۱۱ ترفند ذهنی که بی‌خبر از ما، رفتارمان را شکل می‌دهند

۱۱ ترفند ذهنی که بی‌خبر از ما، رفتارمان را شکل می‌دهند

افرادی که به هنگام پرداخت از کارت اعتباری استفاده می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که از کیف پول استفاده می‌کنند، پول بیشتری را خرج می‌کنند. «شما اسکناس را در دست تان لمس نمی‌کنید، بنابراین حس از دست دادن پول کمتر در شما بوجود می‌آید»

کد خبر : ۶۲۳۷۲
بازدید : ۷۳۵۴
فرادید | افکار و رفتار‌های افراد به طرز شگفت انگیزی تحت تاثیر باور‌های ذهنی هستند که نقشی جدی در رفتار و کردار افراد مختلف ایفا می‌کند، تعدادی از این ترفند‌های ذهنی در این مقاله بیان شده اند.

۱ - ترفند‌های ذهنی که نا خودآگاه به دنبال تشابهات اسمی می‌گردد
علم نشان می‌دهد، ما به حروفی که اسممان را تشکیل می‌دهند بیشتر از سایر حروف‌ها توجه نشان می‌دهیم. همچنین به طرز شگفت انگیزی نشان می‌دهد که در بیشتر مواقع از کدام موسسات خیریه پشتیبانی می‌کنیم. در یک پژوهش جدید در مورد کمک‌های انجام شده به صلیب سرخ پس از طوفان‌های گرمسیری نشان داده شد ۱۰ درصد کمک‌های پس از طوفان کاترینا متعلق به افرادی بود که نامشان با حرف "ک" آغاز می‌شد، تقریبا یک گروه از افرادی که ۴ درصد کمک به طوفان‌های قبلی را تشکیل می‌دادند. این به معنای افزایش ۱۵۰ درصدی کمک‌ها بود!

۱۱ ترفند ذهنی که از آن بی خبرید

۲ - توصیف‌ها می‌توانند در به خاطر آوردن موارد موثر باشند
Alter یکی از محققین حافظه گفت: تحقیقات Elizabeth Loftus نشان می‌دهند که توصیف‌ها می‌توانند حافظه را به سبب تعدادی آزمایش‌ مختلف تحریف کنند. در یک مطالعه جالب، شرکت کنندگان یک ویدئو از دو اتومبیل را تماشا کردند. پژوهشگران به گروهی گفتند: اتومبیل‌ها "تصادف کرده اند" و به گروه دیگری گفتند که "ماشین‌ها با شدت زیادی به یکدیگر بر خورد کرده اند. " یک هفته بعد از شرکت کنندگان خواستند در صورتی که شیشه شکسته‌ای را در حادثه‌ای دیده اند به یاد بیاورند. چهارده درصد از کسانی که در گروه دوم (برخورد شدید ماشین ها) قرار داشتند به یکدیگر می‌گفتند که شکستن شیشه را دیده اند در حالی که یک سوم گروه به ضربه شدید فکر می‌کردند و شکستن شیشه وجود داشت؛ و حتی در حقیقت ماجرا هیچ شیشه‌ای نشکسته بود. Alter می‌گوید: "برچسب تحریک برانگیز برخورد شدید واقعیت را با خاطره‌ای اشتباه جایگزین می‌کند که در آن ماشین‌ها پس از حادثه شیشه شان شکسته است. "

۱۱ ترفند ذهنی که از آن بی خبرید

۳ - آینه وجدان را بیدار می‌کند
پژوهشگران دریافته اند افرادی که مجبور به دیدن خود در آینه هستند، صادق‌تر عمل می‌کنند. در یکی از آزمایش‌های اواسط دهه ۷۰ از دانش آموزان یک کالج در خواست شد که در یک دوره پنج-دقیقه‌ای یک گروه از عبارات به هم ریخته را مرتب کنند، در صورتی که هیچ راهی وجود نداشت که آن‌ها بتوانند در این مدت زمان کل عبارات را مرتب کنند. به شرکت کنندگان گفته شد که بعد از زنگ ۵ دقیقه باید دست از کار بکشند، زیرا در غیر این صورت تقلب محسوب می‌شود. تعدادی از افراد در مقابل آینه کار شان را انجام دادند، برخی هم نمی‌توانستند بازتاب کار خود را ببینند (در مقابلشان آینه نبود). نتایج شگفت انگیز بود: گروهی که مقابل آینه کار کردند تنها ۷ درصد آنان تقلب کردند در مقایسه با ۷۱ درصد گروه دیگر. زمانی که افراد رفتار اشتباهی را مرتکب می‌شوند، و این به این دلیل بود که تصویر خود را در آینه به صورت یک مامور اخلاق می‌توانستند نظاره کنند.


۴ - منظره پنجره بیمارستان می‌تواند بر بهبودی بیمار اثر بگذارد
بیمارانی که پس از جراحی در بیمارستان فیلادلفیا دوران درمان خود را سپری می‌کردند، بسته به منظره اتاق شان که رو به دیوار یا رو به فضای سبز کوچکی بود، تجربه متفاوتی در بهبود را نمایش دادند. بیمارانی که نظاره گر دیوار بودند نیاز به یک روز اقامت بیشتر در بیمارستان داشتند و این بیماران همچنین درد بیشتری را تجربه می‌کردند و بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار داشتند. تعداد کمی از بیماران با نظاره کردن منظره فضای سبز نیاز به سپری کردن زمان بیشتر یا دوز قوی مسکن نداشتند در حالی که گروه دیگر نیاز داشتند تا دو یا سه روز بیشتر بستری باشند و یا دوز بیشتری از دارو‌های مسکن را دریافت کنند. مطالعات دیگر نشان داده اند که محیط طبیعی بر کودکانی که مبتلا به ADHD هستند، تاثیر مثبت دارد. Alter در این باره توضیح می‌دهد که تماشای زیبایی‌های طبیعت این شانس را به وجود می‌آورد روح و روان را کمی پرورش دهیم، به همین دلیل علائم بهبودی در گروه دوم تقریبا چهار برابر بهتر از گروهی بود که شاهد منظره‌ای از دیوار بودند. مناظر طبیعی این فرصت را به وجود می‌آورند تا روح را از تمام زیبایی‌ها غنی سازیم. این یکی از ترفند‌های ذهنی مفید برای افرادی است که از خستگی روحی ناشی از مشکلات زندگی و یا سلامت رنج می‌برند.

۱۱ ترفند ذهنی که از آن بی خبرید

۵ - یاد آوری بهتر محیط‌های مشابه
در حالیکه معلم‌ها به دانش آموزان توصیه می‌کنند تا حد امکان در محیطی شبیه همان اتاق امتحان خود مطالعه کنند این پژوهش می‌تواند دلیل خوبی برای رد کردن این مسئله باشد: محققین از غواصان خواستند که لیستی از کلمات را حفظ کنند، افراد شرکت کننده گاهی اوقات زیر آب بودند و گاهی اوقات روی خشکی. غواصانی که این کار را زیر دریا انجام دادند به هنگامی که زیر آب بودند، نتیج امتحانی بهتری داشتند و آن‌ها که روی خشکی آزمایش شدند، کلمات را روی زمین بهتر از زمانی که زیر آب بودند به خاطر آورند. Alter بیان می‌کند: "مکان‌ها برای ما همانند لنزی هستند که از ورای آن‌ها می‌توانیم اطلاعات جدیدی را بدست آوریم. "

۱۱ ترفند ذهنی که از آن بی خبرید

۶ - رنگ صورتی روشن آرامش بخش است
یک پژوهش مشهور که در سال ۱۹۷۹ بر روی گروهی از جوانان با سلامتی کامل انجام شده بود، نشان داد هنگامی که آن‌ها به یک صفحه آبی رنگ کاغذی نگاه می‌کردند، در مقایسه با نگاه کردن به یک قطعه کاغذ صورتی رنگ، بیشتر احساس قدرت می‌کردند . Alter همچنین یاد آوری می‌کند که نویسنده پژوهش Alexander Schauss "در مورد توانایی معجزه آسای رنگ صورتی در آرام کردن افراد در هنگام سخنرانی‌هایی در سراسر ایالات متحده می‌گوید. «زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور شروع به نقاشی کردن سلول‌های زندانیان با رنگ صورتی ملایم یا صورتی آدامسی کردند که بعد‌ها به عنوان "صورتی زندان" شناخته شد. مربیان فوتبال در ایالت کلرادو و دانشگاه آیووا اتاق‌های کنفرانس را برای آرام کردن مخالفان شان صورتی کردند تا اینکه کلیه اتاق‌های کنفرانس ورزشکاران به رنگ صورتی در آمد».
۱۱ ترفند ذهنی که از آن بی خبرید
۷ - آب و هوای گرم باعث گرمی مزاج می‌شود
کارشناسان بر این باورند که آب و هوای گرم بر جسم تاثیر می‌گذارد (تعریق زیاد، افزایش ضربان نبض) . این تاثیر منفی وقتی با هیجان ناشی از موقعیت‌های ناامید کننده، همراه می‌شود، در اکثر مواقع به سرعت تبدیل به خشم می‌شود. گرما ناراحت کننده است و می‌تواند عصبانیت و خشم را افزایش دهد - برای نمونه، تحقیقات نشان داده اند که رفتار‌های نا مناسب در جاده در روز‌های گرم بیشتر از روز‌های سرد سال است. محققان همچنین دریافتند که بازیکنان لیگ برتر بیسبال "بتر‌ها" در روز‌های گرم سال به احتمال قوی در مقایسه با روز‌های سرد توپ را دور‌تر از نقطه مورد نظر پرتاب می‌کنند. این پژوهش و یک تحقیق دیگر نشان دادند که گرما بر دقت و صحت عملکرد بازیکنان بیسبال تاثیر گذار است و روز‌هایی از سال که دما ۳۵ درجه سانتی گراد است اگر به ۱۲ درجه سانتی گراد برسد مطمئنا دقت و عملکرد بازیکنان بالا خواهد رفت، زیرا در تحقیقات مشخص شده که در دمای ۳۵ درجه ۲۷ درصد از توپ‌های بازیکنان اوت شده است.

۱۱ ترفند ذهنی که از آن بی خبرید

۸ - گوشی حتی زمانی که خاموش است حواستان را پرت می‌کند
گوشی‌ همراه تمرکز را فقط در زمان استفاده از اینستاگرام از بین نمی‌برد بلکه یک مطالعه در دانشگاه تگزاس نشان داده است که هنگام انجام آزمایشی که نیاز به تمرکز داشته است، شرکت کنندگانی که تلفنشان در اتاق دیگری بود نسبت به سایر افرادی که تلفن در حال سکوت روی میز و یا در جیب و یا کیف بود، عملکرد بهتری داشتند. همچنین بخش دیگری از پژوهش نشان داد که چه افرادی وابستگی بیشتری به تلفن دارند، گوشی خاموش می‌تواند تاثیر بیشتری در برهم زدن تمرکز داشته باشد. "ذهن خود آگاه شما به گوشی فکر نمی‌کند، اما آن فرایند، از آن بخش ذهنتان که نیاز خودتان به فکر نکردن به چیزی دیگر است، استفاده می‌کند. " Adrian Ward نویسنده این پژوهش گفت: " این یک تخلیه ذهنی است."

۱۱ ترفند ذهنی که از آن بی خبرید

۹ - رفتار‌های کنایه آمیز خلاقیت را افزایش می‌دهد
یک پژوهش در مجله رفتار سازمانی و فرایند‌های تصمیم گیری انسان نشان داد که طعنه آمیز رفتار کردن می‌تواند خلاقیت افراد را به جریان در بیاورد. شرکت کنندگان این تحقیق در جریان یک مکالمه صادقانه، مکالمه طعنه آمیز و خنثی قرار گرفتند، سپس تست‌های اندازه گیری خلاقیت بر روی آن‌ها انجام شد. صرف نظر از اینکه شرکت کنندگان در معرض انجام رفتار کنایه آمیز بودند یا چنین برخوردی را دریافت کردند، افرادی که در این نوع مکالمه شرکت داشتند راه حل‌های خلاقانه تری را ارائه می‌دادند. نویسندگان تحقیق در نهایت دریافتند، که رمز گشایی معنای واقعی عبارات کنایه آمیز ، ذهن را مجبور به استفاده از تفکر انتزاعی می‌کند که به خلاقیت کمک فراوانی می‌کند.

۱۰ - نوشیدنی گرانتر بهتر است
تحقیقات نشان می‌دهند، زمانی که نوشیدنی‌های یکسان به افراد داده می‌شود، می‌گویند آن‌هایی که دارای برچسب‌های قیمت بالا‌تر هستند دارای طعم بهتری در مقایسه با نوشیدنی ارزان‌تر هستند. در یک آزمایش جدید در "دانشگاه بن" آلمان مشخص شد که با نگاه کردن به قیمت نوشیدنی گران تر، فعالیت مغز در منطقه مسئول، پاداش و انگیزه بیشتری می‌دهد؛ بنابراین ایده این که هر چیز گران‌تر است بهتر است همیشه در مغز تمامی افراد وجود دارد حتی در صورتی که آن دو چیز کاملا یکسان باشند.

۱۱ ترفند ذهنی که از آن بی خبرید

۱۱ - کارت‌های اعتباری احساس درد از دست دادن پول را کم می‌کنند
پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که به هنگام پرداخت از کارت اعتباری استفاده می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که از کیف پول استفاده می‌کنند، پول بیشتری را خرج می‌کنند. Duncan Simester نویسنده این تحقیق در این ارتباط به نیویورک تایمز می‌گوید: "شما اسکناس را در دست تان لمس نمی‌کنید، بنابراین حس از دست دادن پول کمتر در شما بوجود می‌آید. " تحقیقات اخیر نشان دادند که افراد به هنگام استفاده از کارت، اجناس گرانتری را می‌خرند. در این آزمایش از افراد خواسته شد که یک لیوان بخرند، سپس وقتی که قیمت هر یک به آن‌ها گفته شد بیان داشتند که می‌توانند آن را پس بدهند. اما افرادی که با پول نقد پرداخت را انجام می‌دادند تقریبا دو برابر افرادی که از کارت استفاده کرده بودند، تقاضای باز پس دادن لیوان را داشتند.

۱۱ ترفند ذهنی که از آن بی خبرید

منبع: rd
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید