هنگام وقایع آخرالزمانی در یک شهر بزرگ چه کنیم؟
راهنمای فرار از فاجعه
آتش‌سوزی‌ها، طوفان‌ها و رهبرانی که دشمنانشان را در توییتر تهدید به تخریب هسته‌ای می‌کنند، سبب شده بیش‌ازپیش به وقوع فجایع بزرگ فکر کنیم، به‌خصوص اینکه چطور در یکی از آن‌ها گیر نیفتیم.
کتابی جدید می‌پرسد در عصرِ طولانی‌ترین عمرها، چرا این‌قدر مرگ را دوست داریم؟
کتاب جدیدی از یک انسان‌شناس روسی ریشه‌های فرهنگی «کیش مرگ» جدید را در بین جوانان -که نمونه اش را می توان در فیلمی که دو دختر اصفهانی قبل از خودکشی گرفته بودند مشاهده کرد- جستجو کرده است.
گفتگو با احسان شریعتی
هر جا می رویم تنهایی سایه وار به دنبال ما می آید. برای تنهایی معانی مختلفی می شمارند. گاه تنهاییم، از آن رو که از جمع جدا مانده ایم و گاه از تنهایی خودمان در مواجهه با جهان آگاه می شویم و در هر دو ترسی و اضطرابی نهفته است.
آیا کشتن حیوانات اخلاقی است؟
شیوه انسانی کشتن حیوانات!
استاد حقوق دانشگاه راتگرز، گری فرانسیون، نظرات رادیکالی دربارۀ حقوق حیوانات دارد. او می‌گوید حقوق حیوانات تا حد زیادی بی‌معنی شده است و این وضعیت ناشی از نظرات پیتر سینگر است که عموماً او را پدر جنبش حقوق حیوانات می‌نامند. سینگر استفادۀ انسان از حیوان را فی‌نفسه رد نمی‌کند؛ او تنها به رنج‌کشیدن حیوان توجه می‌کند. اما به‌عقیدۀ فرانسیون، وقتی دربارۀ حقوق حیوانات صحبت می‌کنیم، در درجۀ اول دربارۀ یک «حق» صحبت می‌کنیم: حقِ دارایی کسی نبودن. براین‌اساس، نگهداری، پرورش و حتی مهربانی با حیوانات نیز غیراخلاقی است.
گیاهخواری سفت و سخت چه اشکالی دارد؟
بنابراین گوشت خوردن میهمان گیاهخوار وقتی که در یک میهمانی حضور پیدا می کند به میزبان نشان می دهد که می توان گیاهخوار (انعطاف پذیر) بود و در عین حال بعضی مواقع از خوردن گوشت بدون احساس گناه لذت برد. این رفتار مطمئنا گیاهخواری (انعطاف پذیر) را دست یافتنی تر و پذیرفتنی تر از زمانی که میهمان غذای گوشتی میزبان را پس بزند، نشان می دهد. به فرض ممکن است فرد با خوردن گوشت آن هم در شرایط استثنایی دیگر حق نداشته باشد که خود را گیاهخوار بنامد، اما ممکن است این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد. مهمتر این است که جهانی با مردمی که تنها در مواردی محدود گوشت می خورند خواستنی تر از جهانی است که الان در آن زندگی می کنیم، جایی که تعداد به نسبت اندکی گیاهخوار در مقابل اکثریت گوشتخوار قرار دارند.
دلیل خودکشی و چرایی زندگی
جدی‌ترین مسأله فلسفه «خودکشی» است!
کامو در آغاز کتاب «افسانه سیزیف» می‌نویسد؛ تن‌ها یک مسأله براستی جدی فلسفی وجود دارد و آن مسأله «خودکشی» است. تشخیص اینکه زندگی ارزش دارد یا به زحمت زیستنش نمی‌ارزد در واقع مسأله اصلی فلسفه است.
زن‌ها چطور شوهرشان را انتخاب می‌کنند؟
در جستجوی چرایی انتخاب انسان
به هر حال برخی از ژن ها در کنار هم به خوبی کار می کنند، بنابراین یک شریک با شباهت زیاد به اعضای خانواده می تواند کسی باشد که محتوای ژنتیکی اش حاوی چیزهایی باشد که با شما همپوشانی مفیدتری داشته باشد. یک پژوهش شگفت انگیز که در کشور ایسلند بر روی زوج های مشخصی در یک دوره 165 ساله انجام شده، نشان می دهد که کسانی که بیشترین نوه را دارند، خودشان نسل چندم یک خانواده بوده اند. بنابراین به نظر می رسد که برخی از دستاوردهای تکامل برای پیدا کردن ردی از ویژگی های نسل های گذشته مفید است.
جوابیه نویسی؛ از آقای بازیگر تا آزاده نامداری
چه وقت باید گفت، چه وقت باید سکوت کرد
سه جوابیه بالا حاوی سه نوع واکنش به یک نوع اتفاق است. جوابیه عذرخواهی اغلب زمانی نوشته می شود که فرد می داند که اشتباه کرده و شجاعت عذرخواهی را هم دارد و به واسطه سلوک قبلی اش امیدوار است که رفتار نادرست اش بخشیده شود. اما گاهی به واسطه شخصیت افراد یا نحوه واکنش اجتماع که تا حدود زیادی متاثر از رفتار قبلی فرد است، فرد دست به فرافکنی می زند. انداختن توپ به زمین مخالفان به معنای تمایل به ادامه بازی است و در مورد آزاده نامداری همین اتفاق هم افتاد.
اکتشافات باستانی مرموز و بدون پاسخ
یافته‌های باستان‌شناسی همیشه برای مردم جالب و فریبنده بوده است. شاید به این دلیل که می‌توانند درباره چگونگی و نحوه ایجاد آن‌ها خیال‌پردازی کنند. در اینجا به چند اکتشاف باستانی می‌پردازیم که مردم و دانشمندان را سردرگم کرده‌اند.
ازدواج سنتی هنوز جواب می دهد؟!
آسیب شناسی ازدواج در گفت و گو با نصرالله پورجوادی؛ پرسش اصلی این است: وقتی همه چیز جامعه تغییر کرده است آیا شکل ازدواج سنتی هنوز می تواند پاسخگوی نیاز انسان امروز باشد؟
ریش و مرز میان مردانگی و زنانگی
باستان‌شناسی ریش
در دهه 1850 تصور مردم از یک ورزشکار در ابتدای راه خود بود. در حال حاضر ورزش ها آنچنان فراگیر شده اند که دیگر ارتباط خاص خود با مردانگی را از دست داده اند. در حال حاضر حتی بیش از دهه 1850 قرار دادن مرزی بین مردانگی و زنانگی سخت تر شده است. سیاست، تجارت، ورزش، جنگ، حتی خود مردانگی دیگر مثل گذشته خاص مردان نیست. افرادی که زن متولد شده اما اصرار دارند که مرد هستند اکنون مرددند که جنسیت خود را با جراحی تغییر بدهند یا نه. کسانی هستند که به وضوح می گویند که به هیچ وجه دارای جنسیت نیستند یعنی خود را نه زن و نه مرد می دانند. برخی از مردان این وضعیت سیال را با اعتماد به نفس قابل توجهی اداره کرده اند. دیوید بکام به وضوح «زنانگی» خود، یعنی جنبه مُدگرایی خود را پذیرفته و در عین حال همیشه با یک ریش و ظاهری مردانه ورزش می کند. او با ریش و سبیل خود می تواند یک نمایش فیزیکی موثر از مردانگی معاصر ارائه کند.
شِکر و تاریخِ لذت‌ها و دردهای بشری
سی سال پژوهش دربارۀ شِکر
شیرینی شگفت‌انگیزترین مزه‌ای است که ما انسان‌ها تجربه می‌کنیم. زندگی ما با شیرینیِ شیر مادر آغاز می‌شود و با شیرینی‌هایی که در مراسم ترحیممان مصرف می‌شود به پایان می‌رسد. به همین خاطر است که فراهم‌شدن امکان تولید انبوه شکر در دوران مدرنْ زندگیِ روزمرۀ ما را نیز تغییر داده است. امروزه عامۀ مردم چنان به شکر وابسته‌اند که هرچه در تولید و توزیع شکر اثر بگذارد به مسئله‌ای سیاسی تبدیل می‌شود. اما این تولید انبوه با رنج عظیم میلیون‌ها انسان ممکن شد.
نظرات
علیه سم‌زُداها، رژیم‌ها و غذاهای تمیز
رژیم سبزیجات، رژیم مایعات، رژیم کم‌کالری و ده‌ها رژیم دیگر به امید لاغری و سم‌زدایی از بدن یا هوس‌هایی مشابه. اطراف ما پر است از کسانی که به امید زندگی سالم‌تر و عمر طولانی‌تر خودشان را مدام به زحمت و مشقت می‌اندازند. واقعاً این‌همه اعتقاد راسخ از کجا آمده است؟ آیا اصلاً این رژیم‌ها مبنای علمی دارند؟ یا فقط افرادی آن را تجربه کرده‌اند و به خورد ما داده‌اند؟ آنتونی وارنر، که در فضای مجازی به او «آشپز عصبانی» می‌گویند، کتابی برعلیه این مُدهای غذایی نوشته است.
ضرورت
پیش از ارتباط با دیگران، یاد بگیرید که تنها باشید!
هشدار آرنت ارزش این را دارد که در دوران خودمان آن را بیاد بیاوریم. در جهان مملو از ارتباطات، جهانی که در آن به طور مداوم و بلافاصله می توانیم از طریق اینترنت با دیگران ارتباط برقرار کنیم و به ندرت به یاد می آوریم که زمینه هایی برای تفکر تنهایی ایجاد کنیم. ما صدها بار در روز ایمیل هایمان را بررسی می کنیم، در هر ماه هزاران پیام اینترنتی به دیگران ارسال می کنیم، اجبارا صفحات توییتر، فیسبوک و اینستاگرام را بالا و پایین می کنیم و از ارتباط تمام وقت با آشنایان و دوستان نزدیک به یکسان در رنج و عذاب ایم. ما در این صفحات، دوستانِ دوستان مان، عشق های قدیمی مان، مردمی را که به سختی می شناسیم، مردمی را شناختشان ربطی به ما ندارد را جستجو می کنیم. ما مشتاق یک مصاحبت دائمی هستیم.
زندگی رازآلود رازها
رازها موجوداتی منزوی هستند
خوب یا بد، علم هنوز چندان نمی‌تواند در آشکارساختن جزئیات رازها به ما کمک کند، اما در کل دارد از طبیعت رازها سردرمی‌آورد. برای مثال، طبق یکی از مطالعات اخیر، یک فردِ عادی سیزده راز دارد که پنج‌تای آن‌ها را هرگز با کسی در میان نگذاشته است. پژوهشی دیگر می‌گوید: مردم بیش از آنکه در موقعیت‌های اجتماعی درگیر رازهایشان باشند در خلوت خود با آن‌ها کلنجار می‌روند؛ و این کلنجار رفتن، بیش از پنهان‌کاری، به آرامش آن‌ها لطمه می‌زند.
    صفحه  از ۶
۲۴ ساعت ترامپ چگونه می‌گذرد؟
نیویورک تایمز روایت کرد
نگاه ویژه

امید به روزنه تنگ "انجمن صنفی روزنامه نگاران"

باید این انجمن را راه‌اندازی کنیم، جلوتر برویم و موانع را...

ارتباط فساد با فردگرایی

وقتی در جامعه‌ای حوزه مشارکت، تعاملات و ارتباط به حداقل...

پیشنهاد آزمون یک فرضیه

در هر دو صورت پذیرش و عدم پذیرش یک روایت را بیش از آنکه...

تأملی بر سیره اخلاقی خاتم‌الأنبیاء(ص)

تساهل و گفت‌وگو، منطق پیامبر(ص) در مواجهه با «دیگری» است
پیشنهاد
در نگاه زیست محوری
"مرگ" وجود ندارد!
کی باید مشاوره برویم؟
تفاوت‌های مشاوره و روان‌درمانی
کی باید مشاوره برویم؟
چه کسی به انقلاب اکتبر خیانت کرد؟
ظهور و سقوط تروتسکی؛ فرمانده تنهای انقلاب
چه کسی به انقلاب اکتبر خیانت کرد؟