حائری شیرازی: حصر قانونی است

آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: در سال ۸۸ آنهایی که مردم را به خیابان کشیدند اشتباه برزگی را مرتکب شدند و بنده نیز در نامه ای از انها سوال کردم که چرا این کار را انجام دادید.

کد خبر : ۴۰۹۵
بازدید : ۱۷۳۷
آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: در سال ۸۸ آنهایی که مردم را به خیابان کشیدند اشتباه برزگی را مرتکب شدند و بنده نیز در نامه ای از انها سوال کردم که چرا این کار را انجام دادید.

آیت الله حائری شیرازی، نماینده ی استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو سایت الف، گفت که در آستانه ی انتخابات مجلس به نظر می رسد طرفین موافق و مخالف برجام قصد سیاسی کردن مسئله دارند که این موضوع به نفع کشور نیست.

برجام باید در مجلس و به شکل محرمانه بررسی شود
آیت الله حائری شیرازی در ابتدای گفت و گوی خود ضمن تاکید بر یک صدا بودن مردم ایران در حفظ منافع ملی دلیل عدم اظهار نظر خود در مورد برجام را تفاوت دیدگاه های مردم در این زمینه و احتمال سیاسی تر شدن آن عنوان و اظهار کرد: تا کنون راجع به برجام اظهار نظری نکردم و علت خودداری از اظهار نظر در مورد برجام نیز برداشت های احتمالی و جناحی از اظهارات بنده و سیاسی تر شدن موضوع فراجناحی برجام بوده است. زیرا مردم دانشگاهیان و روحانیون اختلاف نظرهایی در برخی از موضوعات با هم دارند اما آنها به طور قطع در حفظ دین و ایمانشان و سربلندی وطنشان اختلاف نظر ندارند و همگی معتقدند که این نظام و کشور تحت هر شرایطی باید محفوظ مانده و نفوذ اجانب از کشورشان ریشه کن شود و خدای ناکرده حضور اجانب دوباره پا نگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری طرح مسائل حساسی چون برجام در بین مردم به صورت کنونی را ناصحیح ارزیابی و افزود: مجلس شواری اسلامی طبق قانون اساسی باید در مسائل ورود کند چرا که این مسئله حق مجلس و مردم است.

وی ادامه داد: من معتقدم این مسئله باید یک طور جمع شود؛ همه چیز را نباید در ملاء عام بیان کرد. زیرا موضوع یک موضوع کارشناسی و محرمانه است؛ اما مجلس می تواند جلسه محرمانه داشته باشد امروز هم با مباحثی که پیرامون این موضوع شکل گرفته است گمان نمی کنم موضوع با سادگی تمام شود؛ چرا آن طور که به نظر می رسد هر دو طرف در موضعی که داشتند محکم تر می شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر حل و فصل موضع برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: من توصیه می کنم همه در این مسئله جانب احتیاط را رعایت کنند همانطوری که تاکنون مسائل بسیاری را حل کرده ایم. این مسئله نیز باید از کانال و راه خودش که یکی از آن راه ها مجلس است به صورت محرمانه بررسی و حل شود.

وی با بیان اینکه فرمایشات رهبری کلمه الفصل همه مردم ایران است تصریح کرد: رهبری بزرگوار جایگاه خودشان را دارند و اینکه آقایی می گوید رهبری توضیحاتی داد که من قانع نشدم صحبتهایش بی اعتبار است. مگر وقتی میرزای شیرازی گفت استعمال دخانیات در حکم محاربه با امام زمان (عج) است، عالم دیگری آمد بگوید من قانع نشدم؟‍‍! اگر چنین چیزی بیان می شد استعمار به ایران حاکم می شد. اینطور نیست که برخی بروند در دانشگاه ها صحبت کنند بگویند ما قیم نمی خواهیم و تحت عنوان آزادی بخواهند برخی حریم ها را بشکنند.

هیچکس در مسئله ی برجام طرف مقابلش را خائن نداند
عضو مجلس خبرگان رهبری مباحث مطروح پیرامون مسئله برجام در کشور را مسائلی حساس و سرنوشت ساز عنوان و گفت: اگر در این مسئله مهم عده ای خود را طوری نشان دهند که نگران آینده و منافع ملی هستند در حالی که نفرات مقابل فارغ از این مسائل و مترصد معامله آینده کشور هستند، این موضع مسئله خطرناکی است و باید به شدت از آن اجتناب شود. هر اختلافی هلاک کننده نیست و اگر اختلافات تاجایی کشیده شود که هر طرف جناح و یا شخص مقابل را خائن خطاب کند، خطرناک است و باید جلوی آن گرفته شود.

وی افزود: طرح مسائل تا جایی در جامعه مجاز است که با اظهار نظرهای متفاوت به حل و فصل موضوع کمک و هزینه و فایده آن بررسی شود؛ اما وقتی تا انجا پیش رود که یک گروه به این باور می رسد که به دنبال خیر و سعادت جامعه است و گروه مقابل به دنبال منافع حزبی و جناحی خود، طرح مسائل به ضرر جامعه است و باید متوقف شود.

آیت الله حائری شیرازی طرح مسائل ملی با عناوین جناحی در بین مردم را آفت منافع ملی ارزیابی و افزود: در مصر نیز چنین پیش آمدی شد و آقای مرسی فکر می کرد حالا که یک گروهی آمده اند و در خیابان شعار می دهند، ما نیز اجازه داریم طرفدارانمان را به خیابانها بکشانیم که به نفع ما شعار دهند و دیدیم که با این اشتباه بزرگ دولتش ساقط شد. اشتباه بزرگ مرسی همین بود که می خواست مسائل در خیابان حل و فصل شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری برخی مسائل را در کشور دارای طبقه بندی اطلاعاتی عنوان و تصریح کرد: اگر قرار است که مسائل در تلویزیون مطرح شود، همه مباحث مهم و طبقه بندی نباید طرح شود و در صورت لزوم جلساتی محرمانه برای بررسی آنها برگزار شود. زیرا با طرح مسائل مهم و طبقه بندی از تلویزیون عملاً اطلاعات خودمان را در اختیار دشمن قرار می دهیم.

وی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال جاری گفت: انتخابات نزدیک است و به نظر می رسد که طرفین قصد سیاسی کردن مسئله برجام را دارند و بنده این موضوع را به نفع منافع ملی نمی دانم. البته این موضع به معنای آن نیست که ما معتقدیم که چیزی باید از مردم پنهان باشد اما نباید عملی انجام شود که زمینه سوء استفاده دشمنان از آن مهیا شود. دشمن نباید از اسرار ما مطلع شود چیزی که متاسفانه با رفتارهای کنونی زمینه آن وجود دارد.

وی با تاکید برلزوم حل فصل برجام به دور از سیاسی کاری تصریح کرد: در چنین وضعیتی معتقدم که همان اعتمادی را که به امام راحل داشتیم با رهبر حاضرهم داشته باشیم. و خودشان مسئله را حل می کنند حالا که ایشان موضوع رابه مجلس ارجاع داده اند مجلس به دور از سیاسی کاری کار خودش را انجام دهد و اجازه ندهد هر گروه به نفع خودش در مجلس درباره این موضوع حرف بزند.علت اینکه بنده در این باره اظهار نظر خاصی نمی کنم برای این است به سیاسی کردن قضیه دامن نزده باشم.

حصر قانونی است و از آن دفاع می کنیم
آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: در سال ۸۸ آنهایی که مردم را به خیابان کشیدند اشتباه برزگی را مرتکب شدند و بنده نیز در نامه ای از انها سوال کردم که چرا این کار را انجام دادید. اینکه تقاضا کردید انتخابات منحل شود تقاضای غیر معقول و غیر قانونی بود. اینکه شما معتقد هستید فرد مورد نظر وجاهت مورد نیاز را به تعبیر خودتان ندارد؛ دلیل کافی برای ابطال انتخابات نیست زیرا مردم وی را انتخاب و رای داده اند و نمی توان برخلاف رای و نظر مردم چیزی را مطرح کرد؛ زیرا رای مردم امانت است. و آنکه تصمیم گرفت انتخابات منحل نشود تصمیم درستی اتخاذ کرد. و کسانی که مردم را تحریک به حضور در خیابان کردند و متعاقب آن نظام آنها را محدود و محصور کرده است نیز عمل به جا و قانونی است و از ان نیز دفاع می کنیم.

مدیریت کشور در شرایط فعلی اگر بهتر از دوران امام نباشد بدتر هم نیست
آیت الله حائری شیرازی در ادامه گفت وگوی خود با الف با اشاره به فرمایشات امام راحل اظهار کرد: امام هشت سال مرتب گفت جنگ جنگ تا پیروزی، جنگ جنگ تا شکست کفر؛ وقتی نیز صلاح دانستند صلح کردیم و گفتند این موضوع به نفع اسلام است و صلح هم تاکتیکی نیست؛ علت ماندگاری ما این بود که مردم به امام گفتند؛ شنیدم و اطاعت می کنیم. این سمعاً و طاعتاً معنای امامت ماست. هزار سال این راه را رفته ایم و در این مسیر حرکت کرده ایم؛ چرا چون امام حسن نیز به وقت مقتضی صلح کردند. بنابراین امام روزی مثل امام حسین گفت می جنگم و روزی مثل امام حسن گفت صلح می کنیم. امام برای ما امام است روزی امام حسین(ع) روزی امام حسن(ع). معنا ندارد که بگویم امام یک شخصیت فوق العادی بود رفت و تمام شد این دقیقا حرف دشمن است مدیریت کشور در شرایط فعلی اگر بهتر از دوران امام نباشد بدتر هم نیست و اگر سخت تر از دوران امام نباشد آسان تر هم نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری شرایط فعلی کشور را حساس تر از شرایط بدو انقلاب ارزیابی و خاطر نشان کرد: شرایط ما از شرایط دوران امام بسیار حساس تر است؛ چرا؟ زیرا آن موقع خیال می کردند این انقلاب چیزی می شود که خطرناک است و انقلاب را موسی به دنیا نیامده می دیدند؛ امروز انقلاب را موسی چهل ساله می بینند. زمانی که موسی به دنیا نیامده بود هزاران کودک بنی اسرائیلی را کشتند؛ اما زمانی که موسی آمد، عصا را اژدها کرد چطور با وی برخورد کردند؟ امروز انقلاب ما موسی است که عصای خود را انداخته است و اژدها شده و سحر ها را بلعیده حالا ما باید روی آن تردید کنیم؟!

وی افزود: بنی اسرائیل شاید از این اشتباهات کرد ولی ما بنی اسرائیل نیستم بنی اسرائیل ده روز حضرت موسی از بین آنها غایب شد و شک کردند اما امام ما هزار سال است غایب است و ما منتظر آن هستیم پس ما با بنی اسرائیل قابل مقایسه نیستم،چون شک نکردیم. امام ما بیش از هزار و صد سال از غیبتش می گذرد اما اعتقاد مردم به آمدن آن هر روز بیشتر می شود؛ پس ما بنی اسرائیل نیستیم ما امت برگزیده عالم هستیم ما امت منتخب عالم هستیم و اعتقاد ما به این که امام می اید در بصریت ماست و ریشه ما انتظار ماست.

فرهنگ بیکارگی از پدیده بیکاری بدتر است
وی با اشاره به بیکاری و فقر در کشور، حل و فصل ریشه ای آنها را خواست اصلی همه مردم و مسئولین عنوان و تصریح کرد: مردم ایران در پیشبرد منافع و مصالح ملی همگی یک صدا و هم پیمان هستند و کسی دوست ندارد پدیده هایی مثل فقر، بیکاری، بی عفتی و اعتیاد در جامعه رشد پیدا کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیکارگی را فرهنگی به غایت بدتر از پدیده بیکاری ارزیابی و در توصیف این پدیده اجتماعی گفت: در فرهنگ بیکارگی فرد صرفا به دنبال شغلی دولتی و به قولی پشت میز نشینی است که در این فرهنگ متاسفانه خلاقیت، نو آوری و کار آفرینی که نیاز روز جامعه ایران است نادیده گرفته می شود و به بی کاری در جامعه نیز به دلیل رخوت و پرهیز جوانان از کار آفرینی دامن زده می شود.

آیت الله حائری شیرازی با برشمردن ظرفیت های عظیم ایران درحوزه های مختلف، شکوفایی و بهره برداری از این ظرفیتها و ذخائر را موجد رونق اقتصادی در کشور عنوان و خاطر نشان کرد: در حال حاضر متاسفانه از تمامی این ظرفیتها در کشور به خوبی بهره برداری نمی شود و اگر این ظرفیتها شکوفا شود به طور قطع بیکاری نیز در کشور ریشه کن می شود.

نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری خواسته دشمن از کشور و ملت ایران را علنی و مشخص دانست و در این زمینه با اشاره به اسناد تاریخی دوره پهلوی دوم، عنوان کرد: کتابی که از اسرار دوران پهلوی منتشر شده، همه چیز را مشخص می کند زیرا به قلم خود آنها نگاشته شده است. دشمنان ایران و اسلام با تعریفی که از دین، تحت عنوان دین ایرانی ارائه می کنند در صدد آن هستند تا مردم ایران را از اصول اصلی دین مبین اسلام دور کنند و با ارائه دین حداقلی مردم را گمراه نمایند. وقتی می گویند جمهوری اسلامی نباشد یعنی مذهبی که ما خلق کرده ایم به جای آن باشد و البته در رد آنچه خواسته آنان است بین مردم ایران اختلافی نیست.

ضعف بصیرت قیمت انسان ها را پایین می آورد
وی با اشاره به بیش از ۳۰۰ هزار شهید دفاع مقدس این شهدا را شهدای بصیرت و ولایت نام گذاری و افزود: کسانی که نمی دانند برای چه چیزی کشته می شوند، ارزش یک شهید را نزد پروردگار ندارند؛ اما شهدای ایرانی خود می دانستند در چه راهی قدم نهاده و برای چه چیزی به لقا الله می روند. ضعف بصیرت قیمت انسانها را پایین می آورد و به همان نسبت قوت در بصیرت ارزش والایی به انسان ها می بخشد. این انقلاب و این کشور با چنین شهدایی بارور و شکوفا شده و این انقلاب را با هیچ چیز ارزشمندی معامله نخواهیم کرد.

آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: در قوانین اسلامی نیز دیه یک دست برابر با ۵۰ گوسفند تعیین شده، اما اگر فردی دزدی کند با ربع دینار دستش قطع می شود و این موضوع نشان میدهد که افراد ارزششان در افعالشان است و فردی که دزدی می کند خود قیمت دستش را پایین می آورد. بنابراین بصیرت در اعمال، ارزش هر فرد را تعیین می کند. شهدای ما شهدای معرفت بودند زیرا با بصیرت به مقام شهادت رسیدند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید