اتهام برنده باش؛ همه علیه گلزار

اتهام برنده باش؛ همه علیه گلزار

۴ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف پای میکروفن خبرگزاری فارس نشستند و از اشتباه‌های سوالات برنامه برنده‌باش، تفاوت گزینه‌های مسابقه هنگام ضبط و روی آنتن، فروش سؤالات مسابقه و تعهد گرفتن از شرکت‌کنندگان برای رسانه‌ای ‏نکردن اتفاقات درون برنامه گفتند. ‏

کد خبر : ۶۸۵۹۳
بازدید : ۱۲۲۲
اتهام برنده باش؛ رضایت‌ها جلب شده
پولاد امین | تا همین چند هفته پیش، در بین تمام برنامه‌های صداوسیما، برنده‌باش یک برنده تمام معنا بود. برنامه‌ای با جوایز ‏میلیونی و با یک مجری سوپراستار که بی‌تردید توانسته بود دور را از دیگر برنامه‌ها گرفته و بر تخت صدارت تلویزیون تکیه ‏بزند. اما ورق خیلی زود برگشت و برنده‌باش در یک چشم به‌هم‌زدن تبدیل شد به مثال مجسم شکست. اتفاقی که شاید ‏بتوان گفت که خود برنامه و سازندگانش در آن چندان دخالتی نداشتند.

همه علیه گلزار
وقتی غوغای تقلب در رأی‌گیری جام‌جم هیاهو به‌پا کرد؛ محمدرضا گلزار و برنامه‌اش بدل شدند به سیبل تمام آن‌هایی که عادل را ‏در موضع مظلوم نشانده و حمایت از او را بهانه‌ای کرده بودند برای حمله به صداوسیما که در این سال‌ها البته جایی برای دفاع ‏باقی نگذاشته. همان زمان نوشتم که «باید مواظب باشیم آدرس را اشتباه نرویم و به‌جای صداوسیما، گلزار و برنده‌باش را زیر سوال ‏نبریم.
چون اگر قرار بر انحصار و رشد در شرایط گلخانه‌ای و بی‌رقیب باشد، برنده‌باش و نود هر دو از انحصار حاکم بر ‏تلویزیون سود برده‌اند و به‌قول قدیمی‌تر‌ها هر دو سر و ته یک کرباسند». اما حالا به‌نظر می‌رسد این اتفاق نیفتاده و همه افتاده‌اند به جان گلزار بیچاره. حتی رسانه‌ای، چون فارس هم که تا دیروز مدافع مدیر شبکه سه و دشمن عادل فردوسی‌پور بود، حالا علم مخالفت با برنده‌باش را بلند کرده.

برنده نباش! ‏
دیروز درحالی‌که رسانه‌ها همچنان داشتند ماجرای تقلب در رأی‌گیری جام‌جم را دنبال می‌کردند، فارس در پی انتشار ویدیویی بود ‏که می‌توانست در فضای مجازی غوغا به‌پا کند. همزمان با پیگیری خبر شکایت تلویزیون از پلیس فتا توسط رسانه‌ها در پی ‏اعلام وزیر ارتباطات مبنی بر این‌که خبری از هک شدن سرور‌ها نیست و معرفی شرکتی به نام آیکان که اپلیکیشن چلچله را دارد ‏به‌عنوان مقصر اصلی این تقلب، فارس داشت از زیر زبان چند نفر از شرکت‌کنندگان برنامه حرف می‌کشید تا برنده‌باش را رسوا ‏کند.
همزمان با تلاش برنده‌باشی‌ها برای تبرئه خودشان با اعلام این‌که «این وصله‌ها به ما نمی‌چسبد» و «اتفاقا در این پروسه ما ‏بیشترین آسیب را دیدیم» فارس داشت گزارشی تنظیم می‌کرد درباره «فروش سؤالات مسابقه و درآمد کلان از این راه». همزمان با ‏کشف این واقعیت عجیب که «شرکت مقصر یعنی آیکان همان شرکتی است که با سامانه هواداری ۳۰۹۰ و ۹۰۹۰ در فوتبال و ‏تلویزیون شناخته‌شده است»، فارس داشت از «تعهد گرفتن از شرکت‌کنندگان برنده‌باش برای رسانه‌ای نکردن اتفاقات درون ‏برنامه» می‌نوشت. ‏ ‏... و بالاخره تیر آخر به‌سوی برنده باش شلیک شد.

تیر آخر
دیروز ۴ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف پای میکروفن خبرگزاری فارس نشستند و از اشتباه‌های سوالات برنامه برنده‌باش، تفاوت گزینه‌های مسابقه هنگام ضبط و روی آنتن، فروش سؤالات مسابقه و تعهد گرفتن از شرکت‌کنندگان برای رسانه‌ای ‏نکردن اتفاقات درون برنامه گفتند. ‏
یکی از این چهار دانشجو البته موضوع جالب‌تری گفت. به‌گفته این دانشجو در مسابقه پرسشی مبنی بر این‌که «دروازه‌بان چند ‏ثانیه می‌تواند توپ را نگه دارد» مطرح شد که جوابش ۶ ثانیه است، اما در چهار پاسخی که به نمایش درآمد، گزینه ۶ ثانیه وجود ‏نداشت: «ما متوجه موضوع شدیم، اما سکوت کردیم. شرکت‌کننده عدد ۵ را با فرض این‌که نزدیک‌ترین عدد به گزینه ۶ است، ‏انتخاب کرد، اما، چون اشتباه بود، از دور مسابقات حذف شد. پس از پایان ضبط، اعتراض خود را اعلام کردیم.
اما گفتند همان موقع ‏باید اعلام می‌کردید.» ادامه ماجرا جالب‌تر است: «روزی که مسابقه پخش شد، پاسخ صحیح ادیت و تصحیح شد و همان گزینه ۶ ثانیه را مخاطبان دیدند. ‏آن چیزی که روی آنتن رفت، دوباره تدوین شده بود. این یک سوءاستفاده مبتدیانه بود و از طریق صحنه آهسته کاملا می‌توان ‏متوجه شد که یک برچسب روی ۴ ثانیه می‌زنند و آن را تبدیل می‌کنند به ۶ ثانیه.» ‏‎
این دانشجو‌ها البته انتقادات دیگری هم دارند. ازجمله این‌که «اپلیکیشن برنامه پر است از سوالاتی، چون فلان سلبریتی چه رنگی ‏را دوست ندارد» و البته این‌که «درآمد عجیب‌وغریبی از این مسابقه دارند و ما برای حضور در تلویزیون حدود ۳‌میلیون تومان ‏برای خرید سوال هزینه کردیم» و نیز این‌که «اگر بلافاصله موضوع را رسانه‌ای نکردیم، دلیلش این بود که ما را از تعهدی که ‏قبل از برنامه داده بودیم، می‌ترساندند».

پاسخ برنده‌باش
این‌ها اتهامات سنگینی است که به برنده‌باش وارد آمده، به‌خصوص ادعای تغییر پاسخ‌ها در پخش تلویزیونی که باعث می‌شود ‏اعتماد مخاطب به مسابقه از بین برود.
در شرایطی‌که محمدرضا گلزار، تهیه‌کننده یا حتی روابط‌عمومی برنده‌باش پاسخگوی خبرنگار «شهروند» نبودند، امیر ابیلی مسئول ‏سوالات مسابقه برنده‌باش تنها کسی بود که تلاش کرد تا حدی شفاف‌سازی کند. او نه‌تن‌ها با این ادعا‌ها که «رضایت شرکت‌کننده ‏متضرر جلب شده بود.
حالا این‌که چرا انتریک شدن و این‌که چرا رفقا با ذوق و شوق ازشون کلیپ پلیسی می‌سازن، بماند» توپ را ‏در زمین حریف انداخت و سعی کرد پاسخی مستدل هم در آستین داشته باشد: «در ٥٠ قسمت پخش‌شده تاکنون بیشتر از ١٥٠٠ سوال ‏خوانده شده. حالا با وجود این حجم از سوال وجود یک یا دو غلط یعنی نزدیک به صفر‌درصد (٠,٢درصد خطا) و این‌درصد خطا ‏از کنکور یا کتاب‌های کنکوری کمتر است.»

و جمله آخر: «گزارش‌نویسان واقعا معتقدند که عوامل برنامه بعد از متوجه شدن از اشتباه در سوال باید می‌گذاشتند سوال با پاسخ ‏اشتباه بره رو آنتن تا متهم به دستکاری نشن؟»
منبع: روزنامه شهروند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید