زیباترین عبادتگاه‌های جهان

زیباترین عبادتگاه‌های جهان

شکوه و عظمت دو ویژگی اصلی عبادتگاه‌های جهان هستند که باعث می‌شود گردشگران از سراسر جهان برای تماشای معماری زیبای آن‌ها کیلومترها فاصله را طی کنند.

کد خبر : ۸۱۳۱
بازدید : ۱۱۳۵۷
فرادید | شکوه و عظمت دو ویژگی اصلی عبادتگاه‌های جهان هستند که باعث می‌شود گردشگران از سراسر جهان برای تماشای معماری زیبای آن‌ها کیلومترها فاصله را طی کنند.

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی انگلیسی، عبادتگاه‌ها معمولا جزو زیباترین ساختمان‌های جهان هستند و همین مسئله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. فارغ از آیین‌ها و دین‌ها، طرفداران معماری به کشورهای دیگر سفر می‌کنند تا شکوه معماری این ساختمان‌ها را از نزدیک ببینند.

اما برای اینکه متوجه شویم کدام عبادتگاه‌ها از نظر کاربران از بعد معماری جذابیت بیشتری دارد، به پایگاه کورا رجوع کردیم و از کاربران خواستیم تا نظر خود را در این مورد بگویند.

نظرات کابران شامل موارد مختلفی بود: مساجد، معابد، کنیسه و باسیلیکا بود. جدای از وابستگی معنوی به یک گروه مذهبی، هر یک از این ساختمان‌ها زیبایی خاصی دارند که می‌تواند عامل اتحاد بین مردم از فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف شوند. علاوه بر عبادتگاه‌های مشهوری چون مکه و مدینه، چندین پاسخ دیگر نیز از کاربران دریافت شد که به در ادامه خواهید خواند.

معبد بریهادس وارا - هند
مردم محلی آن را با نام «معبد بزرگ» می‌شناسند. این معبد عظیم و باشکوه که برای خدای شیوا ساخته شده و دارای دروازه، حیاط، تالار ستون دار، گنبد هرمی است، تندیس شیوا را در سی و شش حالت نشان داده که در واقع یکی از عظیم‌ترین معابد در جنوب هند است.

زیباترین عبادتگاه‌های جهان

معبد گرانیتی بریهادس وارا در ایالت «تامیل نادو» یکی از ۲۹ ایالت هند واقع شده و قدمت آن به 1010 میلادی بازمی‌گردد. راجا راجا کولا اول، یکی از بزرگترین امپراتورهای هند، این سازه زیبا را بنا کرده است.

معماری این سازه از هر نظر زیبا است. مساحت معبد بریهادس وارا بیش از 320 هزار کیلومتر مربع است. گردشگران برای بازدید از معبد بالاجبار باید چندین نوبت استراحت کنند.

قبه الصخره - بیت‌المقدس
قبه الصخره یکی از مشهورترین عبادتگاه‌های جهان است که واقعا نمای زیبایی هم دارد. قبه الصخره در الحرم الشريف بیت‌المقدس واقع شده و قدمت آن به قرن هفتم میلادی برمی‌گردد. گنبد زیبای آن در دهه 90 میلادی با استفاده از 80 کیلوگرم طلا بازسازی شده است. «صخره مقدس» در زیر قبه الصخره قرار دارد.

زیباترین عبادتگاه‌های جهان

قبه الصخره برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان ارزش خاصی دارد. این عبادتگاه ‎ یکی از مهم‌ترین آثار معماری اسلامی بعد از مسجدالاقصی در بیت‌المقدس است. برخی به اشتباه گمان می‌کنند که مسجدالاقصی همان قبه الصخره است.

شوداگون پاگودا - میانمار
زمان ساخت شوداگون پاگودا دقیقا مشخص نیست. بر اساس اسطوره‌ها، این پرستشگاه قدمتی 2500 ساله دارد، اما باستان‌شناسان بر این باور هستند که معبد شوِداگون پاگودا بین سده‌های ششم و دهم میلادی ساخته شده است.

زیباترین عبادتگاه‌های جهان

دو برادر در جریان ملاقات با گوتاما بودا این سازه را ساختند. علاوه بر طلا، در ساخت این گنبد از 5000 الماس و 2000 یاقوت نیز استفاده شده است. گرچه شوداگون پاگودا در مرکز شهر قرار دارد، اما به محض اینکه وارد ساختمان می‌شوید هیچ صدایی را نمی‌شنوید.

کلیسای پیتر مقدس - واتیکان
باسیلیکای قدیمی سن پیترز بین سال‌های ۳۱۹ تا ۳۳۰ میلادی به دستور کنستانتین بزرگ به فرم باسیلیکا ساخته شد. این کلیسا یکی از بزرگترین کلیساهای جهان است که معماری آن به سبک رنسانس ساخته شده و معماران مشهوری از جمله دوناتو برامانت و میکل‌آنژ بر روی آن کار کرده‌اند.

زیباترین عبادتگاه‌های جهان

از زمان امپراتوری روم یک کلیسا در محل کنونی آن واقع شده بود، اما طرح فعلی کلیسا در سال 1626 میلادی تکمیل شد. همچنین بزرگترین گنبد جهان با ارتفاع 130 متر در این کلیسا واقع شده است. برخی از کاربران گفته‌اند که هیچ عکسی به تنهایی نمی‌تواند شکوه این کلیسا را به تصویر کشد.

مسجد نصیرالملک - ایران
مسجد نصیرالملک در سال 1888 میلادی در شیراز ساخته شد و به «مسجد صورتی» معروف است. دلیل این نام‌گذاری نیز استفاده از کاشی‌های صورتی رنگی متعدد در نمای داخلی آن است که باعث شده رنگ‌های زنده و شاد به چشم بخورد. این مسجد از بناهای دوران قاجار است که ساخت آن حدود ۱۲ سال طول کشید.

زیباترین عبادتگاه‌های جهان

مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است که به لحاظ جغرافیایی در محله گود عربان در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی شاه چراغ واقع شده است. نصیر الملک شیراز فرزند میرزا علی اکبر از عوامل موثر حاکم وقت فارس بنای مسجد را در تاریخ ۱۲۹3 قمری آغاز و در تاریخ ۱۳۰۵ به پایان رساند. میرزا محمد حسن معمار و محمد رضا كاشی پز معماری آن را بر عهده داشتند.

پارو تاکشانگ - بوتان
معبد پارو تاکشانگ را با نام «لانه ببر» نیز می‌شناسند. این معبد مکانی مقدس برای پیروان بوداگرایی هیمالیایی است که بر کناره صخره بر بالای دره پارو در کشور بوتان قرار دارد. سفر به لانه ببر کاری بسیار دشوار است، اما زیبایی خاص خود را دارد. برخی از کاربران می‌گویند که چشم انداز از آن معبد بسیار زیبا است. این معبد در سال 1692 میلادی ساخته شد.

زیباترین عبادتگاه‌های جهان




منبع: BBC World
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    مسجد نصیر الملک در مقابل مسجد شیخ لطف اله و مسجد شاه و مسجد جمعه اصفهان هیچه.

    • ناشناس ارسالی در

      نصیرالملک شیراز زیباترین جایی هست که من به عمرم دیدم.

    • ناشناس ارسالی در

      حداقل بذار یکی که دو کلاس هنر خونده حرف بزنه

  • ناشناس ارسالی در

    جالبه كه ما خودمون با خودمون چشم و هم چشمي داريم
    ناشناس عزيز ١٣:٤٤ فاخرترين و مشهور ترين هنر ايران قديم در دنيا معماري بوده پس اكثر بناهاي قديمي ما ارزشمندند

    اما ويژگي خاص مسجد نصيرالملك نسبت به حتي بقيه معابد اين نظرسنجي و حتي مساجد ايراني قديم،
    بازي با رنگ اون هم با فيلتر كردن نور هست كه خاص مسجد نصيرالملك هست
    يعني وقتي واردش ميشي كل فضا رو مثل كارت پستال و نقاشي ميبيني
    و ضمنا بجاي دادن ابهت به مسجد از طريق احجام بزرگ و اغراق شده، متانت و آرامش از بازي با نور ازش ميگيري
    يعني خود به خود وقتي واردش ميشي جذب حس روحاني مسجد ميشي

  • ناشناس ارسالی در

    يه جاي جذاب ديگه هم نزديك همين مسجد هست به نام خانه زينت الملوك
    در مسجد نصيرالملك با نور بازي هنرمندانه اي شده و در خانه زينت الملك با آينه تزيين و فضاسازي جالبي شده كه به نوعي خاص هستند
    و ديدنشون خالي از لطف نيست مثل بقيه جاهاي ايرانزمين

  • اصفهانی ارسالی در

    همه جای ایرانن سرای من است

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید