واکنش منتقدان و مخاطبان به فصل هشتم بازی تاج و تخت
اپیزود افتتاحیه فصل آخر به تجدید دیدار شخصیتهای متعدد قصه اختصاص یافته است. دیدارهای دوباره ازجمله دیدار جان اسنو و آریا که از دور اول دولت اوباما تا امروز در انتظارش بودیم.
کد خبر :
۶۹۳۷۶
بازدید :
۲۲۹۴
مهمترین سریال تاریخ تلویزیون بعد از گذشت نزدیک به دو سال یکشنبه شب برای فصل هشتم و آخر دوباره به تلویزیون بازگشت. «بازی تاج و تخت» که از سال ۲۰۱۱ و پخش فصل اول به موفقترین و مهمترین محصول پاپ آرت امریکا در بستر تلویزیون تبدیل شد، طی هشت فصل گذشته بنا به گزارش شبکهی اچ. بی. او با گذشت هر فصل تعداد مخاطبان خود را با فاصلهای میلیونی از فصل قبل افزایش داده است.
اولین اپیزود فصل هشتم تاج و تخت با ۱۷.۵ میلیون بیننده که همزمان با پخش به وسیله پلتفرمهای آنلاین و استریمینگ شبکه آن را تماشا کردند و ۱۱ میلیون مخاطب در شبکهی کابلی نسبت به اولین اپیزود فصل هفتم (بدون در نظر گرفتن میلیونها مخاطبی که با تاخیر سریال را تماشا کردند) نزدیک به یک میلیون نفر (و نسبت به فصل اول با متوسط ۹ میلیون مخاطب در هر اپیزود، نزدیک به ۸ میلیون نفر) افزایش بیننده داشته است.
البته این آمار و ارقام برای کسانی که در دههی گذشته مدیوم تلویزیون را دنبال کردهاند، غافلگیرکننده نیست. هیجانی که پیش از شروع فصل هشتم در بین مخاطبان دیده میشد، هم به واسطهی غیبت دو سالهی سریال از روتین سالانهی سریالها و هم از آن جهت که شروع فصل جدید به معنای خداحافظی با پرزرقوبرقترین و خبرسازترین سرگرمی دنیای تلویزیون بود، به وضوح نشان میداد که یکشنبه ۱۵ آوریل، هشتگهای سریال در توییتر و دیگر شبکههای اجتماعی ترند خواهند شد، سایتها و نشریههای آنلاین به تفصیل از تمام جزئیات اولین اپیزود خواهند نوشت و علاوه بر هزاران مطلب منتشر شده از جمله نقد و گزارشهای خبری، هواداران پر و پا قرص سریال هم با شور و حرارت همیشگی در سایتهایی مثل ردیت بحث بر سر تئوریهای عجیب و غریبشان را از سر خواهند گرفت.
همهی اینها همانطور که انتظار داشتیم، اتفاق افتاد و یک بار دیگر کسانی که بازی «تاج و تخت» را ندیدهاند، یک بیستوچهار ساعت کامل اخبار روز را در شبکههای اجتماعی با سردرگمی و غریبگی دنبال کردند.
البته این آمار و ارقام برای کسانی که در دههی گذشته مدیوم تلویزیون را دنبال کردهاند، غافلگیرکننده نیست. هیجانی که پیش از شروع فصل هشتم در بین مخاطبان دیده میشد، هم به واسطهی غیبت دو سالهی سریال از روتین سالانهی سریالها و هم از آن جهت که شروع فصل جدید به معنای خداحافظی با پرزرقوبرقترین و خبرسازترین سرگرمی دنیای تلویزیون بود، به وضوح نشان میداد که یکشنبه ۱۵ آوریل، هشتگهای سریال در توییتر و دیگر شبکههای اجتماعی ترند خواهند شد، سایتها و نشریههای آنلاین به تفصیل از تمام جزئیات اولین اپیزود خواهند نوشت و علاوه بر هزاران مطلب منتشر شده از جمله نقد و گزارشهای خبری، هواداران پر و پا قرص سریال هم با شور و حرارت همیشگی در سایتهایی مثل ردیت بحث بر سر تئوریهای عجیب و غریبشان را از سر خواهند گرفت.
همهی اینها همانطور که انتظار داشتیم، اتفاق افتاد و یک بار دیگر کسانی که بازی «تاج و تخت» را ندیدهاند، یک بیستوچهار ساعت کامل اخبار روز را در شبکههای اجتماعی با سردرگمی و غریبگی دنبال کردند.
اما بازتاب پخش اولین اپیزود فصل هشتم، جدای از آن هیجان و هیاهوی اولیه، حاکی از دلنگرانیها و نقدهای بعضا تند و تیزی هم بود؛ هم از جانب مخاطبان که در توییتر به صحنههای مصنوعی و وقت تلف کردنهای همیشگی سریال و دیالوگهای غیرقابلباور و مضحک آن واکنش نشان دادند و هم منتقدانی که با دیدن اپیزود اول، نسبت به احتمال موفقیت پنج اپیزود بعدی ناامید شدند.
البته که اپیزود «وینترفل» در سایت راتن تومیتوز با امتیاز ۹۷٪ بعد از پایلوت سریال، در ردهی دوم قرار گرفته است، اما در کنار منتقدانی که سعی کردند با صبوری از کنار شروع نه چندان جذاب و گاه کسلکننده اپیزود اول بگذرند و بر دستاوردهای فنی و جذابیتهای بصری انکارناشدنی آن تاکید کنند، منتقدانی هم بودند که با بیرحمی هر چه تمامتر سعی کردند خوانندگانشان را برای مواجهه با سرخوردگی احتمالی از پنج اپیزود بعدی آماده کنند.
از جمله منتقد تایمز، جودی برمن که نوشت: «اپیزود افتتاحیه فصل آخر به تجدید دیدار شخصیتهای متعدد قصه اختصاص یافته است. دیدارهای دوباره ازجمله دیدار جان اسنو و آریا که از دور اول دولت اوباما تا امروز در انتظارش بودیم. اما بازی تاج و تخت نتوانست هیچکدام از اینها را راضیکننده به تصویر بکشد: یا با پرداختن به جزئیات بیش از اندازه آنها را لوث کرد یا آنقدر سریع اتفاق افتادند که تاثیر احساسی چندانی از آن به جا نماند.
البته که اپیزود «وینترفل» در سایت راتن تومیتوز با امتیاز ۹۷٪ بعد از پایلوت سریال، در ردهی دوم قرار گرفته است، اما در کنار منتقدانی که سعی کردند با صبوری از کنار شروع نه چندان جذاب و گاه کسلکننده اپیزود اول بگذرند و بر دستاوردهای فنی و جذابیتهای بصری انکارناشدنی آن تاکید کنند، منتقدانی هم بودند که با بیرحمی هر چه تمامتر سعی کردند خوانندگانشان را برای مواجهه با سرخوردگی احتمالی از پنج اپیزود بعدی آماده کنند.
از جمله منتقد تایمز، جودی برمن که نوشت: «اپیزود افتتاحیه فصل آخر به تجدید دیدار شخصیتهای متعدد قصه اختصاص یافته است. دیدارهای دوباره ازجمله دیدار جان اسنو و آریا که از دور اول دولت اوباما تا امروز در انتظارش بودیم. اما بازی تاج و تخت نتوانست هیچکدام از اینها را راضیکننده به تصویر بکشد: یا با پرداختن به جزئیات بیش از اندازه آنها را لوث کرد یا آنقدر سریع اتفاق افتادند که تاثیر احساسی چندانی از آن به جا نماند.
حالا اگر صحنههای غیرقابلباور و عجیب بین جان اسنو و دنریس تارگرین را هم به این ملغمه اضافه کنیم، ناگزیر به این نتیجه میرسیم که تاج و تخت فصل آخر خود را با تکرار بزرگترین اشتباهاتش در فصلهای قبل آغاز کرده است.»
واکنشبرانگیزترین بخش اپیزود اول در بین منتقدان، سکانسهای دونفرهی جان اسنو (کیت هرینگتون) و دنریس تارگرین (امیلیا کلارک) بود که علاوه بر رقابت پرتنشی که در این فصل بر سر تصاحب تخت آهنین میانشان اتفاق خواهد افتاد، باید رابطهی احساسی خود را هم پیش ببرند و آن را باورپذیر کنند، کاری که به گفتهی منتقد ایندی وایر، نویسندگان سریال و البته هر دو بازیگر از پس آن برنیامدند: «مثل هر سریال محبوبی تاج و تخت هم وقتی از سطح توقع پایینتر عمل میکند زیر بار نقدهای سنگین میرود.
نویسندگان تاج و تخت در خلق فضاهای رمانتیک در طول این سالها چندان قدرتمند ظاهر نشدهاند و حالا که برای کاهش تنش از تقابل ناگزیری که در انتظار دو شخصیت اصلی است، به المان عشق روی آوردهاند، این ناتوانی و قدرت تخریبش بیش از پیش جلوه میکند.»
واکنشبرانگیزترین بخش اپیزود اول در بین منتقدان، سکانسهای دونفرهی جان اسنو (کیت هرینگتون) و دنریس تارگرین (امیلیا کلارک) بود که علاوه بر رقابت پرتنشی که در این فصل بر سر تصاحب تخت آهنین میانشان اتفاق خواهد افتاد، باید رابطهی احساسی خود را هم پیش ببرند و آن را باورپذیر کنند، کاری که به گفتهی منتقد ایندی وایر، نویسندگان سریال و البته هر دو بازیگر از پس آن برنیامدند: «مثل هر سریال محبوبی تاج و تخت هم وقتی از سطح توقع پایینتر عمل میکند زیر بار نقدهای سنگین میرود.
نویسندگان تاج و تخت در خلق فضاهای رمانتیک در طول این سالها چندان قدرتمند ظاهر نشدهاند و حالا که برای کاهش تنش از تقابل ناگزیری که در انتظار دو شخصیت اصلی است، به المان عشق روی آوردهاند، این ناتوانی و قدرت تخریبش بیش از پیش جلوه میکند.»
هنوز جنبهی عاطفی رابطهی این دو شخصیت برایمان دلنشین و قابلباور نیست، دلیلش هم لزوما این نیست که حدس میزنیم پایان خوشی نخواهد داشت، یا اینکه از همان ابتدا هم به نظر تحمیلی و بیپایه و اساس به نظر میرسید، بلکه یکی از مهمترین دلایلش نبودن شیمی لازم بین دو بازیگر است، چیزی که حتی خود امیلیا کلارک هم در مصاحبهای با ونتی فر به آن اشاره کرد و آن را «غیرطبیعی و عجیب» توصیف کرد.
جای خالی احساس و کششی واقعی در رابطهی جان اسنو و ملکه بهشدت آزاردهنده است، ولی با این حال تعادل احساسی اپیزود اول با دو صحنهی تاثیرگذار برقرار میشود. اولی سکانس دوستداشتنی دیدار دوبارهی آریا و برادر محبوبش جان اسنو؛ سکانسی که بیشترین واکنش احساسی را از مخاطبان سریال در شبکههای اجتماعی گرفت و دومی همان چند ثانیهی نفسگیر پایان اپیزود که از تلاقی نگاه جیمی لنیستر در اولین دقایق ورودش به وینترفل با برن استارک حاصل شد. نگاه خیرهای که ما را به اپیزود اول سریال بازگرداند و به یادمان آورد که جیمی لنیستر چه آرک داستانی خارقالعادهای را پشت سر گذاشته و چطور توانسته از شخصیتی منفور به قهرمانی خطاکار و دوستداشتنی تبدیل شود.
جای خالی احساس و کششی واقعی در رابطهی جان اسنو و ملکه بهشدت آزاردهنده است، ولی با این حال تعادل احساسی اپیزود اول با دو صحنهی تاثیرگذار برقرار میشود. اولی سکانس دوستداشتنی دیدار دوبارهی آریا و برادر محبوبش جان اسنو؛ سکانسی که بیشترین واکنش احساسی را از مخاطبان سریال در شبکههای اجتماعی گرفت و دومی همان چند ثانیهی نفسگیر پایان اپیزود که از تلاقی نگاه جیمی لنیستر در اولین دقایق ورودش به وینترفل با برن استارک حاصل شد. نگاه خیرهای که ما را به اپیزود اول سریال بازگرداند و به یادمان آورد که جیمی لنیستر چه آرک داستانی خارقالعادهای را پشت سر گذاشته و چطور توانسته از شخصیتی منفور به قهرمانی خطاکار و دوستداشتنی تبدیل شود.
منبع: سازندگی
مترجم: لیدا صدرالعلمایی
۰