آیا احترام به درخواست مردگان اخلاقی است؟
دلیل دیگری که ما درخواست هایی را برای پس از مرگ مان مطرح می کنیم این است که چون به منافع شخصی مان دلبستگی داریم، دوست داریم که منافع و ارزش هایمان پس از مرگ توسط افراد بعدی حفظ شود، به این دلیل که دست ما از جهان کوتاه است و نمی توانیم خودمان این کار را انجام دهیم. این ترس وجودی موجب می شود که به سازمان های خیریه اجازه دهیم که به درخواست هایمان جامه عمل بپوشانند. اما وقت آن رسیده است که غرور و خود بینی نهفته در این کار را درک کنیم و آنچه را که واقعا برای افراد زنده است انجام دهیم، یعنی به افراد زنده اجازه دهیم که خودشان نحوه مصرف میراث ما را برای خود تعیین کنند.
آیا تمایلات جنسی غیراخلاقی اند؟
تأملات اخلاقی
اینجا یک مشکل وجود دارد. عقلانیت چیزی است که مردم را به خودی خود ارزشمند می کند و از نظر کانت این ویژگی آنها را مستحق احترام اخلاقی می سازد. تقلیل به شیء در رابطه جنسی عقلانیت را از فرد می گیرد، چرا که باعث می شود ما، وجه عقلانیت دیگران و دیگران وجه عقلانیت ما را نادیده بگیرند. قدرت این رابطه به اندازه ای است که عقلانیت ما را در خدمت خود می گیرد: عقلانیت ما وسیله ای برای دستیابی به اهداف این رابطه می شود. این قدرت در تاریخ باعث سقوط پادشاهان و رهبران زیادی شده؛ روابط زیادی را از بین برده، زمینه ساز دروغ های بیشتر برای پوشاندن یک دروغ بوده است. ما برای رسیدن به این لذت، دیگران را فریب می دهیم، از خود شخصیت دیگری را به نمایش می گذاریم و این کار را نه تنها در قبال دیگران بلکه حتی در حق خودمان هم می کنیم. ما برای رسیدن به این لذت عقلانیت دیگران را نادیده می گیریم و برای این کار انسانیت آنها را زیر پا می گذاریم. در این مواقع آنچه اهمیت پیدا می کند نه علاقه به افراد بلکه تنها بدن آنهاست.
در میانه نظریه و تجربه اخلاقی
کتاب حاضر ضمن اینکه می‌کوشد به خواننده کمک کند تا پدیده‌ها و نظریات اخلاقی را بهتر درک کند، تلاشی ندارد تا مجموعه‌ای شسته‌رفته و فاقد پیچیدگی از واقعیت‌ها و تعاریف فراهم کند؛ به نحوی که انگار بناست کاملاً جور خواننده را در شناخت و فهم فلسفه اخلاق بکشد.
استدلال‌ورزی در معرفت‌شناسی اخلاق
وقتی میدانیم که مثلا تحت تاثیر چندش باورهای اخلاقی خود را شکل داده‌ایم و حس چندشناکی توضیح مستقیم تکاملی دارد، باید با بدبینی باورهای شکل یافته توسط این احساس نگاه کنیم. ما باید با به کارگیری سیستم دو، یا به عبارت دیگر با تامل ورزی و استدلال بتوانیم اعتبار باورهای اخلاقی شکل یافته براساس احساساتی نظیر چندش را سنجش کنیم.
ویزا و دیوار...!
به لحاظ اخلاقی تفاوتی میان یک دیوار و ویزای مهاجرت نیست
بخش بزرگی از جمعیت جهان در شرایطی زندگی می کنند که تحمل آن شرایط برای مردم کشورهای توسعه یافته دشوار است. بسیاری از افرادی که در فقر شدید زندگی می کنند خوشحال می شوند اگر فرصتی دست دهد تا به ایالات متحده، اتحادیه اروپا یا استرالیا مهاجرت کنند. با توجه به این موضوع، کشورهای ثروتمند سیاست های مهاجرتی خود را چگونه باید طراحی و اجرا کنند؟
آیا دادن
پیچیدگی‌های اخلاقی
رویکرد دیگر به این موضوع این است که ما به عقلمان رجوع کنیم و بر تفاوت این موارد پافشاری کنیم و معتقد باشیم که این موارد با هم یک تفاوت اخلاقی دارند حتی اگر نتوانیم آن تفاوت را توضیح دهیم. اما در این مورد باید برای توضیح این تفاوت، بررسی ها را ادامه دهیم چرا که بدون این توضیح به سختی می توان مطمئن شد آنچه را که شهود می نامیم واقعا تعصب نباشد.
مردی که بطور مخفیانه پدر 200 کودک است!
ماجرای یک جنجال در هلند
لارا بوش، عضو انجمن دفاع از کودکان در لایدن می‌گوید: "این دقیقا نکته اصلی داستان است: پیشرفت‌های تکنولوژی باعث شده است که موضوعات اخلاقی پیرامون هویت پدر‌ها و مادر‌ها از بین برود."
عاریت از اخلاق
رمان «خویشاوندی‌های اختیاری» در سال ١٧٨٥ منتشر شد درست همزمان با ترجمه یك مقاله علمی از آكادمی علوم اُپسالا به نویسندگی شیمیدان نام‌دار سوئدی، توربرن برگمن، بازمی‌گردد.
آیا شرکت در یک جنگ ناعادلانه خوب است؟
پیچیدگی‌ها شرکت در یک جنگ
اگر شرکت کشور ها در جنگ غلط باشد، اغلب شرکت افراد هم در این جنگ ها غلط خواهد بود. اما گاهی و فقط گاهی شرکت در جنگ های ناعادلانه برای اجتناب از نتایج بدتر می تواند درست باشد.
ما چقدر خوب هستیم!
خودنمایی چه بر سر ما می‌آورد؟
فکر کردن در باره خودنمایی یکی از موارد تفکر و تامل است نه یک فرخوان به مبارزه. ما نمی توانیم از یک استدلال علیه خودنمایی به عنوان چماقی برای حمله به مخالفان مان استفاده کنیم. در عوض این بحث ما را تشویق می کند که مجددا بررسی کنیم چرا و چگونه باید با هم در مورد مسائل اخلاقی و سیاسی گفت و گو کنیم. آیا ما با بحث اخلاقی کار خوبی انجام می دهیم ؟ یا اینکه تلاش می کنیم دیگران را متقاعد کنیم که ما خوب هستیم؟
خشونت هم می‌کُشد و هم زندگی می‌بخشد
دربارۀ خشونت و شر
وب‌سایت نیویورک‌تایمز مجموعه مصاحبه‌هایی با فیلسوفان و نظریه‌پردازان انتقادی دربارۀ خشونت ترتیب داده است. در هشتمین گفت‌وگو ناتاشا لنارد با آبا سیمونا فورتی استاد فلسفۀ سیاسی در دانشگاه پیدمونت شرقی در ایتالیا و استاد مدعو در حوزۀ مطالعات اجتماعی به گفت‌وگو نشسته است. جدیدترین کتاب او «دیوهای جدید: بازاندیشی در قدرت و شرّ امروزی» است.
زیرآب می زنم پس هستم
زیرآب زنی از کجا آب می‌خورد؟
حتی پیش از آنکه از این خوشنود باشید که شما کاری در یک اداره پیدا کرده اید باید نگران این باشید که خیلی زود «زیرآب» شما نخورد، چرا که در نظام اداری ایران بیش از آنکه شما نگران چگونگی بهتر انجام دادن کارتان باشید باید نگران این باشید که «زیرآب» تان نخورد.
همه اکنون همسایه‌ایم
مروری بر کتاب «آزادی بیان، ده اصل برای جهان به‌هم‌پیوسته» نوشتۀ تیموتی گارتن اَش
جهان دارد در فناوری‌های جدید ارتباطی غرق می‌شود. اما از این واقعیت انکارناپذیر دو کلان‌روایتِ متضاد وجود دارد. یکی از آن‌ها دنیای ما را نقطۀ عطفی در تاریخ بشر می‌داند که میزان آزادی بیان در آن بی‌سابقه است، درحالی‌که روایت دوم، از دنیایی اورولی پرده برمی‌دارد که در آن، حتی تلویزیون‌ها و گوشی‌های خاموش جاسوسی‌مان را می‌کنند. هر کدام را که بپذیریم، سوال باقی است: آزادی بیان در دنیای جدید چه وضعی پیدا خواهد کرد؟
حدِ نیکوکاری!
پشیمانیِ اخلاقی بودن
به همان اندازه که شیندلر احساس یاس می کرد، کسانی که او نجاتشان داد به او رو کردند و او را در آغوش گرفتند. آنها او را بخشیدند. با در نظر گرفتن نقص و خطایی که همیشه با انسان است، کار او سزاوار سرزنش نیست. اما همچنانکه آنها به او اطمینان می دهند که نباید این چنین احساس گناه کند، نمی توانند هم به او بگویند که کارش اشتباه بوده است. اگر او می توانست تلاش بیشتری بکند، باید انجام می داد. ممکن است که غفلت های او سزاوار سرزنش نباشند اما این به آن معنی نیست که آن غفلت ها درست بوده اند. ممکن است همه ما در مقابل درخواست های اخلاقی دچار سردرگمی شویم، اما نباید فراموش کنیم که این موضوع در مورد همه ما پیش می آید.
    صفحه  از ۲
اخلاق در وضعيت صلح مسلح
حجاريان در نشست اخلاق، جنگ و صلح