" خروج " حاتمی کیا از گیشه؛ عرضه آنلاین به جای سینما
نامشخص بودن زمان فعالیت دوباره سینماها باعث شده تا بسیاری از سینماگران طرح عرضه آنلاین فیلمهای اکران نشده و پروژه "تاسیس وی. او. دی ملی" را دنبال کنند تا چرخ این صنعت در روزهای کرونایی هم بچرخد. ۲۵ اسفند ماه چند هفته پس از تعطیلی سینماها؛ انجمن صنفی تهیهکننده ـ. کارگردانان در نامهای خطاب به سیدعباس صالحی (وزیر ارشاد) و آذری جهرمی (وزیر ارتباطات) اجرای ضربتی پروژه «تاسیس وی. او. دی. ملّی» را خواستار شدند.
کد خبر :
۷۹۰۰۰
بازدید :
۲۲۴۲
فرادید | بیش از ۴۰ روز از تعطیلی سراسری سینماهای کشور به دلیل شیوع گسترده کرونا میگذرد و کماکان مشخص نیست این ویروس تا چه زمانی حضور خواهد داشت. با این حال تا زمان شیوع این بیماری سینماها نیز فعالیت نخواهند کرد، حالا این موضوع باعث شده تا ابراهیم حاتمی کیا و سازمان سینمایی اوج، ریسک عرضه آنلاین فیلم سینمایی "خروج" را بپذیرند.
به گزارش فرادید، فیلم سینمایی «خروج» تازهترین اثر ابراهیم حاتمی کیا قرار است طی روزهای آتی در سامانه فیلیمو و نماوا به صورت آنلاین عرضه شود. طبق آنچه در کانال این فیلم منتشر شده است؛ سازمان هنری رسانهای اوج تصمیم بر نمایش آنلاین فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا گرفته است.
همچنین این تصمیم با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراجع قانونی نمایش در کشور روبرو شد. طرح اکران آنلاین و عرضه فیلمها بدون اکران عمومی در شبکه نمایش خانگی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از طولانیمدت شدن وقفه ایجاد شده میان تولیدات سینمایی و مخاطبان بوده است.
علی سرتیپی پخشکننده فیلم «خروج» با بیان اینکه سازندگان این اثر با اکران آنلاین ریسک بزرگی را انجام میدهند، گفت: "امیدوارم این اتفاق شروعکننده مسیری برای آینده باشد تا فیلمهای دیگری که در نوبت اکران هستند بهویژه آنهایی که ممکن است روی پرده فروش بالایی نداشته باشند از این طریق عرضه شوند."
وی ادامه داد: "چنین روشی در بسیاری از کشورهای دنیا انجام میشود و سالنسازی هم در کنارش ادامه دارد. ما بعد از این اکران آنلاین امکان اکران روی پرده سینما را هم داریم همانطور که در دیگر نقاط دنیا رخ میدهد، ولی با این حال امیدواریم علاقهمندان نسخه قانونی را از طریق همین اکران آنلاین ببینند چرا که این کار برای چرخش صنعت سینما میافتد."
فیلم سینمایی «خروج» مشکلات معیشتی کشاورزان را روایت میکند و شرایط خاص اقتصادی مردم محروم کشور را به تصویر کشیده است.
فرامرز قریبیان، پانتهآ پناهیها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقیپور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب، بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.
فرامرز قریبیان، پانتهآ پناهیها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقیپور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب، بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.
اکران نشدهها آنلاین عرضه میشوند؟
نامشخص بودن زمان فعالیت دوباره سینماها باعث شده تا بسیاری از سینماگران طرح عرضه آنلاین فیلمهای اکران نشده و پروژه "تاسیس وی. او. دی ملی" را دنبال کنند تا چرخ این صنعت در روزهای کرونایی هم بچرخد. ۲۵ اسفند ماه چند هفته پس از تعطیلی سینماها؛ انجمن صنفی تهیهکننده ـ کارگردانان در نامهای خطاب به سیدعباس صالحی (وزیر ارشاد) و آذری جهرمی (وزیر ارتباطات) اجرای ضربتی پروژه «تاسیس وی. او. دی. ملّی» را خواستار شدند.
در بخشهایی از این نامه آمده بود: "از جمله دلایلی که خانه نشین شدن جمعیت در چین، کره جنوبی، ایتالیا و کشورهایی از این قبیل آسانتر از ایران صورت میگیرد و با بسته شدن سینما، تئاتر و مراکز اجتماعی و تفریحی رفت و آمد در سطح شهرهایشان سریعتر کاهش میابد این است که از زیر ساختهای قوی اینترنتی برخوردار هستند و میتوانند در این ایام نفس گیر و ملال آور با برنامههای متنوع اوقات فراغت تحمیل شده بر مردم را به نحوی موثر پُر کنند."
توقع از میلیونها کودک، نوجوان، مرد، زن، پیر و جوان که از تحصیل، کسب و کار، گردش و تفریح و اماندهاند و با بیرون افتادن از جریان پرشتاب روزمره باید در خانهها بنشینند و با تعلیق، افسردگی، اضطراب و ترس کنار بیایند، توقعی نیست که بدون چاره اندیشیهای لازم به آسانی براورده شود و برای مدتی نامعلوم ادامه پیدا کند.
یک اقدام عملی و گره گشا که میتواند مردم را در گذراندن این روزهای سخت همراهی کند، راهاندازی یک شبکه سراسری «وی. او. دی. ملی» است که بیش از صد فیلم سینمایی تولید شده در سال گذشته را (که اینک در پشت در بسته سالنهای سینما زمین گیر شده اند) به خانههای مردم بیاورد و با ایجاد رونق فوق العاده در نمایش خانگی به خلوت شدن شهرها و قرار گرفتن ملت در خانهها یاری برساند.
راه اندازی پروژه «وی او دی ملی» نه تنها در مدیریت شرایط کنونی تاثیری تعیین کننده دارد بلکه به تعطیل شدن بازار سیاه و بریده شدن دست سارقان و قاچاقچیان نیز از جریان تولید داخلی مدد میرساند.»
در بخشهایی از این نامه آمده بود: "از جمله دلایلی که خانه نشین شدن جمعیت در چین، کره جنوبی، ایتالیا و کشورهایی از این قبیل آسانتر از ایران صورت میگیرد و با بسته شدن سینما، تئاتر و مراکز اجتماعی و تفریحی رفت و آمد در سطح شهرهایشان سریعتر کاهش میابد این است که از زیر ساختهای قوی اینترنتی برخوردار هستند و میتوانند در این ایام نفس گیر و ملال آور با برنامههای متنوع اوقات فراغت تحمیل شده بر مردم را به نحوی موثر پُر کنند."
توقع از میلیونها کودک، نوجوان، مرد، زن، پیر و جوان که از تحصیل، کسب و کار، گردش و تفریح و اماندهاند و با بیرون افتادن از جریان پرشتاب روزمره باید در خانهها بنشینند و با تعلیق، افسردگی، اضطراب و ترس کنار بیایند، توقعی نیست که بدون چاره اندیشیهای لازم به آسانی براورده شود و برای مدتی نامعلوم ادامه پیدا کند.
یک اقدام عملی و گره گشا که میتواند مردم را در گذراندن این روزهای سخت همراهی کند، راهاندازی یک شبکه سراسری «وی. او. دی. ملی» است که بیش از صد فیلم سینمایی تولید شده در سال گذشته را (که اینک در پشت در بسته سالنهای سینما زمین گیر شده اند) به خانههای مردم بیاورد و با ایجاد رونق فوق العاده در نمایش خانگی به خلوت شدن شهرها و قرار گرفتن ملت در خانهها یاری برساند.
راه اندازی پروژه «وی او دی ملی» نه تنها در مدیریت شرایط کنونی تاثیری تعیین کننده دارد بلکه به تعطیل شدن بازار سیاه و بریده شدن دست سارقان و قاچاقچیان نیز از جریان تولید داخلی مدد میرساند.»
علیرضا داوودنژاد، کارگردان سینما، نیز در پی پیشنهاد یک صنف سینمایی برای راهاندازی «وی او دی ملی» در شرایط شیوع ویروس کرونا، نوشتاری را در راستای ضرورت این اتفاق منتشر کرد. او نوشت: " راهاندازی «وی او دی» ملی و رساندن فیلمهای سینمایی جدید و پرآوازه به مردم مشتاق و علاقهمند علاوه بر آنکه در این شرایط بحرانی اقدامی موثر در خلوت کردن خیابانها و افزایش امر پیشگیری از ابتلا مردم به کروناست بلکه فرصتی است که امنیت به بازار سینما برگردانده شود و دست جریان تکثیر و نمایشهای غیرقانونی نیز از تاراج مخاطبان و داراییهای سینمای ایران کوتاه شود."
۲۹ اسفند ماه هم یک تهیهکننده و سینمادار گفته بود: "طرح راهاندازی پروژه «وی او دی ملّی» با توجه به شرایط پیش آمده در کشور یک اراده میخواهد که باید برای ایجاد یک جهش خوب در رشد مخاطب این فضا، از این موقعیت استفاده کرد. "
علی سرتیپی که در سالهای گذشته هم مدیریت چند پردیس سینمایی از جمله کورش و حالا ایران مال را برعهده دارد و تهیهکننده چند فیلم سینمایی نیز بوده از این پیشنهاد و درخواست مطرح شده استقبال کرده بود.
او در این باره گفت: "من با کلیت موضوع تاسیس چنین پروژهای موافق هستم، اما مسئله اینجاست که باید ظرفیت ویاودیها افزایش یابد. الان حداکثر ظرفیتی که همین چند پلتفرم معروف در اختیار دارند کمتر از یک میلیون کاربر است که به نظرم حتما شاید در این روزها بیشتر شده است، اما تعداد کاربران اینها باید حداقل سه، چهار میلیون نفر باشد. پس اگر بستری مناسب فراهم شود این کار به نفع سینمای ایران به لحاظ تولید و چرخش و نیز به سود عوامل سینما میتواند باشد. "
علی سرتیپی که در سالهای گذشته هم مدیریت چند پردیس سینمایی از جمله کورش و حالا ایران مال را برعهده دارد و تهیهکننده چند فیلم سینمایی نیز بوده از این پیشنهاد و درخواست مطرح شده استقبال کرده بود.
او در این باره گفت: "من با کلیت موضوع تاسیس چنین پروژهای موافق هستم، اما مسئله اینجاست که باید ظرفیت ویاودیها افزایش یابد. الان حداکثر ظرفیتی که همین چند پلتفرم معروف در اختیار دارند کمتر از یک میلیون کاربر است که به نظرم حتما شاید در این روزها بیشتر شده است، اما تعداد کاربران اینها باید حداقل سه، چهار میلیون نفر باشد. پس اگر بستری مناسب فراهم شود این کار به نفع سینمای ایران به لحاظ تولید و چرخش و نیز به سود عوامل سینما میتواند باشد. "
البته به تازگی رییس انجمن صنفی سامانههای "وی او دی" و "آی پی تی وی" از ارایه طرح اکران اینترنتی فیلمهای به نمایش درنیامده به سازمان سینمایی خبر داده است.
با این حال پیش بینی میشود حتی اگر "وی او دی ملی" فعلا به مرحله عملیاتی نرسد برخی صاحبان فیلمها با توجه به شرایط مبهم اکران با مذاکراتی با سامانههای اینترنتی موجود، اگر در مرحله قرارداد و هزینهها به توافق برسند، فیلم هایشان را آنلاین پخش کنند، حال باید منتظر بود ودید که چه فیلمهای دیگری این تصمیم را خواهند گرفت.
۰