پایان تلخ خودسوزی مقابل شهرداری

پایان تلخ خودسوزی مقابل شهرداری

سه‌شنبه هفته قبل بود که خبر تلخی از خیابان بهشت در رسانه‌ها منتشر شد. مرد حدودا پنجاه‌ساله خودش را در برابر ساختمان شهرداری تهران به آتش کشید. او قصد داشت یکی از فرزندانش را هم با خود قربانی کند؛ اما اقدام به موقع شاهدان مانع از آسیب رسیدن به کودک شد. انگیزه این خودسوزی تلاش چند ساله و البته بی‌نتیجه این مرد برای افزایش متراژ مغازه‌اش در محله سعادت‌آباد اعلام شد.

کد خبر : ۶۲۳۸۹
بازدید : ۱۱۳۱
مرد میانسالی که هفته گذشته در مقابل ساختمان شهرداری اقدام به خودسوزی کرده بود، پیش از ظهر دیروز جان باخت. این مرد پنجاه‌ساله که مهدی نام دارد، سه‌شنبه هفته گذشته در خیابان بهشت تهران خودش را با بنزین به آتش کشید.
پایان تلخ خودسوزی مقابل شهرداری
او بلافاصله پس از این حادثه به بیمارستان منتقل شد، اما شدت سوختگی او به‌حدی بود که با وجود تلاش کادر درمانی درنهایت او تسلیم مرگ شد. به گفته کادر پزشکی دلیل فوت این مرد سوختگی دستگاه داخلی و عفونت ریه‌ها بوده است.

سه‌شنبه هفته قبل بود که خبر تلخی از خیابان بهشت در رسانه‌ها منتشر شد. مرد حدودا پنجاه‌ساله خودش را در برابر ساختمان شهرداری تهران به آتش کشید. او قصد داشت یکی از فرزندانش را هم با خود قربانی کند؛ اما اقدام به موقع شاهدان مانع از آسیب رسیدن به کودک شد. انگیزه این خودسوزی تلاش چند ساله و البته بی‌نتیجه این مرد برای افزایش متراژ مغازه‌اش در محله سعادت‌آباد اعلام شد.
به گفته نزدیکان او مهدی از سال ٨٠ تلاش کرد تا چند متری سوپرمارکتش را بزرگتر کند و برای همین هم بار‌ها به شهرداری رفت و همه هزینه‌های درخواستی شهرداری را برای تغییر کاربری محل کارش هم پرداخت کرد و در حالی که کار‌ها به خوبی پیش می‌رفت و به پایانش نزدیک می‌شد، یک نامه از شهرداری همه چیز را به هم ریخت. ظاهرا یک مشکل حقوقی مانع از انجام درخواست مهدی برای افزایش متراژ این مغازه شده بود.
مهدی هم که پس از این همه سال و پرداخت مبالغ قابل توجه که به گفته نزدیکانش نزدیک به ٥٠٠ میلیون تومان بوده است، همه زندگی‌اش را از دست رفته می‌دید، در اعتراض به این تصمیم به مقابل ساختمان شهرداری رفت و در اقدامی تلخ خودش را به آتش کشید.
پس از این حادثه البته مسئولان شهری و به‌خصوص شهردار منطقه ٢ تهران توضیحاتی درباره ملک مورد مناقشه و مشکلی که بر سر راه این پرونده پیش آمده بود، ارایه کردند؛ اما همچنان در خصوص این پرونده و اینکه چرا شهرداری بدون توجه به رأی دادگاه مستقیما وارد عمل شده، ابهاماتی وجود دارد.

از سوی دیگر این مرد پس از حادثه به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری منتقل شد، اما از همان روز پزشکان و نزدیکان مهدی از وخامت حال او خبر دادند. در پیگیری‌ها هم مشخص شد که مهدی به دلیل سوختگی ریه بیهوش است و در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر است. درنهایت، اما مهدی پس از چند روز جدال تسلیم مرگ شد.
به گفته برادرش حوالی ساعت ٨ صبح بود که از بیمارستان طی تماسی با او اعلام کردند که حال مهدی وخیم است: «بلافاصله خودم را به بیمارستان رساندم، وقتی آنجا رسیدم، متوجه شدم که مهدی فوت کرده است؛ اما آن‌ها از پشت تلفنی به من چیزی نگفته بودند.»
برادر کوچک‌تر مهدی درباره حال و روز خانواده پس از خبر مرگ برادرش به «شهروند» می‌گوید: «من صبح تنها رفتم بیمارستان. به هیچ کس نگفتم که برای مهدی چه اتفاقی افتاده، اما مثل این که تعدادی از همسایه‌ها و اقوام که خبر فوت مهدی را شنیده بودند، برای تسلیت گفتن تلفنی با مادرم تماس گرفته بودند و آن‌ها از ماجرا باخبر شدند.

واقعا نمی‌دانم به همسر و بچه‌های برادرم چه بگوییم، مادرم هم خیلی بی‌تابی می‌کند، مهدی فقط برادر من نبود، در همه این سال‌ها مثل پدر همه خانواده را حمایت می‌کرد. من و برادر وسطی و مادرم همراه با خانواده مهدی همه از این مغازه زندگیمان را می‌گذراندیم. چند سال پیش همه خانه و زندگی را فروختیم، حتی خانه مادرم که بالای همان مغازه بود را هم اجاره دادیم و به پرند رفتیم.
همه این پول‌ها را به شهرداری دادیم تا این تغییر کاربری انجام شود. حالا، اما دیگر برادرم زنده نیست، این همه سال تلاش و بدبختی برای هیچ آخرش هم جان برادرم سر این مغازه رفت. پیکر برادرم را هم تحویل گرفتیم، اما هنوز روز تشییع جنازه مشخص نیست.»
در همین حال مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران، که جمعه به عیادت مهدی رفته بود، درباره جزئیات و ابهامات این حادثه می‌گوید: «متاسفانه این فرد فوت کرد. البته همان روزی که من برای ملاقات به بیمارستان رفته بودم، پزشکان زیاد به وضع او امیدوار نبودند.
نزدیک ٨٠ درصد ریه‌های او سوخته بود و به همین دلیل با دستگاه نفس می‌کشید.» او ادامه داد: «فعلا توضیحات شهردار منطقه ٢ درباره انگیزه این مرد برای خودسوزی، تنها چیزی است که مستند است، البته هنوز نمی‌توان به طور قطع دراین باره اظهار نظر کرد، اما ظاهرا شهرداری در استعلام از اداره ثبت متوجه می‌شود که وراث یکی از مالکان با تغییر کاربری پارکینگ این ساختمان مخالفند و به همین دلیل هم این پرونده به مشکل می‌خورد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید