تصاویر/ معمای مرگ استالین

تصاویر/ معمای مرگ استالین
کد خبر : ۳۴۷۸۵
بازدید : ۲۴۸۹۱
فرادید | 64 سال پیش در چنین روزی استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در یکی از ویلاهای دولتی اطراف مسکو از دنیا رفت؛ معمای مرگ او هنوز بر کسی آشکار نیست.

به گزارش مجله تاریخ فرادید، در تاریخ 5 مارس 1953 میلادی، ژوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در یکی از ویلاهای دولتی اطراف مسکو، درسن 74 سالگی به دلیل آنچه سکته مغزی عنوان شد از دنیا رفت.

با اعلام خبر درگذشت استالین شائبه هایی درباره حضور و دخالت مقامات عالی رتبه دولتی در مرگ وی به گوش رسید. بر اساس برخی گزارشات استالین قربانی توطئه ی سازمان دهی شده "لاورنتی بریا" رئیس کل نیروهای ویژه ی اطلاعاتی شوروی شده بود.

به روایت تاریخ در عصر روز 27 فوریه 1953، استالین از چند تن از اعضای کابینه سیاسی حزب کمونیست شوروی منجمله "خروشف" و "بریا" در خانه ویلایی خود در حومه مسکو دعوت به عمل آورد. کسی نمی داند چه صحبت هایی میان آنها رد و بدل شد ولی گفته می‌شود که این گفتگو تا ساعت 4 بامداد ادامه داشت. پس از اتمام جلسه، مقامات محل را ترک کرده و استالین نیز به اتاق خواب خود رفت.

در روز بعد یعنی 1 مارس، استالین تا نزدیکای ظهر از اتاقش بیرون نیامد و حتی کسی را نیز صدا نزد. نگهبانان از این قضیه ابراز نگرانی کردند. بر اساس مقررات، نگهبانان بدون اجازه و فراخوان استالین، اجازه ورود به اتاق را نداشتند. سرانجام یکی از نگهبانان در ساعت 23 شب تصمیم گرفت وارد اتاق شود. استالین را دید که نقش زمین شده است. او زنده بود ولی نمی‌توانست سخنی به زبان بیاورد.

نگهبانان سراسیمه وی را بر روی کاناپه گذاشته و فورا به بریا تلفن کردند. بر اساس مقررات، بدون اجازه ی بریا، کسی اجازه ی تلفن زدن به پزشک را نداشت. مدت زیادی گذشت و از بریا خبری نشد. دیگر مقامات دفتر استالین نیز از قبول چنین مسئولیت سنگینی وحشت داشتند. بلاخره بریا به ویلای استالین رسید و فورا به اتاقی که وی در آن دراز کشیده بود رفت.

ادامه ماجرا و تمام رویدادهایی که پس از ورود بریا اتفاق افتاد، به طور جزئی و پراکنده از دهان شاهدان عینی ماجرا به ثبت رسیده است ولی بسیاری از آنها با یکدیگر در تناقص هستند. برخی از شاهدان مدتی پس از حادثه، واقعه را بدین گونه تعریف کردند که بریا هنگامی که استالین ناتوان را دید، اجازه ی تلفن به پزشک را نداد و گفت:"چرا این قدر سروصدا می کنید؟ مگر نمی بینید که جناب استالین خوابیده است. زود باشید همگی از جلوی چشمانم دور شوید."

درهرصورت آن شب همه از آنجا بیرون رانده شدند و پیکر رنجور و نیمه فلج استالین، تمام شب بدون کمک باقی ماند. بریا تنها در صبح روز 2 مارس اجازه ی ورود پزشکان به اتاق استالین را داد. بلافاصله جمعی از پزشکان درماندگاه دفتر حزب کمونیست شوروی در اطراف پیکر نیمه جان استالین جمع شدند. بریا بارها به نزد پزشکان رفته و فریاد می زد: "آیا شما بهبود وضعیت استالین را تضمین می کنید؟ آیا می دانید که چه مسئولت سنگینی بر دوش شما قرار دارد؟".

شاهدان عینی در آن شب اعلام کردند، انگاربریا مطمئن بود که پس از مرگ استالین خود جانشین وی خواهد شد. در آن روز، بریا بارها به سمت استالین آمد به صورت وی خیره شد و از او پرسید: "جناب استالین، اینجا تمامی اعضای کابینه ی شما قرار دارند. لطفا حرفی بزنید و به ما چیزی بگویید." ولی او نمی توانست هیچ سخنی به زبان بیاورد.

"سویتلانا آللویوا"، دختر استالین آخرین لحظات زندگی پدرش را به خوبی به یاد دارد. در روز 5 مارس استالین ناگهان چشمان خود را گشود و به اطرافیان نگاهی انداخت. سپس دست چپ خود بالا برد. کسی نمی داند که او با این کار می خواست به بالا اشاره کند یا کسی را تهدید کند؟ درست چند لحظه ی بعد، رهبر اتحاد جماهیر شوروی از دنیا رفت.

بریا نه تنها نتوانست به رهبری شوروی برسد و "نیکیتا خروشچف" به قدرت رسید بلکه در روز 26 جولای 1953 دستگیر و به همراه تمامی اطرافیانش تیرباران شد.

به گزارش تاریخ خروشف پس از صدور دستور تیربار مهمترین رقیب خود برای رهبری شوروی، اعلام کرد که توطئه بریا و همدستانش دلیل اصلی فوت استالین بوده است. با این حال گزارش مرگ استالین که تا مارس 2016 در صندوقخانه آرشیو دولتی تاریخ اجتماعی و سیاسی روسیه نگهداری می‌شد می گوید استالین بر اثر مرگ طبیعی از دنیا رفته است. در این گزارش، آمده که سکته‌ای که منجر به مرگ وی شده بود در روز یک مارس 1953 رخ داده و وی در شب قبل از سکته مواد الکلی مصرف کرد بود. بر این اساس برخی مورخان معتقداند شائبه مرگ او به دست بریا ممکن است ساخته و پرداخته خروشچف برای از صحنه به در کردن رقیب اصلی رهبری شوروی باشد.

تصاویر/ معمای مرگ استالین

مقامات اتحاد جماهیر شوروی جسد استالین را خانه اتحادیه کارگری بیرون می برند؛ " لاورنتی بریا" (نفر اول سمت راست) چندی بعد به اتهام دست داشتن در مرگ استالین تیرباران شد. 8 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

فروش روزنامه ها با خبر درگذشت استالین در میدان "تایم" نیویورک. 5 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

مردم در حال خریدن روزنامه با خبر درگذشت استالین در "برادوی". 5 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

شماری از مقامات قضائی واشنگتن باروزنامه هایی که خبر درگذشت استالین را پوشش داده‌اند. 5 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

تجمع مردم در مراسم تشییع استالین در میدان "سرخ" مسکو. 8 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

اعتراض گروهی از سربازان جنگ جهانی دوم به نیمه افراشته شدن پرچم فرانسه در پی اعلام درگذشت استالین در مقابل مقبره سربازان گمنام. 5 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

جسد استالین در خانه اتحادیه کارگری در مسکو. 8 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

جسد استالین در خانه اتحادیه کارگری شوروی در مسکو. 8 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

جسد استالین در خانه اتحادیه کارگری شوروی در مسکو. 8 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

خیابان های پاریس و ساختمان حزب کمونیست فرانسه در روز اعلام خبر درگذشت استالین. 5 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

خیابان های پاریس در روز اعلام خبر درگذشت استالین. 5 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

پیشخدمت رستورانی در پاریس مردم را به غذای مجانی به مناسبت درگذشت استالین دعوت می‌کند. 9 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

سربازان ارتش شوروی در حال ادای احترام به استالین س از اعلام خبر درگذشت. 5 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

عکس های استالین در مقابل ساختمان حزب کمونیست فرانسه در لندن. 5 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

دفتر روزنامه کمونیستی "انسانیت" و تصویر استالین بر صفحه اول روزنامه پس از اعلام خبر درگذشت او. 5 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

تصویر استالین بر سردر ورودی ساختمان روزنامه کمونیستی "انسانیت" در پاریس. 5 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

تصویر یادبود استالین بر ساختمان حزب کمونیست فرانسه در پاریس. 5 مارس 1953

تصاویر/ معمای مرگ استالین

عکس بزرگ استالین بر سردر ورودی کاخ اتحادیه کارگری اتحادیه جمهیر شوروی. 5 مارس 1953
مجموعه‌ای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید