ویژگیِ الگوریتمی رسانه‌های اجتماعی افسردگی نوجوانی را تشدید می‌کند

ویژگیِ الگوریتمی رسانه‌های اجتماعی افسردگی نوجوانی را تشدید می‌کند

«ویژگی‌های الگوریتمی تماشای تلویزیون و به‌خصوص رسانه‌های اجتماعی که با بررسی رفتار‌های گزینشی و جستجویی کاربران به آن‌ها محتوا‌های یکسان پیشنهاد می‌دهد؛ یک حلقۀ بازخوردی را ایجاد و حفظ می‌کند؛ بنابراین چنانچه فردی به دلیل افسردگی محتوا‌های خاصی را تماشا کند، به دلیل همان خاصیت الگوریتمی، احتمال آنکه محتوا‌هایی مشابه بیشتری به او پیشنهاد داده شود، وجود دارد. به‌این‌ترتیب او به‌طور مداوم در معرض محتوا‌هایی قرار می‌گیرد که افسردگی او را پایدار و تشدید می‌کنند.»

کد خبر : ۷۱۶۳۱
بازدید : ۳۰۹۰
ویژگیِ الگوریتمی رسانه‌های اجتماعی افسردگی نوجوانی را تشدید می‌کند
فرادید | نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد: افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی با افزایش افسردگیِ نوجوانی ارتباط دارد؛ علت آن نیز نمایش «زندگی‌های بی‌نقص» افراد ثروتمند در این شبکه‌ها عنوان شده است.
هرچه نوجوانان ساعات بیشتری را در رسانه‌های اجتماعی یا در مقابل تلویزیون سپری کنند، احتمال آنکه نشانه‌های افسردگی در آن‌ها تشدید شود، بیشتر است.

مطالعۀ ۱۷۸۶ دختر و ۲۰۲۸ پسر در سنین بین ۱۲ تا ۱۶ سال نشان داد: افزایش میانگین کل استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون در یکسال؛ میزان افسردگی را نیز در آن سال افزایش داده است.
شواهدی وجود ندارد که نشان دهد علت افزایش افسردگی در نوجوانان به دلیل کاهش میزان فعالیت فیزیکی آن‌ها در نتیجه تماشای تلویزیون یا استفاده از رسانه‌های اجتماعی است یا خیر.

اما داده‌ها نشان داد تعامل با رسانه‌های اجتماعی‌ای که کاربر را بیشتر ترغیب می‌کند خودش را با دیگران مقایسه کند؛ با کاهش اعتماد به نفس در وی ارتباط دارد.
محققان همچنین شواهدی یافتند که نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی - و نه سایر فعالیت‌های مبتنی بر صفحه نمایش - ممکن است نشانه‌های افسردگی را در آن دسته از کاربرانی که هم‌اکنون از افسردگی رنج می‌برند، تشدید کند.

اِلوری بوئِر، محقق در دانشگاه مونترآل، می‌گوید: «رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون اشکالی از رسانه هستند که نوجوانان را به‌طور مداوم در معرض تصاویری از دیگران که به‌نظر خوشبخت‌تر از نوجوان می‌آیند - مانند افرادی که بدن‌های بی‌نقصی دارند یا ثروتمندند یا زندگی‌شان هیجان بیشتری دارد - قرار می‌دهند.
«به‌علاوه، بر اساس نظریه مارپیچ، افراد اطلاعاتی را جستجو و گزینش می‌کنند که با وضعیت ذهنی کنونی آن‌ها همخوانی و مطابقت دارد.»

«ویژگی‌های الگوریتمی تماشای تلویزیون و به‌خصوص رسانه‌های اجتماعی که با بررسی رفتار‌های گزینشی و جستجویی کاربران به آن‌ها محتوا‌های یکسان پیشنهاد می‌دهد؛ یک حلقۀ بازخوردی را ایجاد و حفظ می‌کند؛ بنابراین چنانچه فردی به دلیل افسردگی محتوا‌های خاصی را تماشا کند، به دلیل همان خاصیت الگوریتمی، احتمال آنکه محتوا‌هایی مشابه بیشتری به او پیشنهاد داده شود، وجود دارد. به‌این‌ترتیب او به‌طور مداوم در معرض محتوا‌هایی قرار می‌گیرد که افسردگی او را پایدار و تشدید می‌کنند.»

پژوهشگران از دانشگاه مونترآل و سنت جاستین می‌گویند، نتیجه پژوهش آن‌ها اهمیت زیادی دارد؛ زیرا به خانواده‌ها و نوجوانان هشدار می‌دهد زمان‌هایی را که در برابر رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، تنظیم کنند.
دکتر برنادکا دوبیکا، رئیس کالج روان‌شناسی و دانشکده کودکان و نوجوانان در کانادا، گفت: «این مقاله یکی از جامع‌ترین پژوهش‌هایی است که تا کنون به بررسی چگونگی تاًثیرگذاری انواع تکنولوژی بر وضعیت ذهنی و روانی نوجوانان پرداخته است. با بررسی ۴۰۰۰ نوجوانی که ۴ نوع رسانه را در ۴ سال استفاده کرده‌اند، این پژوهش دانشی در مورد ارتباط بین سلامت روانی و ساعات قرار گیری در مقابل صفحه نمایش در اختیار ما می‌گذارد.»

«این پژوهش می‌گوید صرف وقت بیشتر در مقابل رسانه‌های اجتماعی با افزایش نشانه‌های افسردگی مرتبط است. یکی از علل این پدیده قرار گرفتن در معرض «زندگی‌های ایده‌ئال» است که می‌تواند تاًثیری بد بر سلامت روانی افراد بگذارد.»

منبع: تلگراف
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید