مرگ 7387 نفر در کشور به دلیل ابتلا به ایدز

کد خبر : ۱۱۷۲۶
بازدید : ۱۱۰۰

براساس آمار وزارت بهداشت، ٧‌هزار و ٣٨٧ نفر در کشور به علت ابتلا به ایدز جانشان را از دست داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ٩‌هزار و ٣٩٤ نفر از این بیماران هم در مرحله بالینی ابتلا به ایدز بوده و تحت درمان هستند.

اینها بخشی از آمارهایی بود که روز گذشته در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد.

ایرج حریرچی در این نشست، بر ناموفق بودن کشور در ارایه آموزش‌های پیشگیری از ایدز تاکید کرد و گفت: «برای پیشگیری از ابتلا به ایدز، آموزش‌های متعددی در زندان‌ها، جامعه عمومی، مدارس و ... انجام شد، درحالی‌که اضافه شدن موارد جدید این بیماری نشان می‌دهد که خیلی در آموزش‌ها موفق نبوده‌ایم.» براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، تاکنون در ایران ٣٠‌هزار و ١٨٣ مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی شناسایی شده‌اند که در کنار این افراد هم ٧‌هزار و ٣٨٧ نفر به علت این بیماری در کشور جانشان را از دست داده‌اند: «درحال حاضر ٩‌هزار و ٣٩٤ نفر در مرحله بالینی ابتلا به ایدز بوده و علایم ایدز را داشته و تحت درمان هستند.»

او به اختلاف ١٠٠ تا ٣٠٠ برابری درآمد میان پزشک و پرستار اشاره و تاکید کرد: «هر کسی که ثابت کند پزشک با پرستار اختلاف ١٠٠ تا ٣٠٠ برابری درآمد دارد به او حق کشف می‌دهیم و نصف این مال را به او داده و بخش دیگر را به صندوق دولت بازمی‌گردانیم.»

حریرچی انتقاداتی که در ارتباط با تعرفه‌ها و زیرمیزی‌ها از سوی برخی افراد مطرح می‌شود را یادآور شد و گفت: «کسانی که درحال حاضر به ما در رابطه با تعرفه یا زیرمیزی ایراد می‌گیرند در زمان تصدی خودشان نیز مشکلاتی وجود داشته و این مسأله جدیدی نیست. آیا ما باید پاسخگو باشیم یا آنها که اقدامات لازم را در زمان تصدی خودشان انجام نداده‌اند؟»

حریرچی در ادامه با بیان این‌که بیمه‌ها بیش از ٨‌هزار‌میلیارد تومان به مراکز درمانی بدهکار هستند، ادامه داد: «همه بیمه‌ها به ما بدهکارند و حتی بیمه‌های تکمیلی نیز به بیمارستان‌های خصوصی بدهی دارند که با واسطه‌گری بانک رفاه و برخی از اقدامات انجام گرفته تاکنون به‌طورکلی ١٥٠ بیمارستان دانشگاه‌ها بخشی از بدهی‌شان را دریافت کرده و بقیه نیز به تدریج به این آمار اضافه می‌شوند.»

حذف زیرمیزی در ٥٧٠ بیمارستان وزارت بهداشت
به گزارش فارس، در این نشست خبری محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت هم حضور داشت. او از حذف زیرمیزی از مجموعه بیمارستان‌های وزارت بهداشت خبر داد و گفت: «درحال حاضر بین ١٠ تا ٤٠‌درصد پرداخت‌های مردم در دنیا غیرقانونی است، اما من به صراحت می‌گویم که زیرمیزی و دریافت‌های غیرمتعارف در ٥٧٠ بیمارستان وزارت بهداشت وجود ندارد و ما طی‌ سال ٩٤ اصلا گزارشی در این مورد نداشتیم، البته مرتب درحال رصد هستیم و اگر موردی دیده شود، بی‌درنگ با آن برخورد می‌کنیم. در بخش خصوصی هم دریافت‌های نامتعارف کاهش بسیار محسوسی یافته است. این کاهش در شهرستان‌ها به‌جز تهران محسوس است و در تهران نیز تا حدودی کاهش یافته است، اما هنوز تا وضع ایده‌آل فاصله داریم.»

شفاف‌سازی معاون درمان وزارت بهداشت
او در ادامه درباره اختلاف ١٠٠ تا ٣٠٠ برابری درآمد پزشکان با پرستاران که از سوی سخنگوی وزارت بهداشت هم مورد اشاره قرار گرفت، توضیح داد: «این اعداد و ارقام افسانه‌ای و دور از واقعیت است.» معاون وزیر بهداشت در ادامه درباره درآمد پزشکان و پرستاران شفاف‌سازی کرد. براساس اعلام آقاجانی، درحال حاضر ٤هزارو ٩٧٩ نفر پزشک عمومی در سیستم وزارت بهداشت و در حوزه درمان فعالیت می‌کنند که مجموع دریافتی آنها ازجمله حقوق و کارانه به‌طور میانگین و قبل از کسر مالیات ٥‌میلیون و ٤٥٠‌هزار تومان است که بین ١٠ تا ٢٠‌درصد مالیات هم از آن کسر می‌شود.

همچنین در حوزه بهداشت مجموع دریافتی پزشکان عمومی ٦‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان است. دریافتی ٢١‌هزار و ٤٧٩ نفر پزشک متخصص و فوق تخصص در ٥٧٠ بیمارستان کشور (مجموع دریافتی آنها اعم از حقوق ثابت و دریافت عملکردی) ١٣‌میلیون و ٩١٧‌هزار تومان است. در این میان میانگین کل دریافتی یک پرستار (از مجموع بیش از ٦٣‌هزار پرستار عادی در بخش‌های عادی) ٣‌میلیون و ١٣٦‌هزار تومان است.

بنابراین از نظر مقایسه نسبت کل دریافتی پرستاران به پزشکان عمومی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت ١,٧٥ است و نسبت دریافتی پزشک متخصص و فوق تخصص به پرستار عادی ٤.٤٥ است. به گفته او، میانگین کل دریافتی پرستاران عادی و فاقد مسئولیت، نه سوپروایزر و مدیر حدود ٣‌میلیون و ١٣٦‌هزار تومان بوده که تعداد آنها تقریبا ٦٣‌هزار و ٦٨٩ نفر است.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: «افزایش تعرفه‌ها در ‌سال ٩٣ و ٩٤ در مجموع در حوزه تعرفه درمان ١٢٠‌درصد بوده که عدد افزایش ٤٠٠‌درصدی کاملا نادرست است. اما با این وجود، به‌دلیل کنترل بازار غیررسمی دستمزدها، میزان پرداختی از جیب مردم کاهش یافته است.»

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید