌شان دزدیده می‌شود و بعد متوجه این موضوع می‌شوند، اغلب این مسئله را کوچک می‌شمارند یا از آن چشم‌پوشی می‌کنند. قسمت سخت کار، تشخیص نشانه‌های آدمی است که می‌خواهد انرژی شما را به تاراج ببرد. ما پنج نشانه‌ی شناسایی دزد انرژی تان را در ادامه آورده‌ایم.

۱. این‌جور آدم‌ها سعی می‌کنند شما را تا حد خودشان پایین بکشند
البته همه‌ی آنها انرژی سایرین را آگاهانه یا از سر بدذاتی نمی‌دزدند؛ بعضی‌ها صرفا به کمی راهنمایی و پشتیبانی در مسیرشان نیاز دارند. در قسمتی از کتاب پرفروش دکتر جودیت اورلوف، "آزادی احساسی: رهاسازی خویش از احساسات منفی و تغییر رویه‌ی زندگی"، می‌خوانیم:

"بعضی آدم‌ها از خود راضی و نفرت‌انگیز هستند، و برخی دیگر صمیمی و خوش‌برخورد. انگار که در یک میهمانی گرم صحبت با آدمی بسیار خوب باشید و ناگهان حالت تهوع و ضعف به شما دست می‌دهد. یا مثلا به آن همکارتان فکر کنید که بری دهمین بار راجع‌به از جدایی‌اش برای شما سخنرانی می‌کرد: در نهایت او احساس بهتری خواهد داشت، اما کسی که انرژی‌اش تحلیل می‌رود شما هستید. مهم این است که این‌جور آدم‌ها انرژی شما را تخلیه می‌کنند.

در مواجهه با این نوع آدم‌ها که ذکر بدبختی‌شان از لب‌شان جدا نمی‌شود، خیلی ساده می‌توانید موضوع صحبت را عوض‌کنید یا کلمات مثبتی درباره‌ی رابطه‌شان به آنها بگویید. این نوع انرژی‌آشام‌ها معمولا قصد و غرض پنهانی ندارند، اما شاید به کمی کمک برای افزایش دوباره‌ی سطح انرژی خودشان نیاز داشته‌باشند. همه‌ی ما هر از چند گاهی به کمک احتیاج‌داریم، پس هر کسی موج منفی می‌فرستد را بدون در نظر گرفتن شرایط از خودتان دور نکنید. شاید فقط روز بدی داشته‌اند و می‌خواهند با کسی صحبت‌کنند. تا وقتی می‌توانید به درون خودتان رجوع‌کنید و به انرژی مثبت‌تان دسترسی داشته‌باشید، انرژی این آدم‌ها روی شما تاثیر نخواهد گذاشت.

۲. آن‌ها به‌گرمی با شما احوال‌پرسی می‌کنند و بعد رویه‌ی متفاوتی در پیش می‌گیرند
بعضی آدم‌ها که قصد دزدیدن انرژی شما را دارند، در وهله‌ی اول به گرمی از شما استقبال می‌کنند، انگار شما همان آدمی هستید که تمام روز می‌خواستند او را ببینند. اما به مجرد این‌که به قلمرو شما پا می‌گذارند، ورق را برمی‌گردانند و آن‌قدر انرژی منفی به شما می‌دهند تا زمین‌گیرتان کنند. وضعیت بغرنجی است، اما همیشه می‌توان راهی برای مقابله با این سارقان انرژی پیدا کرد.

یک لبخند ساده می‌تواند جریان انرژی مثبت را به سمت آدمی با این‌همه انرژی منفی سرازیر کند. وقتی غریبه‌ای در خیابان یا فروشگاه مواد غذایی به شما لبخند می‌زند، حس خوبی به شما دست می‌دهد؛ این‌طور نیست؟ وقتی شما هم به آدم دیگری لبخند می‌زنید همین قضیه اتفاق می‌افتد. انگلیسی‌ها می‌گویند ریزموج‌ها موج می‌شوند؛ پس خاطرتان باشد با به‌اشتراک‌گذاشتن شادی‌ خود، انرژی مثبت را به‌جریان درآورید!

۳. آن‌ها سعی می‌کنند کاری کنند دل‌تان برایشان بسوزد
آدم‌هایی که به‌دنبال دزدیدن انرژی دیگران هستند اغلب ژشت افسوس‌خوردن به خود می‌گیرند، اما حتی ذره‌ای مسئولیت کارشان را بر عهده نمی‌گیرند. در این‌جور مواقع باید به فکر رها کردن این آدم‌ها باشید. با کسی که از کنترل زندگی خودش سر باز می‌زند و دست‌کم برای مثبت‌اندیش‌تر شدن و مستقل‌شدن تلاش نمی‌کند، حتی اگر دوست صمیمی یا عضو خانواده‌ باشد، نمی‌توان رابطه‌ی سالمی داشت.

برای ترک‌کردن یک رابطه حس گناه نداشته‌باشید؛ بعضی وقت‌ها هیچ راه دیگری وجود ندارد و شما هم نمی‌توانید بار آدم دیگری را تا ابد روی شانه‌هایتان تحمل‌کنید. اگر بگذارید رفتار این‌جور آدم‌ها ادامه پیدا کند، آنها همچنان در نقش قربانی باقی‌خواهندماند، اما اگر ارتباط‌تان را با‌ آنها قطع‌کنید، ناچار می‌شوند نیروی درون‌شان را پیدا کنند تا هم به خودشان و به دیگران روحیه می‌دهند.

شما با این کارتان به این‌جور آدم‌ها لطف می‌کنید، پس سعی‌کنید چندان احساس ندامت نداشته‌باشید؛ مخصوصا اگر از آن آدم‌هایی هستید که معمولا با دیگران احساس همدلی می‌کنید.

۴. آن‌ها مشکلات را بزرگتر از چیزی که هستند نشان‌می‌دهند
آدم‌هایی که قصد دزدیدن انرژی شما را دارند به چیزهای کوچک‌تر و کم‌اهمیت‌تر در زندگی بیش از حد واکنش نشان‌می‌دهند، و هدف‌شان از این کار تنها تغذیه‌کردن از واکنش احساسی قوی‌ای است که به‌دنبال عمل‌شان برمی‌آید. اگر کافه‌من به‌جای لاته‌ی فندقی برای آنها موکای شکلات سفید بیاورد، جوری رفتار می‌کنند انگار تمام روزشان خراب شده‌است.

به‌جای این‌که بگذارید بیش از حد واکنش نشان‌دهند، سعی‌کنید نیمه‌ی پر لیوان را به آنها نشان‌دهید و به یادشان بیاورید زندگی انسان عموما پر از کمبود و بی‌نظمی است، چون در حقیقت چیزی جز یک تجربه نیست. همه‌ی ما برای یادگرفتن و رشدکردن به این دنیا پا گذاشته‌ایم، که شامل شکست‌خوردن، اشتباه‌کردن و سازگارشدن با اتفاقات می‌شود.

۵. آن‌ها سعی‌می‌کنند توجه شما را به سوی مسائل منفی سوق دهند
آدم‌هایی که سعی‌دارند انرژی شما را بدزدند نه‌تنها می‌خواهند از آن تغذیه‌کنند، بلکه می‌خواهند مطمئن‌شوند برای خودتان هم هیچ انرژی‌ای باقی‌نمانده‌باشد. آنها همیشه می‌خواهند توجه شما را به نیمه‌ی ناخوشایند مسائل معطوف‌کنند، ذهن‌تان را پر از شک کنند و کاری کنند پیش خودتان فکر کنید برای دریافت انرژی مثبتی که مستحقش هستید، به‌قدر کافی خوب نیستید.

هر وقت کسی خواست با معطوف‌کردن توجه شما به مسائل منفی، انرژی شما را بدزدد، سریعا به کار دیگری مشغول شوید تا ذهن‌تان درگیر آن مسئله نشود. با این کار نشان می‌دهید برای آسایش خودتان ارج و قرب بالایی قائل هستید و این پیام را به‌روشنی به آن فرد انتقال‌می‌دهید که دیگر نباید آنجا بماند. اگر شما هم توانستید دزد انرژی تان را شناسایی کنید تجربیات خود را از طریق همین صفحه با سایر خوانندگان در میان بگذارید.

منبع: پاور آو پازتیویتی
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید