مقاصد برتر تجارت ایران

مقاصد برتر تجارت ایران

۱۰۰ مقصد عمده صدور کالا‌های ایرانی معرفی شدند. این ۱۰۰ مقصد ۹/ ۹۹ درصد از ارزش و وزن صادرات ایران در یازده ماه منتهی به بهمن را به خود اختصاص داده‌اند و ارزش صادرات به این کشور‌ها در مدت زمان مذکور معادل ۴۱ میلیارد و ۶۲۶ میلیون دلار است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد بیش از ۵ درصدی روبه‌رو بوده است

کد خبر : ۵۲۳۷۵
بازدید : ۱۲۴۳
۱۰۰ مقصد عمده صدور کالاهای ایرانی معرفی شدند. این ۱۰۰ مقصد ۹/ ۹۹ درصد از ارزش و وزن صادرات ایران در یازده ماه منتهی به بهمن را به خود اختصاص داده‌اند و ارزش صادرات به این کشورها در مدت زمان مذکور معادل ۴۱ میلیارد و ۶۲۶ میلیون دلار است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد بیش از ۵ درصدی روبه‌رو بوده است.
مقاصد برتر تجارت ایران

همچنین وزن کالاهای صادراتی نیز در این دوره زمانی ۱۱۷ میلیون و ۸۳۵ هزار تن است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کمتر از یک درصد رشد داشته است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشورها نیز معادل ۳۵۳ دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد ۲/ ۴ درصدی روبه‌رو بوده است.
آمارهای منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد در یازده ماه منتهی به بهمن سال‌جاری ۴۷ درصد از صادرات فقط به چین، امارات و عراق صورت گرفته است. همچنین حدود ۳۱ درصد از کل رقم صادرات متعلق به ۴ کشور همسایه(عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان) است.

افت و خیزهای وزن کالاهای صادرشده از سوی ایران به این ۱۰۰ کشور در یازده ماه منتهی به بهمن حاکی از آن است که به لحاظ وزنی، صدور کالا به ۴۱ کشور افت داشته و در مقابل، وزن صدور کالا به ۵۹ کشور با افزایش روبه‌رو بوده. بیشترین افت وزنی مربوط به برزیل است. صادرات به این کشور در یازده ماه منتهی به بهمن سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با افت وزنی ۵/ ۹۸ درصد روبه‌رو بوده است.
افت وزنی صادرات به سوئیس نیز در همین مدت زمان مورد بررسی ۳۳/ ۹۲ درصد بوده؛ بلغارستان هم از دیگر مقاصد صادراتی ایران است که صدور کالا به این کشور از ابتدای امسال تا انتهای بهمن نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با افت وزنی ۰۶/ ۹۰ درصد مواجه شده است. آمارهای منتشر شده از صادرات کالاهای ایرانی نشان می‌دهد در یازده ماه منتهی به بهمن سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۴۱ کشور با افت ارزش صادرات مواجه شدند و در مقابل نیز ارزش صادرات به ۵۹ کشور رشد داشته است.
بیشترین افت ارزشی صدور کالا متعلق به برزیل است. در مدت زمان مورد بررسی، ارزش صدور کالا به این کشور، افت ۸/ ۸۸ درصدی داشته است. اوگاندا و سنگاپور نیز از دیگر کشورهایی هستند که بعد از برزیل، صادرات کالا به آنها بیشترین افت را تجربه کرده است.

از سوی دیگر این آمارها نشان می‌دهد که میانگین قیمت صادرات کالا به کدام کشورها افت و به کدام کشورها رشد داشته است. بر این اساس، میانگین قیمتی صادرات کالا در ۴۹ کشور از ۱۰۰ کشور مقصد صادراتی، منفی بوده و ۵۱ کشور رشد مثبت میانگین قیمتی را در یازده ماه منتهی به بهمن نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. در میان این کشورها، بیشترین افت میانگین قیمت کالاهای صادراتی مربوط به اوگاندا است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با افت ۴/ ۹۱ درصدی روبه‌رو بوده است. پس از آن نیز کشورهای شیلی و لیبی بیشترین افت را تجربه کرده‌اند.

۱۰ مقصد اول
همان‌طور که در آمارهای منتشر شده از یازده ماه منتهی به بهمن امسال آورده شده، چین، بیشترین کالاهای ایرانی را در این مدت زمان خریداری کرده است.
۳۱ میلیون و ۴۷۲ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۸ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار از ابتدای امسال تا انتهای بهمن به چینی‌ها فروخته شده است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به چین ۲۶۱ دلار است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد حدود ۱۸ درصدی روبه‌رو بوده است.
امارات‌متحده‌عربی با خرید ۱۶ میلیون و ۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۸۶۲ میلیون دلار در مدت زمان مورد بررسی دومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به امارات ۳۶۵ دلار است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با افت حدود ۸ درصدی روبه‌رو بوده است. عراق با خریداری ۱۱ میلیون و ۵۶۰ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۵ میلیارد و ۵۷۸ میلیون دلار سومین مقصد صادراتی ایران بوده و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور همجوار در این مدت زمان ۴۸۳ دلار است.
همچنین صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند ۱۲ میلیون و ۶۱۷ هزار تن کالا را به ارزش ۳ میلیارد و ۸۷۴ میلیون دلار به ترکیه بفروشند که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور ۳۰۷ دلار است.
صادرات به کره‌جنوبی نیز به لحاظ وزنی ۹ میلیون و ۹ هزار تن و به لحاظ ارزشی ۳ میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار در آمار ثبت شده است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور نیز ۴۲۱ دلار است. هندی‌ها هم در همین مدت زمان، ۹ میلیون و ۱۰۳ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار از ایران خریداری کرده‌اند و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور هم ۲۷۳ دلار برآورد شده است.
۵ میلیون و ۳۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۴۶۷ میلیون دلار نیز حاصل صدور کالای ایرانی به افغانستان است که براساس آمار منتشر شده از یازده ماه منتهی به بهمن، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور ۴۶۵ دلار است.
پاکستان با خریداری یک میلیون و ۹۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۸۲۲ میلیون دلار نیز هشتمین مقصد صادرات کالاهای ایرانی محسوب می‌شود که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور ۴۲۴ دلار است. صدور یک میلیون و ۶۱۵ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۶۵۳ میلیون دلار به تایلند از ابتدای امسال تا انتهای بهمن سال‌جاری، این کشور را نیز به نهمین مقصد صادراتی ایران تبدیل کرده است.
متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به تایلند در مدت زمان مورد بررسی، ۴۰۴ دلار است. دهمین مقصد صادرات کالاهای ایرانی متعلق به اندونزی است. این کشور در مدت زمان مورد بررسی اقدام به خریداری یک میلیون و ۵۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۰۶ میلیون دلار کرده که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور نیز ۳۱۶ دلار برآورد شده است.

۱۰ مقصد آخر
از میان ۱۰۰ مقصد صادراتی در یازده ماه منتهی به بهمن امسال، ۱۰ کشور آخر جدول عبارتند از: مجارستان، شیلی، اتیوپی، کنگو، گینه، نروژ، اوگاندا، بلاروس، لیبریا و قبرس.

از ابتدای امسال تا انتهای بهمن، تنها ۲ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون دلار به مجارستان صادر شده که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور نیز معادل یک هزار و ۳۴۸ دلار است. شیلی نیز خریدار ۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیون دلار بوده که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور نیز ۴۷۰ دلار برآورد می‌شود.
اتیوپی ۶ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۲ میلیون دلار خریداری کرده و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور هم ۴۱۹ دلار است. کنگو خریدار ۳۷ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۲ میلیون دلار بوده که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور ۵۸ دلار برآورد می‌شود. ۳ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیون دلار نیز حاصل صادرات یازده ماهه به گینه است و متوسط هر تن کالای صادراتی به این کشور نیز ۵۴۸ دلار تخمین زده شده است.
نروژ نیز از دیگر مقاصد صادراتی است که کمتر از یک هزار تن کالا به این کشور صادر شده ولی ارزش آن ۲ میلیون دلار است. بر این اساس میانگین قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور اروپایی ۵ هزار و ۱۴۷ دلار برآورد می‌شود. اوگاندا خریدار ۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیون دلار از ایران بوده که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور ۷۷۰ دلار است.
صادرکنندگان به بلاروس یک هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیون دلار فروخته‌اند که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور نیز معادل هزار و ۵۱۸ دلار است. لیبریا با خریداری ۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیون دلار نیز از دیگر مقاصد صادراتی کالای ایرانی است و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور معادل ۲۲۶ دلار است. قبرس به‌عنوان صدمین مقصد صدور کالای ایران ۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیون دلار را از ایران خریداری کرده که بر این اساس، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به این کشور ۵۸۱ دلار است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید