۱۹ کشور که زنانش در تحصیل از مردان پیشی گرفته‌اند

نسبت زنان به مردان در تحصیلات عالیه در کشورهای مختلف جهان چگونه است؟ در این نوشتار با بازده همراه باشید تا ۱۹ کشور با بالاترین نسبت زنان به مردان در تحصیلات عالیه را به شما معرفی کنیم. مجمع جهانی اقتصاد، شاخص جهانی شکاف جنسیتی سالانه‌اش را منتشر کرد.

کد خبر : ۳۲۱۰۰
بازدید : ۳۰۲۵
مجمع جهانی اقتصاد، شاخص جهانی شکاف جنسیتی سالانه‌اش را منتشر کرد.

به گزارش بازده، به نقل از بیزینس اینسایدر، یکی از عوامل مهم برای از بین بردن سریع شکاف جنسیتی، تحصیلات است. بنابراین، نگاهی به کشورهایی می‌اندازیم که در آنها زنان بیش از مردان دوره‌ی سوم تحصیل را می‌گذرانند و عملکرد تحصیلی بهتری دارند. منظور از گذراندن دوره‌ی سوم تحصیل، ادامه‌ی تحصیل پس از پایان مدرسه است؛ که شامل دانشگاه، آموزش‌های حرفه‌ای و خدمت نظامی است.

در بیش از ۱۰۰ کشور جهان تعداد زنان از نظر گذراندن دوره‌ی سوم تحصیلی از مردان پیشی گرفته است، ولی تصمیم داریم نگاهی به کشورهایی بیاندازیم که زنان بیشترین برتری را نسبت به همکلاسی‌های مرد خود دارند. این رده‌بندی با توجه به کشورهایی محاسبه می­شود که طبق بررسی مجمع جهانی اقتصاد WEF دارای بالاترین نسبت زنان به مردان هستند.

در ادامه ۱۹ کشور با بالاترین نسبت زنان به مردان در تحصیلات عالیه فهرست شده اند:

۱۹. پاناما
۵۳ درصد از زنان این کشور دوره‌ی سوم تحصیل را می‌گذرانند. از مقایسه‌ی این رقم با میزان مردان که تنها ۳۴درصد است، پی می‌‌‌بریم چرا زنان پانامایی نسبت به همتایان مرد خود دارای برتری‌های زیادی هستند.

۱۸. آرژانتین
خیل عظیم ۹۸ درصد از زنان آرژانتینی به شکلی دارای تحصیلات دوره‌‌‌ی سوم هستند و بر این اساس تعداد آنها یک و نیم برابر بیش از مردان است. هم‌چنین، این کشور در رده‌بندی مجمع جهانی اقتصاد WEF در زمینه‌ی قدرت سیاسی زنان دارای رتبه‌ی بالایی است.

۱۷. سریلانکا
WEF کشور سریلانکا را از نظر برابری جنسیتی در رده‌ی ۸۴ ام قرار داد، ولی رتبه‌ی این کشور در نظام آموزشی بسیار بالاتر است. درحالی‌که فقط ۲۳ درصد از زنان به مقاطع بالاتر تحصیلی می‌روند، در مقایسه با مردان -با نسبت ۶/۱ به ۱ -از شرایط بهتری برخوردارند.

۱۶. جمهوری دومینیکن
این کشور از جهت نسبت تحصیل زنان به مردان رتبه‌ی اول را در میان کشورهای حوزه‌ی دریای کاراییب دارا است. ۵۷ درصد زنان در جمهوری کاراییب به دوره‌ی سوم تحصیلی وارد می‌‌شوند، در مقایسه با مردان که تنها ۳۶ درصد است.

۱۵. قرقیزستان
ممکن است این کشور در آسیای مرکزی یکی از مشهورترین کشورها نباشد، ولی در مقام مقایسه، زنان این کشور از جهت تحصیلات یکی از بهترین­ ها در جهان­ اند. نسبت زنان به مردان در دوره ­ی سوم تحصیلی ۶۱/۱ است.

۱۴. تونس
کم­تر از نیمی از زنان تونسی ـ فقط ۴۲ درصد ـ دوره­ی سوم تحصیل را می­ گذرانند، ولی نسبت ادامه تحصیل زنان در مدرسه در مقایسه با مردان ۶۲/۱ است.

۱۳. کوبا
۶۰ درصد از زنان در کشور کوبا به عنوان پرجمعیت ­ترین کشور حوزه‌­ی کاراییب، تحصیلات خود را پس از پایان مدرسه ادامه می­دهند.

۱۲. بلیز
بلیز کشور کم­ جمعیت دیگری است که وضعیت تحصیل زنان درآن خیلی بهتر از مردان است. تعداد زنانی که دوره­ ی سوم تحصیلی را می‌گذرانند، ۶۸/۱ برابر بیش‌تر از مردان است.

۱۱. ونزوئلا
ممکن است اقتصاد ونزوئلا آن­قدر رنج ­آور باشد که مردم این کشور توانایی خرید دستمال کاغذی را هم نداشته باشند، ولی تعداد بسیار زیادی از زنان این کشور به دوره ­ی سوم تحصیل می­روند ـــ مجموعا ۹۹ درصد از زنان در مقایسه با ۵۸ درصد از مردان.

۱۰. سورینام
در این مستعمره­ ی سابق آلمان، تعداد بسیار اندکی از زنان، یعنی تنها ۱۵ درصد از آن­ها، تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر ادامه می­دهند، ولی در مقایسه با مردان که فقط ۹ درصد آن­ها را شامل می­شود، رقم کمی نیست.

۹. ایسلند
علاوه بر این­که ایسلند بالاترین رتبه ­ی شاخص کلی شکاف جنسیتی از نظر WEF را دارد، زنان آن نیز یکی از بهترین تحصیل­کرده ­های کره ­ی زمین هستند، و از لحاظ ادامه ­ی تحصیلات نسبت به مردان ۷۲/۱ بیشتراند.

۸. اروگوئه
۸۰ درصد از کل زنان اوروگوئه ادامه تحصیل می­دهند و از این جهت نسبت آن­ها به مردان ۷۳/۱ است.

۷. برونئی دارالسلام
برونئی اغلب به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان یاد می­شود، ولی هم­چنین یکی از کشورهایی است که دارای بیشترین تعداد زنان تحصیل­کرده در جهان است. تعداد زنان این کشور در مقایسه با همتایان مرد خود در موسسات آموزشی دوره­ی سوم تحصیلی بیشتر است؛ ۳۳ درصد از زنان در مقابل ۱۸ درصد از مردان.

۶. گویان
سطح تحصیلات در گویان برای هر دو جنسیت نسبتا پایین است، و فقط ۱۸ درصد از زنان ادامه تحصیل می­دهند یا به تحصیلات بالاتر می‌روند؛ ولی با وجود این، تعداد آن­ها هم­چنان دو برابر مردانی است که پس از پایان مدرسه ادامه تحصیل می­دهند.

۵. بحرین
زنان در این کشور جزیره ­ای خلیج فارس بیش‌تر از مردان به تحصیل می ­پردازند. نسبت زنان به مردان در دوره ­ی سوم تحصیلی ۱۸/۲ است.

۴. کویت
کویت کشور دیگری در خاورمیانه است که در آن سطح تحصیلات زنان بهتر از مردان است. ۴۱ درصد از زنان کویتی در موسسات آموزشی دوره ­ی سوم تحصیلی شرکت می­کنند، در حالی­که این رقم برای مردان فقط ۱۸ درصد است.

۳. جاماییکا
نسبت زنان به مردان در تحصیلات عالیه در این کشور بدین گونه است که حدود ۴۰ درصد از زنان جاماییکا به دوره ­ی سوم تحصیلی می­ روند. تعداد زنانی که در این کشور به دانشکده‌ و دانشگاه می­ روند ۲۹/۲ برابر تعداد مردان است.

۲. باربادوس
۸۸ درصد زنان باربادوسی ادامه تحصیل می­دهند یا در مقاطع بالای دانشگاهی به تحصیل می­پردازند، و تعداد آن­ها از این حیث، دو برابر مردان است. این کشور حوزه­ ی کاراییب با جمعیت کم­تر از ۳۰۰، ۰۰۰ نفر دو دانشگاه دارد.

۱. قطر
به صورت رسمی، در میان تمام کشورهای جهان قطر بالاترین میزان دانشجوی زن را دارد. اگرچه فقط ۴۴ درصد زنان قطری ادامه تحصیل می­دهند، ولی نسبت زنان به مردان در این مورد حیرت­ آور است: ۶۶/۶.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید