روح ایرانی مرسدس بنز

روح ایرانی مرسدس بنز

امینی یکتا که هم‌اکنون 32 سال سن دارد پس از بیژن، کوروش منصوری، آرش فربد، هرمیداس اتابکی، نادر فقیه‌زاده و سیدجوادغفاریان یکی دیگر از استعدادهای برجسته صنعت خودرو است که به دلایل متعدد از جمله سطح بسیار پایین دانش طراحی خودرو در ایران عازم کشورهای اروپایی شده و همه هنر و نبوغ خود را به خدمت برجسته‌ترین برندهای صنعت خودروسازی درآورده است.

کد خبر : ۴۲۴۹۴
بازدید : ۱۹۰۰۸۵

فرادید | باورکردنی نیست اما پس از اینکه طراحان ایرانی در برندهای معتبری از قبیل رنو، کیا هیوندای، جنرال‌موتورز و ب.ام.و دعوت به کار شدند و خودروهایی جذاب و عامه‌پسند خلق کردند، حالا مرسدس بنز نیز با نیروی جادویی یک جوان ایرانی به نام محمدحسین امینی یکتا دست به تحولی ساختاری در سه رده از محصولاتش زده و موفقیت بسیاری به دست آورده است. داستان از این قرار است که سال گذشته به شکلی محدود خبرهایی از طراحی نسل جدید ون‌های کاری شرکت مرسدس بنز توسط حسین امینی طراح جوان ایرانی منتشر شد و سپس عکس‌هایی از وی دیده شد که او را در کنار نسل جدیدی از کامیون‌های مرسدس بنز نشان می‌داد، تصاویری که تایید می‌کرد امینی مستقیما طراحی هر یک از ان محصولات را برعهده گرفته است.

روح ایرانی مرسدس بنز

به گزارش هفت صبح، حال اما شب گذشته امینی در خلال یک رویداد خبری در کنار نسل جدید خودروی اسمارت دیده شده و وی تایید کرده نسل نوین خودروی شهری کوچک مرسدس بنز را طراحی کرده است. با این اتفاق وی به یکی از ارکان اساسی استودیوی طراحی مرسدس بنز تبدیل شده که با مدیریت گوردون واگنر تلاش دارند هویتی نوین برای قدیمی‌ترین خودروساز جهان دست و پا کنند.

روح ایرانی مرسدس بنز

امینی که در سابقه کاری خود تاسیس شرکت طراحی ساوین و همکاری در طرح نهایی سمند را دارد، در دوره کاری خود در ایران علاوه بر کار روی خودروی ملی، در زمینه طراحی یک آمبولانس، یک مینی‌بوس و چند کامیون و کامیونت فعالیت مستمر داشته است. امینی همچنین عضو تیم همکار ساخت خودروی الکتریکی در دو گروه تخصصی بوده و سابقه همکاری با دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران را دارد. متاسفانه نبود زمینه فعالیت جدی در ایران برای حسین امینی باعث شده تا او در میلان ایتالیا ادامه تحصیل داده و وارد یکی از بهترین دانشکده‌های طراحی صنعتی در جهان شود.

روح ایرانی مرسدس بنز

وی که به گواه صفحه رسمی خود در اینستاگرام عاشق خودروهایی با دیزاین خاص مثل آستون مارتین دی بی4 است، برای تز پایان‌نامه خود در مقطع کارشناسی ارشد طراحی خودرو در دانشکده طراحی خودرو میلان اقدام به طراحی یک نمونه مفهومی و دید از لامبورگینی با نام گانادور کرد که در جشنواره‌های طراحی خودرو در اقصی‌نقاط جهان جوایز بسیاری را برای او به ارمغان آورد. در واقع حسین امینی به لطف همین طرح به شهرتی فراگیر رسید و وب‌سایت‌های خودرویی جهان گزارش هایی از سبقه کاری وی و فعالیت‌هایش منتشر کردند. وی فرم مدل گانادور را با الهام از لانچیا استراتوس و آلفا رومئو کارابو طراحی کرد و به دلیل خطوط استوار و وفاداری عمیق به ارزش‌های اصیل هنر طراحی خودرو در محصولات ایتالیایی، از سوی شرکت مرسدس بنز دعوت به کار شد.

روح ایرانی مرسدس بنز
با ورود وی به مرسدس بنز، امینی یکتا در کنار دیگر اعضای گروه طراحی مرسدس بنز روی نسل جدیدی از خودروهای تجاری این شرکت کار کردند و حاصل آن پروژه اوربان تراک ( urbanetruck ) یا کامیون شهری، و نیز ویژن ون ( vision van ) بود. شاهکار او اما نسل جدید خودروی اسمارت فور تو است که با داشتن طرحی انقلابی توانسته در مدتی کوتاه به سرخط خبری بسیاری از رسانه‌های خودرویی جهان تبدیل شود و امیدها برای بازگشت دوباره اسمارت به روزهای اوج را زنده نموده است. امینی در طراحی این خودرو با استفاده از درب‌های شفاف کناری، فرم سیال بدنه و نیز به کارگیری خطوط نرم، محصولی شهری و جذاب را در رده مینی‌هاچ بک‌های شهری پدید آورده است.
روح ایرانی مرسدس بنز

محمدحسین امینی یکتا کیست؟

روح ایرانی مرسدس بنز

امینی یکتا که هم‌اکنون 32 سال سن دارد پس از بیژن، کوروش منصوری، آرش فربد، هرمیداس اتابکی، نادر فقیه‌زاده و سیدجوادغفاریان نیز یکی دیگر از استعدادهای برجسته صنعت خودرو است که به دلایل متعدد از جمله سطح بسیار پایین دانش طراحی خودرو در ایران عازم کشورهای اروپایی شده و همه هنر و نبوغ خود را به خدمت برجسته‌ترین برندهای صنعت خودروسازی درآورده است. آن‌گونه که جستجوی ما نشان می‌دهد، محمدحسین امینی یکتا متولد سال 1364(1975 میلادی) بوده و فوق‌لیسانس طراحی صنعتی خوانده است.

روح ایرانی مرسدس بنز

در تهران و میلان روی طراحی خودرو کار کرده و هم‌اینک مقیم آلمان است. او که به دو زبان آلمانی و انگلیسی تسلط دارد مشهورترین‌ کارش را لامبورگینی گانادور می‌داند که به شکلی گسترده نامش را در صنعت خودرو مطرح کرد. گانادور که طرحی مدرن از یک مدل قدیمی برند لامبورگینی به نام کانتاش است، همچون سایر ساخته‌های این شرکت ظاهری خشن و مهیب دارد. این طرح تنها به صورت مفهومی یا کانسپت ساخته شد و هرگز رنگ خط تولید به خود ندید .

آیا او طراح سمند است؟

روح ایرانی مرسدس بنز

تیم طراحی سمند که ابتدا از حلقه چند استاد دانشگاه و تعدادی از نیروهای جوان ایرانی شکل گرفت بعدها به محملی برای زایش چند طراح برجسته تبدیل شد و از دل آن گروه کسانی مثل حسین امینی یکتا بیرون آمد که شب گذشته در آلمان در کنار خودروی تازه خود یعنی «اسمارت فور تو ویژن» عکس یادگاری می‌گرفت. امینی که هم‌اکنون جزو استودیو طراحی دایملر آجی (Daimler AG) جزو حلقه اول طراحان شرکت ایران‌خودرو است که در دوره‌ای به فیس‌لیفت سمند، مینی‌بوس بنز، کامیونت بادسان و کامیون بنز نارنجی پرداخته و نتایج به نسبت خوبی نیز از تلاش آنها حاصل شد. او که در یکی از معدود اتفاقات خوب و خاطره‌انگیز صنعت خودروی ایران یعنی طراحی سمند نقش داشته کارنامه قابل تاملی دارد.

مهاجرت، آغاز اوج گیری

امینی پس از پایان تحصیلات و در دومین قدم جدی، به استودیوی طراحی مرسدس بنز گام نهاد و به لطف دید عمیق و البته وسیع خود از طراحی خودرو، کانسپت ویژن ون را که نگاهی نو به ون‌های کاری شهری دارد در قالب یک مرسدس بنز طراحی کرد و از قضا با استقبال بسیار زیادی روبرو شد. این ون که به شکلی انقلابی از آخرین تکنولوژی‌های ارتباطی مثل رادار‌های سیار در قالب دو پهپاد استفاده می‌کند، به شکلی جالب و عجیب جادار است و می‌تواند ضمن بارگیری حجم عظیمی از وسایل، زمینه راحتی و رفاه سرنشینان خود را مهیا کند . این خودرو احتمالا نسل جدید مرسدس بنز ویانو یا وی کلاس خواهد بود که سال آینده قرار است تولید شود.

روح ایرانی مرسدس بنز

دومین حرکت امینی در مرسدس بنز خلق کامیون جدید این شرکت بود که به شکلی انقلابی، محصولات سنگین و تجاری این شرکت را از گذشته جدا کرده و ضمن استفاده از خطوط اصیل این برند آلمانی، روحی جدید به کشنده‌های مرسدس بنز که قرار است الکتریکی شوند، تزریق کرد. گویا قرار است این خودرو به عنوان نسل جدید کامیون های شرکت مرسدس بنز به زودی تحت نام آتگو تولید شود.

روح ایرانی مرسدس بنز
سومین و آخرین ابداع او در حوزه طراحی خودرو یک انقلاب در زمینه مینی خودروهای شهری است که ظاهری جسورانه دارد. درها به شکل پروانه رو به عقب باز شده و هواکش سپر جلو به شکل یک صفحه هشداردهنده پیام‌هایی را برای رانندگان جلویی منتشر می کند. این خودرو که نمونه ای الکتریکی و البته کاربردی است، احتمالا به زودی به عنوان نسل جدید خودروی کوچک اسمارت به بازار معرفی خواهد شد.
روح ایرانی مرسدس بنز

پایان ماجرا اینکه، داستان تولید خودروی ملی ایران هرچه در آغاز شیرین به نظر می‌رسید اما در ادامه به تلخ‌ترین شکل ممکن به بار نشست و همه را ناامید کرد. با این حال از دل همین اتفاق به ظاهر ساده تجربیاتی نمود پیدا کرد که امروز منبع الهام و امید است و می‌تواند ما را به آینده صنعت خودروی ایران امیدوار نگه دارد. نمونه اش همین محمدحسین امینی یکتا که امروز در قله می درخشد.

روح ایرانی مرسدس بنز
۰
نظرات بینندگان
  • F*B*I ارسالی در

    واقعا که ایرانیان برترین مغزهای دنیا هستند

  • ناشناس ارسالی در

    ایشون که الان 31 ساله اند. زمان تولید سمند (1381) چند سالشون بوده ؟
    حتی اگر طراحی و ساخت در یکسال انجام شده باشه به نظر شما یه نوجوون 15 ساله تو تیم طراحی ایران خودرو بوده...!!!!؟

    • غرببه ارسالی در

      گوينده هركي باشه ، شنونده بايد عاقل باشه

  • ناشناس ارسالی در

    این مملکت نخبه نمیخواهد ژن مرغوب میخواهد فقط به آنها بها میدهند

  • ناشناس ارسالی در

    این که اینقدر طراحیش خوب بوده پس چرا سمند رو اینقدر ضایع طراحی کرد؟

  • ناشناس ارسالی در

    الان اگه ایران بود یا دمبال وام ازدواج بود یا داشت اقساط بانک مسکنش رو با ۳ شیفت کار کردن پرداخت می کرد

  • Nasrin ارسالی در

    دمتتتتتتتتتتت گرمممممممم

  • ناشناس ارسالی در

    یجور متن مینویسی که انگار واقعا ایرانی ها مسئول طراحی ماشین تو جهان هستن!!
    حالا این بنده خدا شاید جزویی از صدها یا شاید هم هزاران نفر گروه طراح این شرکت بوده. پس دلیل نمیشه بگی با نبوغش و استعدادش خودش تنهایی این رو ساخته!!!

  • ایرانی ارسالی در

    سمندهم طراحی شده بود؟!

  • ناشناس ارسالی در

    خوش بحالت رفتی ما موندیم بدهکار شدیم...

  • ناشناس ارسالی در

    سمد سفارش یک شرکت تایوانی به شرکت طراحی انگلیسی بود که مورد خواست تایوانیها قرار نگرفت و به ایران خودرو فروخته شد و نیرو ومجرکه 405 را به ان خوراندند.

  • ناشناس ارسالی در

    دانش طرحي خودرو در ايران كم نيست بلكه اين عقل معاش مديران توليد خودرو هست كه كمه .

  • مجید ارسالی در

    مگه سمند هم گروهی طراحی داشته؟
    فک کنم امینی موقع طراحی خواب الود بوده

  • ناشناس ارسالی در

    باید یاد بگیریم از این ادم ها استفاده کنیم ژن های خوب نخبه ها را اذیت نکنید

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا ما ایرانیها را چه می شود
    چرا مملکت ما با وجود این همه نخبه با استعداد همچنان لنگ می زند؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    انء شاءالله همیشه موفق باشه انقدر ناراحت نباشین شماهم روزی مثل اون میشین

  • ا ارسالی در

    خیلی قشنگه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید