ازدواج سنتی هنوز جواب می دهد؟!
آسیب شناسی ازدواج در گفت و گو با نصرالله پورجوادی؛ پرسش اصلی این است: وقتی همه چیز جامعه تغییر کرده است آیا شکل ازدواج سنتی هنوز می تواند پاسخگوی نیاز انسان امروز باشد؟
ریش و مرز میان مردانگی و زنانگی
باستان‌شناسی ریش
در دهه 1850 تصور مردم از یک ورزشکار در ابتدای راه خود بود. در حال حاضر ورزش ها آنچنان فراگیر شده اند که دیگر ارتباط خاص خود با مردانگی را از دست داده اند. در حال حاضر حتی بیش از دهه 1850 قرار دادن مرزی بین مردانگی و زنانگی سخت تر شده است. سیاست، تجارت، ورزش، جنگ، حتی خود مردانگی دیگر مثل گذشته خاص مردان نیست. افرادی که زن متولد شده اما اصرار دارند که مرد هستند اکنون مرددند که جنسیت خود را با جراحی تغییر بدهند یا نه. کسانی هستند که به وضوح می گویند که به هیچ وجه دارای جنسیت نیستند یعنی خود را نه زن و نه مرد می دانند. برخی از مردان این وضعیت سیال را با اعتماد به نفس قابل توجهی اداره کرده اند. دیوید بکام به وضوح «زنانگی» خود، یعنی جنبه مُدگرایی خود را پذیرفته و در عین حال همیشه با یک ریش و ظاهری مردانه ورزش می کند. او با ریش و سبیل خود می تواند یک نمایش فیزیکی موثر از مردانگی معاصر ارائه کند.
شِکر و تاریخِ لذت‌ها و دردهای بشری
سی سال پژوهش دربارۀ شِکر
شیرینی شگفت‌انگیزترین مزه‌ای است که ما انسان‌ها تجربه می‌کنیم. زندگی ما با شیرینیِ شیر مادر آغاز می‌شود و با شیرینی‌هایی که در مراسم ترحیممان مصرف می‌شود به پایان می‌رسد. به همین خاطر است که فراهم‌شدن امکان تولید انبوه شکر در دوران مدرنْ زندگیِ روزمرۀ ما را نیز تغییر داده است. امروزه عامۀ مردم چنان به شکر وابسته‌اند که هرچه در تولید و توزیع شکر اثر بگذارد به مسئله‌ای سیاسی تبدیل می‌شود. اما این تولید انبوه با رنج عظیم میلیون‌ها انسان ممکن شد.
نظرات
علیه سم‌زُداها، رژیم‌ها و غذاهای تمیز
رژیم سبزیجات، رژیم مایعات، رژیم کم‌کالری و ده‌ها رژیم دیگر به امید لاغری و سم‌زدایی از بدن یا هوس‌هایی مشابه. اطراف ما پر است از کسانی که به امید زندگی سالم‌تر و عمر طولانی‌تر خودشان را مدام به زحمت و مشقت می‌اندازند. واقعاً این‌همه اعتقاد راسخ از کجا آمده است؟ آیا اصلاً این رژیم‌ها مبنای علمی دارند؟ یا فقط افرادی آن را تجربه کرده‌اند و به خورد ما داده‌اند؟ آنتونی وارنر، که در فضای مجازی به او «آشپز عصبانی» می‌گویند، کتابی برعلیه این مُدهای غذایی نوشته است.
ضرورت
پیش از ارتباط با دیگران، یاد بگیرید که تنها باشید!
هشدار آرنت ارزش این را دارد که در دوران خودمان آن را بیاد بیاوریم. در جهان مملو از ارتباطات، جهانی که در آن به طور مداوم و بلافاصله می توانیم از طریق اینترنت با دیگران ارتباط برقرار کنیم و به ندرت به یاد می آوریم که زمینه هایی برای تفکر تنهایی ایجاد کنیم. ما صدها بار در روز ایمیل هایمان را بررسی می کنیم، در هر ماه هزاران پیام اینترنتی به دیگران ارسال می کنیم، اجبارا صفحات توییتر، فیسبوک و اینستاگرام را بالا و پایین می کنیم و از ارتباط تمام وقت با آشنایان و دوستان نزدیک به یکسان در رنج و عذاب ایم. ما در این صفحات، دوستانِ دوستان مان، عشق های قدیمی مان، مردمی را که به سختی می شناسیم، مردمی را شناختشان ربطی به ما ندارد را جستجو می کنیم. ما مشتاق یک مصاحبت دائمی هستیم.
زندگی رازآلود رازها
رازها موجوداتی منزوی هستند
خوب یا بد، علم هنوز چندان نمی‌تواند در آشکارساختن جزئیات رازها به ما کمک کند، اما در کل دارد از طبیعت رازها سردرمی‌آورد. برای مثال، طبق یکی از مطالعات اخیر، یک فردِ عادی سیزده راز دارد که پنج‌تای آن‌ها را هرگز با کسی در میان نگذاشته است. پژوهشی دیگر می‌گوید: مردم بیش از آنکه در موقعیت‌های اجتماعی درگیر رازهایشان باشند در خلوت خود با آن‌ها کلنجار می‌روند؛ و این کلنجار رفتن، بیش از پنهان‌کاری، به آرامش آن‌ها لطمه می‌زند.
روتوش
اینترنت و رسانه‌های اجتماعی شخصیت‌های جدیدی خلق می‌کنند
عجیب نیست که جوان‌ها سلفی‌های زشت خود را در اسنپ‌شات برای دوستان نزدیک می‌فرستند و غروب‌های دل‌انگیز را برای مخاطبان بیشتر خود در اینستاگرام نگه می‌دارند. صحبت با گروه بزرگی از افراد ما را تحریک می‌کند که خود را به بهترین شکل ممکن عرضه کنیم.
حق دوست داشته شدن!
آیا کودکان حقی برای دوست داشته شدن دارند؟
با این‌ همه میلیون‌ها کودک وجود دارد که در نهادهای مراقبتی بدون والدین به سر می‌برند. همچنین سازمان‌های حفاظت از کودکان هرساله میلیون‌ها گزارش از بدرفتاری و غفلت نسبت به کودکان دریافت می‌کنند. اینکه دوست داشته شدن یک حق است به این معنی است که کودکانی که در نهادهای مراقبتی زندگی می‌کنند سزاوار این محبت هستند بدون اینکه آن را از ما مطالبه کنند. اگر کودک یک حق انسانی برای دوست داشته شدن دارد این مستلزم آن است که نه‌تنها والدین و قیّم‌هایشان بلکه همه ما از سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌هایی حمایت کنیم که احتمال این را که همه کودکان محبتی را که خواهان آن هستند و به آن نیاز دارند را به دست بیاورند افزایش می‌دهد.
چطور چین به سرزمین میان‌بُرهای فاجعه‌بار تبدیل شد؟
مدرنیتۀ چینی و معضل استادکاری
بااین‌حال، چابودو روش مرسوم بی‌اعتنایی به مشکلات هم هست. درِ خانه درست در قابش جا نمی‌گیرد؟ چابودو، عادت می‌کنی که با ضربه بازش کنی. پیراهنی که خریدی و برایت فرستادیم دو سایز بزرگ‌تر است؟ چابودو، شکایتت از چیست؟
گزارش یک دزدیِ متعارف!
سرقت زمان و توجه
هر جا که توجه و وقت شما بدون رضایت شما گرفته می‌شود، دزدی توجه رخ می‌دهد. فاحش‌ترین نمونه‌ها، همانند مورد پمپ بنزین، در جایی رخ می‌دهد که ما بیننده‌ای اجباری هستیم. در این ژانر مواردی هستند نظیر صفحه نمایش‌های پخش تبلیغات جدید و هدفمند در اتاق‌های انتظار بیمارستان‌ها (که برنامه‌هایی نظیر شبکۀ دِ نیوبورن چنل را برای والدینِ در دوران بارداری پخش می‌کند)؛ شرکت‌های هواپیمایی که از یک صفحۀ نمایش درست جلوی صورت شما تبلیغات پر سروصدا پخش می‌کنند...
آیا عشق فایده‌ای برای زنان داشته است؟
بازنگری در ایدۀ کنونی ما از عشق
«پر از هراس و امیدم که هیچ حادثه‌ای/ شبیه آمدنِ عشق ناگهانی نیست» شاعرها از این دست حرف‌ها زیاد می‌زنند، مخصوصاً اگر مرد باشند. فرهنگِ رمانتیک ما می‌گوید عشق مثلِ صاعقه سراغ شما می‌آید، بنابراین وقتی پای عشق در میان باشد، کاری از دستتان ساخته نیست.
زمان درست
ارزش رابطه پدربزرگ و مادربزرگی برای کودک
اگر حرف لاک وود در خصوص تاثیری که تنظیم زمان بارداری بر چشم انداز زندگی کودک دارد جدی گرفته شود، این سوال پیش می آید که پدر و مادرهای آینده در کدام مرحله از زندگی شان احتمالا در بهترین شرایط فرزندآوری هستند و می توانند دست به این اقدام بزنند؟ در یک مقیاس وسیع تر، حضور یا عدم حضور پدربزرگ و مادربزرگ تا چه اندازه می تواند برای چشم انداز زندگی کودک موثر باشد؟
چرا دانش‌آموزان موفق علاقه‌ای به مدرسه ندارند؟
بسیاری اعتقاددارند برای موفقیت به شور و اشتیاق زیاد نیاز است. اشتیاق چالش‌ها را لذت‌بخش کرده و استقامت و ثابت‌قدمی لازم برای موفقیت را به فرد ارزانی می‌کند.
اسراف یا ساده زیستی؟!
ساده زیستی فقط خوب نیست، ضروری است!
ممکن است که برخی هنوز با این حرف ها متقاعد نشده باشند. اما اگر ثابت شود که روش فعلی ما در ساختن، بدست آوردن، خرج کردن، دورانداختن، ناپایدار است، آنگاه زمانی خواهد رسید (ممکن است بسیار زود باشد) که ما مجبور به ساده زیستی شویم. در آن حالت سنت مقدسی سر بر خواهد آورد که حاوی فلسفه آینده باشد.
فهم مصرف: آزادی یا سرکوب؟
نظریه‌های مصرف
حتی با وجودِ افزایش علاقه به مصرف، این موضوع همچنان یکی از موضوعات فرعیِ نظریۀ اجتماعی است. با این حال، این روند باید تغییر کند و چنین هم خواهد شد. نظریه‌پردازان نمی‌توانند ادامه دهند اگر بخواهند همچنان اینقدر از واقعیت‌های جدیدِ جهان اقتصادی-اجتماعی دور بایستند. جای تردیدی نیست که مصرف مشخصۀ جامعۀ معاصر آمریکاست. و این جای تعجب دارد که نظریه‌پردازان اروپایی در پیشرفتِ نظریه‌های مصرف خیلی بیشتر از آمریکایی‌ها فعال بوده‌اند.
    صفحه  از ۴
اخلاق در وضعيت صلح مسلح
حجاريان در نشست اخلاق، جنگ و صلح