روایت عکاس فرانسوی از "محرم در ایران"

روایت عکاس فرانسوی از "محرم در ایران"
کد خبر : ۳۱۶۸۷
بازدید : ۳۵۵۱۵
فرادید | هر ساله در دهه اول ماه محرم، میلیون‌ها ایرانی به خیابان‌ها می‌روند تا برای یکی از بزرگترین شخصیت‌های جهان شیعیان عزاداری کنند: حمام گِل، غذاهای نذری و عزاداری‌های دست جمعی از جمله مشخصه‌های این مراسم است.

به گزارش فرادید، شیعیان جهان هر ساله در ماه محرم برای شرکت در مراسم سوگواری امام حسین (ع)، امام سوم شیعیان، به خیابان‌ها می‌ریزند. امام حسین (ع) و 72 تن از یارانش در سال 680 پس از میلاد توسط خلیفه خود خوانده آن زمان، یزید، شهید شدند.

محرم، نخستین ماه سال قمری است. مراسم عزاداری شیعیان در روز عاشورا، دهمین روز از ماه محرم، به اوج خود می‌رسد.محرم برای شیعیان یعنی عزاداری برای نوه پیامبر اسلام؛ امام حسین (ع) جانش را در اوج شجاعت و اتحاد ایثار کرد تا با یزید بیعت نکند.

اریک لافورگ، عکاس فرانسوی، در اکتبر امسال برای دومین بار در مراسم سوگواری محرم شرکت کرد تا شخصا شاهد رسوم مختلف عزاداری و غذاهای نذری در ایران باشد. او می‌گوید: «من مراسم زنجیرزنی ایرانی را از تلویزیون تماشا کرده بودم اما نمی‌دانستم که این مراسم برای چیست.»

روایت عکاس فرانسوی از

اریک در ادامه می‌گوید: «بسیاری از افراد از جمله خودم تفاوت بین مسلمانان شیعه و سنی را نمی‌دانند. یک دوست ایرانی تفاوت آن‌ها را به من توضیح داد. فهمیدم که هر کسی، حتی مسیحیان، نیز می‌توانند در مراسم شرکت کرده و کمک کنند. به همین خاطر تصمیم گرفتم به ایران بروم.»

عاشورا علاوه بر عزاداری امام حسین (ع)، نمادی از حقیقت‌جویی، عدالت‌خواهی و همچنین مقابله با ظالم زمانه در هر جا و مکانی دارد - این مورد را می‌تواند از خودداری امام حسین (ع) از عدم بیعت با یزید درک کرد.

رسوم عزاداری در محرم بسیار متنوع است و ثبت تمام آن‌ها کاری نشدنی برای اریک بود. به همین دلیل، او فقط به ثبت تصاویری از عزاداری ماه محرم ایرانیان بسنده کرد.

اریک مراسم سینه‌زنی کاشان و همچنین مراسم چهل منبر خرم آباد را از نزدیک دید. در این رسم که در خرم‌آباد به آن «دختران چهل منبری» هم می‌گویند، دخترانی سیاه‌پوش و نقابدار با پای بدون کفش به صورت گروهی، از اول صبح تاسوعا، مجالس عزا و حسینیه‌های شهر را می‌گردند و در هر مراسم عزاداری یک شمع روشن می‌کنند تا چهل منبر را سر بزنند و چهل شمع روشن کنند.

در این مراسم، زنان و اخیرا مردان، 40 شمع روشن کرده و 40 عدد قند را با نیتی خاص در چهل منبر مختلف می‌اندازند. آن‌ها در طول مراسم صحبت نمی‌کنند.

تصاویر گرافیکی واقعه کربلا و غذاهای نذری محرم نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است . برخلاف تصویری که از ایرانی‌ها ساخته شده، "اریک" گواه رشد ایران و مهربانی بی حد و مرز ایرانیان است که وی را با آغوش باز در مراسم پذیرفتند.

روایت عکاس فرانسوی از

اریک می‌گوید: «همیشه قبل از اینکه عکس بگیرم از اشخاص اجازه می‌گیرم، اما اکثر مواقع در محرم به ناگهان خودم را در وسط مراسم عزاداری پیدا می‌کردم! حتی در جریان یک تعزیه - نمایشی خیابانی برای شهادت امام حسین (ع) - مردم از من می‌خواستند که به وسط تعزیه بروم و عکس بگیرم! اما قبول نکردم، زیرا واقعا نمی‌خواهم این سنت را مختل کنم... سعی کردم تا حد ممکن در مراسم بمانم که البته کار سختی هم نبود. اما گاهی اوقات آدم حس می‌کند که مبادا به ایمان و عبادت دیگران لطمه‌ای وارد کند. البته نه اینکه کسی چیزی به من گفته باشد. ولی وقتی 200 نفر در تاریکی مشغول راز و نیاز هستند و مدام صدای عکس گرفتن دوربین به گوش برسد... خُب خوب نیست. دوست نداشتم مثل یک غریبه بین مردم باشم.»

قرن‌ها از واقعه کربلا در ماه محرم می‌گذرد، اما هنوز شیعیان جهان داغدار شهادت امام حسین (ع) هستند. دولت ایران امیدوار است تا گردشگران بیشتری را برای مشاهده این کشور بی‌نظیر جذب کند.

اریک می‌گوید: «مردم دوست داشتند همه چیز را به من توضیح دهند؛ مراسم را نشانم دهند؛ به من غذا بدهند. دوستان زیادی در ایران پیدا کردم و واقعا شگفت زده شدم.»

روایت عکاس فرانسوی از

روایت عکاس فرانسوی از

روایت عکاس فرانسوی از

روایت عکاس فرانسوی از

روایت عکاس فرانسوی از

روایت عکاس فرانسوی از

روایت عکاس فرانسوی از

ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید