پيشنهاددهنده آتش‌بس دوباره دلواپس شد

پيشنهاددهنده آتش‌بس دوباره دلواپس شد

ذوق‌زدگي زياد دوام نياورد و او كه حرف از آ‌تش‌بس زده بود، دوباره دلواپس شد.

کد خبر : ۳۹۶۶۲
بازدید : ۲۲۸۱
پيشنهاددهنده آتش‌بس دوباره دلواپس شد
كاربران شبكه‌هاي اجتماعي اسمش را «دبه‌كردن» گذاشته‌اند و نوشته‌اند «زاكاني» نگذاشت ٧٢ ساعت از حرفش بگذرد، آن را پس گرفت. برخي هم از غير‌قابل‌اعتمادبودن او يا جريان سياسي منتسب به او نوشته‌اند.

به گزارش شرق، ذوق‌زدگي زياد دوام نياورد و او كه حرف از آ‌تش‌بس زده بود، دوباره دلواپس شد. كاربران شبكه‌هاي اجتماعي اسمش را «دبه‌كردن» گذاشته‌اند و نوشته‌اند «زاكاني» نگذاشت ٧٢ ساعت از حرفش بگذرد، آن را پس گرفت. برخي هم از غير‌قابل‌اعتمادبودن او يا جريان سياسي منتسب به او نوشته‌اند.
علیرضا زاکانی، ديروز در یادداشتی در واکنش به امضای نخستین نمونه از قراردادهای جدید نفتی ايران با فرانسه نوشت: «اینجا موضوعی اصلی است نه فرعی، وقت آتش‌به‌اختیار، فریادکشیدن و اقدام مناسب است و آتش‌بس، هرچند یک‌طرفه جایز نیست؛ پس بسم‌الله». البته زاكاني وقتي دو روز قبل حرف از آ‌تش‌بس ميان جناح‌هاي سياسي زده بود، نگفته بود كه منظورش مسائل فرعي است و درباره مسائل اصلي، قرار است همچنان توپخانه گشوده بماند.

دو روز پيش اين نماينده سابق مجلس و نزديك به جبهه پايداري كه توپخانه‌اش در مجلس پيشين به سمت دولت همواره گشوده بود، با اشاره به رخدادهاي سياسي اخير پيشنهاد آتش‌بس ميان جناح‌هاي در قدرت را داده بود. او نوشته بود كه نیاز است اصولگرایان و منتقدان دولت به‌خاطر مصالح و منافع ملی، حتی اگر شده «به‌صورت یک‌طرفه آتش‌بس» اعلام کنند؛ پيشنهادي كه با گشاده‌دستي و گشاده‌رويي از سوي سياسيون هم‌جناحي و حتي جناح رقيب، از آن استقبال شده بود.

به نظر مي‌رسد كه قرارداد نفتي با شركت توتال فرانسه زاكاني را غافلگير كرده است. شايد اگر خبر داشت، همان يادداشت «آتش‌بس» را هم نمي‌نوشت. زاكاني، مؤسس جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، همان كسي است كه گفته مي‌شود در ماجراي انتخابات رياست‌جمهوري ٩٦ و چينش جمع «جمنايي‌ها» (جبهه مردمي نيروهاي انقلاب) هم نقش فعالي داشت و بابت همين هم يكي جزء گزينه‌هاي پيشنهادي براي بدل‌شدن به نامزد نهايي اصولگرايان قرار گرفت.
او در یادداشت جدید خود که ديروز در کانال تلگرامش منتشر شد، با اشاره به موضوع قراردادهای نفتی جدید (IPC) كه بين وزارت نفت ايران و شركت توتال فرانسه منعقد شد، نوشت: «دوست‌داران انقلاب اسلامی، عزیزان میهن‌دوست و تلاشگر برای سربلندی ایران، سروران علاقه‌مند به پاکی و صداقت، بزرگواران خیرخواه برای جوانان و آینده این مرزوبوم اینجا موضوعی اصلی است نه فرعی، وقت آتش‌به‌اختیار، فریادکشیدن و اقدام مناسب است و آتش‌بس، هرچند یک‌طرفه جایز نیست».

اين در حالي است كه وقتي زاكاني از ايده آتش‌بس رونمايي كرد، در ادامه برخي هم صحبت از «گفت‌وگوي» ملي كردند؛ ايده‌اي كه البته مدت‌هاست از سوي اصلاح‌طلبان طرح مي‌شود، ولي تاكنون طرف مقابل تمايلي به نشستن پشت ميز گفت‌وگو نداشته است. عليرضا زاكاني كه ديروز دوباره بر سر خانه نخست بازگشته و حرف از فريادزدن زده است، دو روز پيش گفته بود: «به نظر امروز بايد هوشيار بود و از جنجال پرهيز کرد و حتي آتش‌بس يک‌طرفه داد و در درگيري‌هاي خودساخته جريان مفتون يا مرعوب غرب جز به همدلي و کمک براي برون‌رفت از وضع موجود و رفع مشکلات مردم نپرداخت و با نقد منصفانه- بدون نيش‌زدن‌هاي بيجا- و دفاع واقع‌بينانه- از هرکس هرچند منتقدان خود- در پرتو منطق و انصاف خويش با ايجاد آرامش، فرصتي به عموم مردم داد تا با بازشناسي سره از ناسره، راه اصلاح اساسي جهت‌گيري مسئولان کشور را فراهم آورند».

احمد توکلي، نماينده پيشين، همان زمان در توييتي نوشت كه پيشنهاد دکتر زاکاني را بايد با آب طلا نوشت. عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوي دولت اصلاحات، هم با اشاره به اضطراري كه زاكاني در طرح آتش‌بس خود آورده بود كه در صورت لزوم يك‌طرفه انجام شود، نوشته بود: «چرا يک‌طرفه برادر؟ گفت‌وگوي ملي را شروع کنيم».
بااين‌حال برخي ديگر با ترديد به ‌‌ايده زاكاني نگاه كرده بودند. حالا به نظر مي‌رسد كه حق با مرددان بوده است؛ مثلا حجت‌الاسلام محسن غرویان به ايلنا گفته است: «معتقدم خود اصولگرایان هم این آتش‌بس سیاسی را نمی‌پذیرند يا مثلا محمد هاشمي، برادر هاشمي‌رفسنجاني، گفته بود: «آتش‌بس نه واقعی است، نه مثبت، بلکه نشئت‌گرفته از روحیه منفی‌گرایی است که در برخی افراد وجود دارد. از نظر روان‌شناختی هم کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند یک رویکرد منفی نسبت به مسائل کشور دارند».

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید