افکاری وجود دارند که عزت نفس شما را تا حد زیادی پایین می‌آورند، اما شما می‌توانید با انجام کارهای ساده، از این افکار دوری کنید و راهی برای درمان عزت نفس پایین بیابید.
شادی، با سهمِ ۵۰ درصد خودمان!
همه می خواهند خوشحال باشند، ولی در عمل عده بسیاری کمی واقعاً شاد هستند.
در سال های اخیر، توجه روان شناسان اجتماعی و شخصیت، همچنین منتقدان اجتماعی- فرهنگی، به مقوله خودشیفتگی در جوامع امروزی افزایش پیدا کرده است؛ زیرا طبق بررسی های انجام شده توسط یکی از منتقدان، به نام «کریستوفر لش»، به دلیل ایجاد تغییرات زیربنایی در جوامع امروزی، خودشیفتگی در میان نسل امروز شیوع بالایی پیدا کرده است، به طوری که وی این احتمال را تحت عنوان «روان رنجوری عصر حاضر» مورد بررسی قرار داده است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، درکی غیرواقع بینانه و کاذب از اهمیت خود دارند؛ صفتی که به خودبزرگ‌بینی معروف است.
کسب دانش و به اشتراک گذاشتن آن، توانمند ساختن آدم‌ها برای یادگیری از دیگران و درک بهتر جهان می‌توانند در تقویت عزت نفس موثر باشند. آیا غیر از این موارد، نکات دیگری هم وجود دارند که موجب تقویت عزت نفس شوند؟
صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید، حتما در آینه خودتان را می‌بینید؛ دستكم برای چند دقیقه، اما هیچ وقت به‌خودتان نگاه می‌كنید؟ صورت‌تان را نوازش می‌كنید؟ به‌خودتان در آینه لبخند می‌زنید و می‌گویید:« فلانی سلام؛ صبحت به خیر!» یا برای چند دقیقه در روز سكوت می‌كنید و فقط به‌خودتان، به روان و جسم‌تان فكر می‌كنید و می‌ببینید چه كمبودها یا بیش‌بودهایی دارد و به فكر رفع آنها باشید؟
آیا تا به حال با افرادی مواجه شده‌اید که به نظر می‌رسد کنترلی بر هیجانات خود ندارند؟
کی باید مشاوره برویم؟
تفاوت‌های مشاوره و روان‌درمانی
در ایران اما حضور در جلسات مشاوره پیش و پس از ازدواج هنوز انقدر جا نیفتاده است. متأسفانه این باور غلط که هرکس پیش روانشناس می‌رود حتماً بیمار است و مشکل روانی دارد به شدت در جامعه پر رنگ است.
طرز برخورد با افراد دمدمی‌ مزاج چگونه است؟
دمدمی ­مزاج بودن طبیعی است. همه‌ی ما می­‌توانیم خارج از قاعده، پریشان، تحت تأثیر هورمون‌ها و بدخو باشیم.
چگونه خشم خود را در خیابان کنترل کنیم؟
درگیری‌هایی لفظی در خیابان یکی از عوامل تأثیرگذار در دعواهای فیزیکی است. اتفاقی که اگر با کنترل خشم همراه نباشد گاه می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به بار بیاورد.
افکاری که شما را نابود می‌کند!
منفی نباشید
اگر فردی به ویتامین‌های بدن خود دقت کند ولی اصلاً به روحش رسیدگی نکند کم‌کم این بیماری‌های روحی تبدیل به بیماری جسمی می‌شود که تأثیرش به مراتب بدتر از یک بیماری عادی است. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند روح آرام‌تری داشته باشید فکر نکردن به مسائل منفی است
راه‌های ساده برای تغییر روحیه
اقدامات ساده‌ای وجود دارد که هرکسی می‌تواند برای بهتر شدن روحیه‌اش انجام دهد. لازم نیست تمام این کارها را انجام دهید، فقط مواردی که احساس می‌کنید حالتان را بهتر می‌کند. به‌مرورزمان که روحیه‌تان بهتر شد، می‌توانید تغییرات بزرگ‌تری در روال زندگی روزمره خود ایجاد کنید.
نوجوانان افسرده‌اند یا دمدمی‌مزاج‌اند
سخت‌ترین سؤالی که متخصصان اطفال همیشه در معاینات از نوجوانان می‌پرسند، راجع به افسردگی و خودکشی است.
عادات و سرگرمی‌های بهتری برای خود ایجاد کنید
نمی‌توانید گوشی موبایل خود را زمین بگذارید؟ همه می‌دانیم که اتلاف وقت در دنیای مجازی بیهوده است. بااین‌حال این مشکل رو به رشد است. با قطع اتصال به اینترنت، حتی برای مدتی کوتاه، می‌توانید عادات و سرگرمی‌های بهتری برای خود ایجاد کنید.
«تنگناترس» چیست؟
هرآنچه باید در مورد این فوبیا بدانیم؛
تنگناترس (Claustrophobia)، یک فوبیا موقعیتی است که به واسطه ترس شدید و غیر منتطقی از فضاهای تنگ یا شلوغ شکل می گیرد. تنگناترس می تواند به واسطه چیزهایی مانند گیر افتادن در اتاقی بدون پنجره، آسانسوری شلوغ، یا رانندگی در بزرگراهی با ترافیک سنگین تحریک شود.
عادت‌هایی که مانعِ خوشبختیِ شماست
ما برای خوشبخت‌تر شدن، به دنبال عادت‌ها یا فرمول‌هایی می‌گردیم که خوشبختی‌مان را “تضمین” کنند. و وقتی این عادت‌ها و فرمول‌ها اثر نمی‌کنند، وقت‌مان را صرف یافتن علت می‌کنیم.
    صفحه  از ۳
نگاه ویژه

"سوت بلبلی" و ضرورت ارتقای جایگاه قضا

دانشجویان نیازمند زبان منطقی و حقوقی هستند در حالی که سوت...

همی دانم كه رنج خود فزايم/ كه چيزی آزموده آزمايم

دولت فعلی پیرو مکتب مدرن «دولت ـ ملت‌سازی» اروپایی از انقلاب...