پاژن جدید و قدیم چه فرقی دارند؟
یکی دیگر از محصولان مرتب خودرو هم وانت پاژن بود که تولید آن فروردین 1395 متوقف شد. این خودرو هم یک موتور سه لیتری با قدرت 161 اسب بخار داشت که جعبه دنده پنج سرعته این قدرت را به چرخها میرساند. نداشتن کیسه هوا در توقف شمارهگذاری خودرو تاثیرگذار بود
اولین بار پاژن با دو محصول خودش را به دیگران معرفی کرد: GLV3000 و GLD3000. GLV یک مدل استیشن واگن پنج در و GLD یک پیکاپ پنج در بود. این خودرو به دلیل استفاده از موتور شش سیلندر خورجینی از ابتدا به پژزوژه v6 شهرت پیدا کرد.
خودرو پاژن از ابتدا بر اساس لندرور تولید شد و با این معیارها آمد تا بیابانها را درنرودد. موتوری که هیوندا ابتدا برای این خودرو انتخاب کردهبود همان موتور پاجیرو بود ولی از نظر چهره دقیقا همان لندرور دیفندری بود که انگلیس تولید میکرد.
یکی از اصلیترین تفاوتهای پاژن پاژن v6 و پاژن هرور در ظاهر دو خودرو است. پاژن هرور از نظر ظاهری بیشتر به لندوور شده است. تفاوت دیگر این دو قدرت نهایی تولیدی است که در هرور 165 اسب بخار اما پاژن v6 قدرتی برابر با 161 اسب بخار تولید میشود. اگرچه حداکثر توان تولیدی تغییر کمی پیدا کرده ولی گشتاور بیش از 100 نیوتون متر افزایش یافته است. برای همین خودرو پاژن جدید با این گیربکس مناسب بهبود یافته است اما به نظر میآید که این معیار برای قضاوت کردن آفرودسواری کافی نباشد.
موتور پاژنهای قدیمی مشابه یکی از پیشرانه های قدیمی میتسوبیشی بودند و پیدا کردن لوازم یدکی آن در بازار کمی سختتر است اما هرور که ساخت چین است با هر قطعه چینی همخوانی دارد. تا جایی که قطعات آن تقریبا با وانت فوتون یکی است. موتور هرور 2.8 لیتر ولی v6 سه لیتر حجم دارد. از طرف دیگر هرور یک موتور دیزلی و مدلهای قدیمی یک موتور بنزینی داشتند. همچنین پاژنهای قدیمی مجهز به پیشرانه شش سیلندری بودند که در هرور به چهار سیلندر تغییر پیدا کرده. پیشرانه توربودیزلی هرور باعث شده که در دورهای پایین قدرت بیشتری داشته باشد اما دیفرانسیل چینی آن ممکن است ما دست ما را در گذشتن از مسیرهای سخت خالی بگذارد.
پاژن هرور در دور موتور پایینتر کشش بیشتری دارد. با این حال جنس موتور نسخههای قدیمی کرهای و با همکاری هیوندای بوده که قدرت تولیدی را با یک گیربکس پنج سرعته به چرخها میرساند اما در هرور جعبه دنده شش سرعته شده از حالت دستی به الکترونیکی تغییر حالت میدهد. این سامانه درواقع مهمترین هنرنمایی ایران برای این محصول جدید بود که بر اساس آن سامانه مکانیکی دندههای سنگین با کمک برق فعال میشود. با این حال این تغییر اگرچه به معنای افزایش رفاه رننده شد اما ممکن است همزمان کمی بیاعتمادی هم به دنبال داشته باشد. مصرف بنزین تفاوت دیگر این دو است. هرور در هر 100 کیلومتر پنج لیتر کمتر از نسخه قدیمی میسوزاند.
در کابین خودرو هم تغییراتی اعمال شده. برای مثال صندلیها نرم شده است ولی با این حال هنوز بیشترین نمره منفی خودش را از بدنه و تزیینات داخلی آن گرفته است.
یکی دیگر از محصولان مرتب خودرو هم وانت پاژن بود که تولید آن فروردین 1395 متوقف شد. این خودرو هم یک موتور سه لیتری با قدرت 161 اسب بخار داشت که جعبه دنده پنج سرعته این قدرت را به چرخها میرساند. نداشتن کیسه هوا در توقف شمارهگذاری خودرو تاثیرگذار بود. با این حال اگر برای فعالیتهای بدون خطری مثل مزرعه و باغ نیاز به یکی از این وانتها داشته باشیم میتوانیم یک نمونه آن را در سایت دیوار پیدا کنیم.
منبع: ویرلن