مورخ اندیشه‌ها در میان گود
مارک لیلا، اکثر دوران حیاتِ چهل‌سالۀ خود در دنیای آکادمیک را با احترام گذرانده بود. اما وقتی در نوامبر ۲۰۱۶ مقاله‌ای در نقد سیاست‌های هویتی لیبرال در آمریکا نوشت ناگهان وارد یک باشگاه مشت‌زنی فکری شد.
لمسِ نبود حقیقت
درست است که فیلم استدلال فلسفی نمی‌آورد، اما می‌تواند کاری کند که مسائل فلسفی را «حس» کنیم.
دشواری‌های شناخت جهان به دلیل محدودیت‌های ذهن بشر
مکانيک کوانتومي، نظريه‌اي فيزيکي است که ظاهرا به‌طور مستقيم با موضوع مغز و شعور ارتباطي ندارد. همان‌طور که از اسم اين نظريه برمي‌آيد، راجع به مکانيکي صحبت مي‌کند که در حيطه ذرات بنيادي ماده قابل طرح باشد.
دین و جهانی‌سازی
«جهل مقدس» اثر اولیویه روآ
اولیویه روآ یکی از مهم‌ترین پژوهشگران اسلام سیاسی معاصر است. آرای او از دو دهه پیش به شهرت او در این زمینه کمک کرد. او در ناکامی بنیادگرایی اسلامی را پیش‌بینی کرده بود. او که مدت‌ها در میان قبایل افغان در افغانستان زندگی کرده، پیوند بین اسلام و تروریسم را رد می‌کند.
فلسفۀ آکادمیک در «غرب» سنت‌های فکری چین، هند و آفریقا را نادیده می‌گیرد و تحقیرشان می‌کند.
گزارشی از کتاب «اقتصاد سیاسی حقوق حیوانات»
قادریم هم‌زمان دسته‌ای از حیوانات را ناز و نوازش کنیم و دسته‌ای دیگر را بکشیم و بخوریم. اوج ماجرا را می‌توان در برخورد دوگانه ما در رفتارمان با حیوانات خانگی و سایر گونه‌های حیوانی دید، خاصه حیواناتی که به مصرف ما می‌رسند.
گفتاری ازمصطفی ملکیان
یاوه یا حرف مفت (Bullshit) در روزگار ما بسیار خریدار پیدا کرده است و یاوه‌سرایی به یک مهارت یا حرفه بدل شده است.
آنارشیست کیست؟
گزارشی از کتاب «آنارشیسم» اثر جرج وودکاک
کمتر جنبش و آموزه‌ای را می‌توان سراغ گرفت که به اندازه آنارشیسم نزد عوام و خواص با کج‌فهمی همراه باشد و در تنوع نگرش و عمل خود نیز تا این اندازه دچار سردرگمی و اشتباه شده باشد. معمولاً تا حرف از آنارشیسم می‌شود همه آن را صرفاً به «هرج‌ومرج‌طلبی» تعبیر می‌کنند.
تجارتِ فکری دو دوست اسکاتلندی
شنیدن روایت زندگیِ هیوم از زبان دوست و متفکر هم‌ترازش، آدام اسمیت، می‌تواند افق جدید و جالبی را در نگاه ما به هیوم شکل دهد، نگاهی که نه توقع آتش‌گرفتنِ قبر او را دارد و نه منتظر است تا هاله‌ای از نور او را فرابگیرد.
بهشت‌هایی که زشت‌تر از جهنم از آب در آمد
تاریخ آینده
باید به آیندۀ تکنولوژیک جهان خوش‌بین بود یا بدبین؟ کتابی جدید تاریخی از این دوگانه را نوشته است.
داوری اخلاقی در ساحات وجود انسان
در گفت و گو با مصطفی ملکیان
اگر رویکرد اخلاقی ما در داوری نسبت به پسندیدگی و ناپسندی یک فعل ناظر به خود فعل باشد(رویکرد وظیفه گرا) یعنی درستی و نادرستی فعل مد نظر است،‌ اما اگر داوری راجع به یک فعل به اعتبار آثار و نتایج باشد،‌ آنگاه مفهوم اصلی خوبی یا بدی فعل است و اگر رویکرد ما در داوری نسبت به یک فعل فضیلت گرایانه باشد،‌ یعنی شخصیت و منش کسی که کار را انجام داده مد نظر باشد،‌ آنگاه درستی و نادرستی فعل به اعتبار فضیلت و رذیلت فاعل آن در نظر گرفته می‌شود.
«رابطه انسان و حیوان»؛ رنج بیان و بیان رنج
سخنرانی مراد فرهادپور
زبان‌بستگی طبیعت و زبان‌بستگی حیوان آن را در مرکز این پرسش وجودشناختی قرار می‌دهد که چه رابطه‌ای بین رنج و بیان رنج وجود دارد.
فلسفه فست‌فود نیست
به بهانه انتشار ترجمه «نظام آموزه اخلاق» اثر فیشته
بهره‌ای که مخاطب جدی آثار فلسفی و متعاطی راستین فلسفه از مطالعه کتابی، چون «نظام آموزه اخلاق بر اساس اصول آموزه دانش» نوشته یوهان گوتلیب فیشته می‌برد را شاید نتوان به زبان آورد؛ زیرا تجربه‌ای است که باید آن را زیست، تا تاثیر وجودی‌اش در نگرش و بینش خواننده را مشاهده کرد.
جهانْ رقص سایه‌هاست
فلسفۀ شوپنهاور در ژرف‌ترین لایه‌اش «مشق مرگ» است
شوپنهاور، تنها فیلسوف مهمی که خودش را بدبین معرفی کرد، داستان هگل را به‌مثابهٔ خیال‌بافی سنگدلانه‌ای می‌نگریست. از دیدگاه او، پیشرفتْ توهم است: زندگی رنج است، رنج بوده است، و همواره رنج خواهد بود؛ «کوشش‌های پیوسته برای طرد رنج به هیچ چیز دست نمی‌یابند، مگر دگرگونی صورت آن».
بازآفرینی شکوه شاد تمدن اسلامی
نگاهی به کتاب جدید سید حسین نصر
نصر در فصل سوم کتاب می‌گوید بیشتر مراکز قدرت در جهان اسلام، معتقدند علم بیشتر یعنی قدرت بیشتر؛ بنابراین جهان اسلام باید در فراگیری علم و تکنولوژی جدید کوشا باشد و حتی بکوشد که در این زمینه، همانند ژاپن، از غرب پیش افتد.
    صفحه  از ۱۵
خبر فوری