«۲۰۱۹» سال طلایی بازی‌های موبایلی

«۲۰۱۹» سال طلایی بازی‌های موبایلی

پیش بینی می‌شود در طول ۹ سال (۲۰۲۱-۲۰۱۲) میزان درآمدزایی صنعت بازی‌های موبایلی بیش از ۷۳۰ درصد رشد داشته باشد.

کد خبر : ۷۰۱۹۵
بازدید : ۱۵۸۱۸
«۲۰۱۹» سال طلایی بازی‌های موبایلی
میترا جلیلی | رشد ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در جهان، سبک زندگی مردم را تغییر داده و حالا دیگر حتی بازی سازان هم تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، چراکه تحقیقات و گزارش‌های مؤسسات پژوهشی مختلف نشان می‌دهد بازی‌های موبایلی ۵۱ درصد درآمد کل صنعت گیم را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به این پیشرفت، بسیاری سال ۲۰۱۹ را سال طلایی بازی‌های موبایلی می‌دانند و معتقدند توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها به این سمت گرایش پیدا می‌کنند.

فرصتی بکر برای برند‌ها
یکی از مؤسسات پژوهشی فعال در حوزه صنعت گیم، Newzoo است که در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است تا پایان سال ۲۰۱۹ تعداد گیمر‌ها در جهان به حدود ۲.۴ میلیارد نفر خواهد رسید و نکته جالب‌تر اینکه میزان درآمد حاصل از صنعت گیم و بازی‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۴۸ میلیارد دلار می‌رسد.

در گزارش این مؤسسه آمده است: انتظار می‌رود درآمد صنعت گیم جهان در سال ۲۰۲۱ رشدی ۳۰.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ داشته باشد. به این ترتیب درآمد این بخش در سال ۲۰۲۱ از ۱۸۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود درحالی که این رقم در سال قبل معادل ۱۳۷.۹ میلیارد دلار بوده است.
وقتی هم پای بازی‌های موبایلی به میان می‌آید، طبق این گزارش می‌بینیم که در سال گذشته میلادی صنعت بازی‌های موبایلی درآمد ۷۰.۳ میلیارد دلارداشته و درواقع بیش از نیمی از درآمد جهانی صنعت بازی را در این سال به خود اختصاص داده است.
این تحقیق نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۸ میلادی بازی‌های موبایلی ۵۱ درصد درآمد صنعت گیم را در اختیار داشتند که البته انتظار می‌رود این رقم در سال‌جاری میلادی به ۵۴ درصد و در سال ۲۰۲۱ به ۵۹ درصد برسد. پس از آن هم بازی‌های کنسول و گیم‌های کامپیوتر خانگی (PC) به ترتیب ۲۵ درصد و ۲۴ درصد سهم درآمد صنعت بازی را به خود اختصاص داده‌اند.

محققان مؤسسه Newzoo انتظار دارند درآمد بازی‌های موبایلی در سال ۲۰۲۱ به ۱۰۶ میلیارد دلار برسد درحالی که این رقم در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۲.۷ میلیارد دلار بوده و این رقم نشان می‌دهد که در طول ۹ سال درآمدزایی صنعت بازی‌های موبایلی بیش از ۷۳۰ درصد رشد خواهد داشت؛ رقمی که بی‌شک توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها را ترغیب می‌کند هرچه بیشتر در این زمینه ورود کنند تا به درآمدزایی برسند چرا که ازنگاه آنان، گیمر‌های موبایلی یک فرصت بکر برای برند‌ها و تبلیغات محسوب می‌شوند.

«مک دونالد»، رئیس بخش بازاریابی مؤسسه Newzoo دراین باره گفت: این فرصتی بزرگ برای بسیاری از برندهاست. بازار گیم با استراتژی‌های پولساز مبتکرانه و مصرف‌کنندگان وفادار، چالش‌هایی جدی برای تفریحات معمولی موجود ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: اپ‌های بازی موبایلی پس از شبکه‌های اجتماعی و اپ‌های خرید در رده سوم از نظر محبوبیت قرار دارند. از دیگر نکات گزارش ما این است که در میان کاربران ۱۸ تا ۲۰ ساله، اپلیکیشن‌های بازی دومین اپ محبوب محسوب می‌شوند و همچنین ساعت ۶ عصر تا ۱۰ شب محبوب‌ترین زمان برای بازی محسوب می‌شود.
ازسوی دیگر گیمر‌ها بیش از بقیه به خرید آنلاین از برند‌ها علاقه مندند پس همه این موضوع‌ها در کنار هم نشان می‌دهد که این حوزه تا چه حد می‌تواند پولساز باشد و مورد توجه برند‌ها و... قرار بگیرد.

«فورت نایت» جزو محبوب‌ترین‌ها
اما کاربران علاوه بر حضور طولانی مدت در شبکه‌های اجتماعی چه مدت زمانی را صرف بازی‌های موبایلی می‌کنند؟ امروزه تلفن‌های هوشمند، تبلت و لپ تاپ بیش از گذشته در اختیار کاربران قرار دارد. ازسوی دیگر توسعه صنعت موبایل باعث شده است تا کاربر بتواند یک بازی ویدئویی را درون جیب خود داشته باشد و در اوقات بیکاری، در مترو یا اتوبوس تا زمان رسیدن به مقصد، با گوشی خود بازی کند.
گرافیک بالاتر گوشی‌های جدید و پردازنده‌هایی قویتر بیش از گذشته نیز کاربران را به بازی‌های موبایلی تشویق می‌کند. محققان Newzoo برای پژوهش در این بخش سراغ کاربران امریکایی رفتند و درنهایت عنوان شد در سراسر جهان ۳ میلیارد کاربر تلفن هوشمند وجود دارد و ۷۷ درصد امریکایی‌ها هم گوشی هوشمند دارند.
طبق این تحقیق، کاربران بزرگسال امریکایی در سال ۲۰۱۸ روزانه ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه از گوشی خود استفاده کرده‌اند که ۱۱ درصد این زمان یعنی ۲۳ دقیقه صرف بازی‌های موبایلی می‌شود به بیان دیگر هر کاربر امریکایی به‌طور متوسط هفته‌ای ۲.۷ ساعت و سالانه ۵.۸ روز به بازی موبایلی اختصاص می‌دهند که البته این ارقام برای گیمر‌های حرفه‌ای بالاتر است و این دسته از کاربران در هفته بیش از ۵ ساعت و سالانه ۱۲ تا ۱۶ روز کامل را صرف بازی‌های موبایلی می‌کنند.
جالب اینجاست که بدانید بیشترین تعداد گیمر‌های موبایلی حرفه‌ای یعنی ۲۳ درصد آن‌ها ۵۵ سال به بالا هستند و کمترین تعداد کاربران (۸ درصد) در رده ۱۳ تا ۱۷ ساله‌ها قرار می‌گیرند. همچنین باید گفت که کاربران ۲۵ تا ۳۴ ساله هم ۲۱ درصد گیمر‌های بازی‌های موبایلی را تشکیل می‌دهند.

این گزارش به کاربران اپ در امریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز نگاهی دارد که نتیجه نشان می‌دهد در این کشور‌ها نیز اپلیکیشن‌های بازی بسیار پرطرفدار هستند. طبق این تحقیق، گیمر‌های بازی‌های موبایلی از نظر جنسیت ۵۰-۵۰ زن و مرد هستند و متوسط سن زنان گیمر ۳۶ سال و مردان ۳۲ سال بوده است.
طبق اعلام سخنگوی Newzoo، از هر دو کاربر اپلیکیشن‌های موبایلی یک نفر در ۷ روز گذشته اپلیکیشن مربوط به یک بازی را در این کشور‌ها مورد استفاده قرار داده‌اند. همچنین این تحقیق نشان می‌دهد که امروزه بازی‌های موبایلی بین زنان و همچنین کاربران مسن‌تر طرفداران بیشتری پیدا کرده است و درواقع ۶۳ درصد کاربران همه بازی‌های موبایلی زن هستند و البته زنان علاقه بیشتری به خرید درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌های بازی موبایلی دارند به همین دلیل برند‌ها دلیل بیشتری برای ارائه تبلیغات در اپ‌های بازی موبایلی دارند.

اما کدام بازی‌های موبایلی پرطرفدارترند؟ طبق این گزارش بازی Candy Crush Saga یکی از پرطرفدارترین بازی‌های موبایلی سال ۲۰۱۸ بود و زنان بیشترین مخاطب آن بودند. گفتنی است که درآمد این بازی در سال ۲۰۱۸ رقمی حدود ۱.۵ میلیارد دلار بوده در حالی که درآمد Fortnite، دیگر بازی موبایلی محبوب به ۲.۴ میلیارد رسید.

چین پیشتاز درآمدزایی
چه کشور‌هایی از نظر درآمدزایی در حوزه بازی‌های موبایلی پیشرو هستند؟ این گزارش نشان می‌دهد که ۶ کشور چین، آلمان، ژاپن، بریتانیا و امریکا و کره در حوزه بازی‌های موبایلی پیشتاز هستند. با توجه به حضور سه کشور چین، ژاپن و کره در آسیا- اقیانوسیه، این منطقه مورد توجه توسعه دهندگان بازی‌های موبایلی از سراسر جهان قرار دارد.
طبق گزارش مؤسسه پژوهشی Newzoo، درآمد جهانی اپلیکیشن‌ها تا سال ۲۰۲۱ به ۱۲۹.۲ میلیارد دلار می‌رسد که ۸۷.۱ میلیارد دلار از این درآمدزایی در کشور‌های آسیا-اقیانوسیه ایجاد می‌شود. البته اپلیکیشن‌های بازی همچنان جزو پرسودترین اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود چرا که ۵۳.۴ درصد از ۳ میلیارد کاربر تلفن هوشمند در منطقه آسیا پسیفیک حضور دارند.
چین نخستین بازار اپلیکیشن در جهان محسوب می‌شود و در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۰.۸ درصد از درآمد جهانی اپ را در اختیار داشت. گیمر‌های ژاپنی هم بیش از همه گیمر‌های جهان برای بازی‌های موبایلی هزینه می‌کنند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید