دردسر بزرگ پیش‌خریدکنندگان خودروی خارجی

دردسر بزرگ پیش‌خریدکنندگان خودروی خارجی

شرکت‌های خودرویی در قراردادشان نوشته‌اند؛ چنانچه خودرو را به مشتری تحویل ندهند، پول را با احتساب سود روزشمار به مشتری برمی‌گردانند، اما سود روزشمار حداکثر ١٧‌درصد است. این درحالی است که قیمت‌ها بین ٧٠ تا ١٠٠‌درصد رشد داشته‌اند و سود‌های قرارداد شرکت‌های واردکننده، در مقابل جهش قیمت‌ها تقریبا هیچ است.

کد خبر : ۶۳۵۳۸
بازدید : ۱۵۱۷
دردسر بزرگ پیش‌خریدکنندگان خودروی خارجی
می‌گوید: «پارسال برای خرید هیوندای اکسنت پول داده، اما شرکتی که خودرو را از آن پیش‌خرید کرده، پول را بعد از ٩ماه برگردانده و گفته است قیمت‌ها بالا رفته و از تحویل خودرو معذور است!»

حسابی عصبانی است و تأکید می‌کند؛ «امسال با آن پول فقط می‌تواند یک ٢٠٧ اتوماتیک بخرد.»

مشتری دیگری که سانتافه پیش‌خرید کرده و همین امروز پولش را پس گرفته است می‌گوید: «چه کسی جواب خسارت خواب پول ما را می‌دهد. پارسال برای سانتافه ثبت‌نام کردم، امسال باید بروم جک چینی بخرم.».

اما این ماجرا تنها به همین دونفر محدود نمی‌شود. تعداد زیادی از ایرانی‌هایی که پارسال برای پیش‌خرید خودرو پول داده‌اند، امسال با جهش یکباره قیمت‌ها، پولشان را پس داده‌اند. شرکت‌های واردکننده خودرو می‌گویند ثبت‌سفارش واردات خودرو بسته است و حتی اگر مشتریان بخواهند مابه‌التفاوت قیمت روز را بپردازند، امکان تأمین خودرو وجود ندارد.


جلوی اتحادیه هر روز تجمع مشتریان است
جهش یک‌باره قیمت خودرو مشتریانی را که پیش‌خرید کرده‌اند، حسابی به دردسر انداخته است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل می‌گوید: «هر روز جلوی در اتحادیه تجمعی برگزار می‌شود و مشتریان پلاکارد به دست می‌آیند.»

قیمت خودرو‌های وارداتی چیزی بین ٧٠ تا ١٠٠‌درصد رشد قیمت داشته‌اند و حالا این مسأله مشتریانی را به دردسر انداخته است که قبل از جهش قیمت‌ها، اقدام به پیش‌خرید کرده‌اند.

یکی از مشتریان شرکت ایرتویا در این‌باره می‌گوید: «فروردین‌ماه امسال تصمیم به خرید خودروی CHR هیبریدی از شرکت ایرتویا گرفتم. به من گفتند درحال حاضر قیمت این خودرو ٢٦٨‌میلیون تومان است. به‌عنوان پیش‌پرداخت در ابتدا ٦٥‌میلیون تومان و پس از آن ٤٠‌میلیون تومان پرداخت کردم.»

او ادامه می‌دهد: «قرار بر این بود که تا آخر مهر خودرو را تحویل بگیرم، اما از حدود سه‌ماه پیش به من گفتند قیمت خودرو ٢برابر شده که یا باید پول بیشتری بدهم یا مبلغی را که پرداخت کرده‌ام، با سود ١٤‌درصد پس بگیرم. ظاهرا قیمت خودرویی که من قصد خرید آن را داشتم، از ٢٦٨‌میلیون به ٥٤٠‌میلیون افزایش پیدا کرده است.»

سود روزشمار ١٧درصد، جهش قیمت ١٠٠درصد
اما این دسته از مشتریان کم نیستند. شرکت‌های خودرویی در قراردادشان نوشته‌اند؛ چنانچه خودرو را به مشتری تحویل ندهند، پول را با احتساب سود روزشمار به مشتری برمی‌گردانند، اما سود روزشمار حداکثر ١٧‌درصد است. این درحالی است که قیمت‌ها بین ٧٠ تا ١٠٠‌درصد رشد داشته‌اند و سود‌های قرارداد شرکت‌های واردکننده، در مقابل جهش قیمت‌ها تقریبا هیچ است.

مشتریان با اشاره به ریزش شدید ارزش پولشان خود را یک زیانکار واقعی می‌بینند و جالب اینجاست سازمان حمایت برای مدیریت بازار قیمت خودرو‌های وارداتی اعلام کرده شرکت‌ها باید براساس ضابطه مشخص اقدام به قیمت‌گذاری محصولات کنند و اگر عملکرد آن‌ها خلاف این موضوع باشد، باید قیمت‌ها را کاهش دهند، با وجود این، هنوز تغییری در قیمت خودرو‌های وارداتی به وجود نیامده و شرکت‌ها هم تعهدات گذشته خود را هم اجرایی نمی‌کنند.

از طرفی شرکت‌ها که حاضر نیستند خودرویشان را با قیمت پایین در اختیار مشتریان پیش‌خرید قرار بدهند، بسته‌شدن ثبت‌سفارش را بهانه کرده و می‌گویند نتوانستیم خودرویی وارد کنیم.

پیش‌خرید خودروی خارجی ممنوع است
صرف‌نظر از مشتریانی که پارسال خودرویشان را پیش‌خرید کرده‌اند و امسال با جهش یک‌باره قیمت‌ها، دچار دردسر شده‌اند، وزارت صنعت و معدن حدود ٤ماه گذشته اعلام کرد: پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی غیرمجاز است. در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است که، چون این خودرو‌ها در لیست کالا‌های ممنوعه وارداتی قرار گرفته‌اند، پیش‌فروش‌کردنشان ممنوع است، اما کماکان برخی از این شرکت‌ها به پیش‌فروش خودرو‌های خارجی ادامه دادند.
البته مردم به این اطلاعیه بی‌توجهی کردند و در ماه‌های اخیر کلاهبرداری‌های زیادی در این زمینه اتفاق افتاد.

با پیش‌‎خرید مخالفم
«من به عنوان یک فعال قدیمی بازار کلا با پیش‌خرید خودرو مخالفم.» این جمله را سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل می‌گوید و تأکید می‌کند: «انت‌های بیشتر پیش‌فروش‌ها به زیان مشتری تمام می‌شود».

او توضیح می‌دهد: «متاسفانه با اینکه بار‌ها درباره پیش‌فروش‌های بدون مجوز که درنهایت به کلاهبرداری منتهی می‌شود، هشدار داده‌ایم؛ اما ظاهرا مردم توجه چندانی به این هشدار‌ها ندارند. سال‌هاست می‌گوییم که متقاضیان خرید خودرو از طریق پیش‌فروش اقدام به خرید نکنند.»

او ادامه می‌دهد: «معمولا در قرارداد‌های پیش‌خرید تمام مفاد قرارداد به سود فروشنده نوشته می‌شود؛ به همین دلیل خریدار یا باید فردی آگاه و مطلع باشد یا اینکه با مشاور حقوقی خود برای امضای این قرارداد‌ها اقدام کند.

در تمام این قرارداد‌ها قید می‌شود که خریدار قیمت نهایی خودرو را بر اساس قیمت روز پرداخت خواهد کرد؛ یعنی اگر شما امروز قراردادتان را امضا کنید و خودرو را ٦ ماه بعد تحویل بگیرید، درنهایت باید براساس قیمت روز به آن شرکت پول پرداخت کنید. این در حالی است که خریدار حق دارد که هنگام خرید کالا آن را به صورت کامل رویت و بعد از مشخص‌شدن قیمت نهایی آن اقدام به خرید کند. در واقع وقتی که شما قراردادی را امضا می‌کنید و کالایی را می‌خرید باید از قیمت نهایی آن آگاه باشید وگرنه حتما به دردسر می‌افتید؛ به عنوان یک فرد فعال در بازار خودرو همیشه با پیش‌فروش چه داخلی و چه خارجی مخالف بوده‌ام، چون در این ماجرا همیشه مشتریان ضرر می‌کنند.»

اسم کلاهبردار‌ها را گفتم، اما جلویشان را نگرفتند
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل درباره کلاهبرداری‌هایی که از طرف برخی شرکت‌ها برای فروش خودرو‌های خارجی اتفاق افتاده می‌گوید: «وقتی واردات خودرو‌های خارجی ممنوع شده، پس پیش‌فروش این خودرو‌ها هم نمی‌تواند چیزی جز کلاهبرداری باشد.»
او ادامه می‌دهد: «دو سال پیش اسم شرکت‌هایی که با عنوان پیش‌فروش خودرو در حال کلاهبرداری بودند را در رسانه‌ها مطرح کردم؛ اما متاسفانه جلوی این شرکت‌ها گرفته نشد تا آن‌ها کلاهبرداری‌های میلیونی انجام بدهند و پا به فرار بگذارند.»

او تأکید می‌کند: «برخی از شرکت‌های لیزینگ به دلیل کمبود نقدینگی از مردم به اسم پیش‌فروش خودرو پول گرفته و بعد هم ناپدید شده‌اند؛ چون می‌دانستند که نمی‌توانند خودرویی برای فروش داشته باشند. نمی‌دانم چرا برخی به راحتی اعتماد می‌کنند و بدون اینکه کالای مورد نظرشان را ببینند، اقدام به خرید آن می‌کنند و سرمایه خود را در اختیار افرادی قرار می‌دهند که نه شناختی از آن‌ها دارند و نه ضمانتی برای انجام تعهدشان می‌دهند.»

ماجرای شرکت معروف و رئیس فراری‌اش
فعالان بازار خودرو می‌گویند که حتی به معتبرترین شرکت‌ها برای پیش‌خرید اعتماد نکنید؛ زیرا آن‌ها فقط سود و منافعشان را در نظر می‌گیرند و با قرارداد حقوقی دقیقی که تنظیم کرده‌اند، دست مشتری به هیچ‌جا نمی‌رسد.

حالا بالا رفتن هر روزه قیمت ارز و جلوگیری از واردات خودرو باعث شده که حتی شرکت‌های معتبر وارد‌کننده خودرو هم با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند و نتوانند به تعهداتی که در قبال مشتریان خود دارند، عمل کنند. برخی از شرکت‌ها برای سود بیشتر دست از فروش برداشته و منتظر افزایش بیشتر قیمت خودرو‌ها شده‌اند؛ چون با توجه به افزایش هر روزه قیمت دلار نرخ خودرو‌های وارداتی هم بالا و بالاتر می‌رفت.

جالب است بدانید که حالا یکی از معتبرترین شرکت‌های پیش‌فروش خودروی وارداتی هم پرونده‌اش در دادگاه باز است.

چند هفته پیش بود که مسئولان قوه قضائیه اعلام کردند فردی به نام «میثم رضایی» هنگام تلاش برای خروج از کشور دستگیر شده است. حدود دو هفته پیش بود که این فرد در حالی که می‌خواست از طریق مرز‌های غربی کشور متواری شود، توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد و در اختیار مراجع قضائی قرار گرفت. این شخص که در حال حاضر شاکی‌های خصوصی زیادی دارد، به عنوان مالک شرکت «مفتاح خودرو» با دریافت پیش‌پرداخت‌های زیادی تعهد کرده بود که خودروی وارداتی به مشتریان بفروشد.

جالب اینجاست که میثم رضایی حدود دو سال پیش نیز تشکلی با عنوان «انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو» راه‌اندازی کرده و خود به عنوان رئیس این انجمن مشغول به کار شد. رضایی زمانی که به عنوان رئیس این انجمن فعالیت می‌کرد، افشاگری‌های زیادی درباره تخلفات واردکنندگان خودرو و کلاهبرداری‌های آن‌ها کرده بود. این فرد حدود سه سال پیش از کلاهبرداری‌های ٨٠٠‌میلیارد تومانی شرکت‌های لیزینگ‌خودرو پرده برداشته و مدعی شده بود که کلاهبرداران توانسته‌اند به واسطه ثبت شرکتی با سرمایه یک‌میلیون تومانی به کلاهبرداری بپردازند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید