تصاویر/ درد و رنج برای زیبایی
اندازه بشقابهایی که دختران در لبهای خود کار میگذارند نمادی از موقعیتِ آنها در قبیله است. هر چه عرضِ بشقاب بیشتر باشد به این معنی است که پدرِ دختر گاوهای بیشتری به عنوان جهیزیه به دخترش میدهد. گله برای مردمِ سوری نشانهای از ثروت است و از اهمیت زیادی برخوردار است.
کد خبر :
۸۰۵۶۰
بازدید :
۳۸۷۳
فرادید | تصاویرِ جالب از چهره اهالی قبیله سوری در اتیوپی نشان میدهد سنتِ کهنِ وارد کردنِ بشقابهای گلی در لبِ پایینی نمادی است که موقعیت فرد در قبیله را مشخص میکند. عکسها نشان میدهد بعضی از مردمِ قبیله سوری بشقابهایی به پهنای ۱۶ اینچ (نزدیک به ۴۷ سانتیمتر) را در لبها و گوشهای خود کار گذاشتهاند؛ درحالیکه بعضی از افرادِ قبیله صورتهای خود را شبیه راهراههای بدنِ ببر نقاشی کرده و کلاههای پوشیده از پر روی سر دارند.
اعضای این قبیله در کوههای دره کافتیِ بزرگِ آفریقا در دشتهایِ جنوب غربیِ اتیوپی ساکناند و به زخمهای روی بدنشان - زخمهایی که خودشان با تیغ و شیره گیاه ایجاد کردهاند - افتخار میکنند. این عکسها را گردشگرِ عکاس، ترور کُلف از شمالِ ایرلند ثبت کرده است.
اندازه بشقابهایی که دختران در لبهای خود کار میگذارند نمادی از موقعیتِ آنها در قبیله است. هر چه عرضِ بشقاب بیشتر باشد به این معنی است که پدرِ دختر گاوهای بیشتری به عنوان جهیزیه به دخترش میدهد. گله برای مردمِ سوری نشانهای از ثروت است و از اهمیت زیادی برخوردار است.
پیش از این اغلبِ زنانِ قبیله دندانهای پایینی خود را درمیآوردند و بشقاب را رد لبِ پایینی خود کار میگذاشتند. این کار در واقعِ یک نوع آیینِ رسیدن به بلوغ بود که از ۱۲سالگی آغاز میشد؛ اما امروز زنان کمتری به این کار رغبت نشان میدهند.
کُل میگوید: «گردشگری یکی از راههایی است که سوریها و افرادِ قبیله اومو میتوانند توسطِ آن ادغامِ فرهنگیِ خود را حفظ کنند. سوریها همیشه از گل برای تزئین بدن استفاده کردهاند. آنها این کار را یا برای استتار یا در مراسمِ ویژه مانند عروسی یا نبردِ چوب انجام میدهند.»
«آنها هنوز با تیغ بدنِ خود را با تیغ و شیره گیاهان زخمی میکنند بهطوریکه جوشگاههای آن بر بدنشان باقی بماند. «تعداد زنانی که هنوز از بشقابهای گلی برای تزئین لبها استفاده میکنند کاهش پیدا کرده است. تا همین اواخر این رسم نمادی بود که اعضای قبیله را از هم تفکیک میکرد. آنها در گوشِ خود هم بشقاب کار میگذارند.»
«سوریها که یکی از دورافتادهترین قبیلههای دره اومو هستند در اتیوپی هستند در گذرِ زمان تغییرات زیادی کردهاند. مردان هنوز برهنگی خود را دارند و زنان هم هنوز از بشقابهای گلی برای تزئین لبها استفاده میکنند، اما تعداد آنها کمتر شده است. هنوز گله، تفنگ و کالا در معملاتِ پایاپای استفاده میشود.
«آنها مغرور و مقاوم هستند و با دیدنِ آنها این احساس به آدم دست میدهد که بقایِ سازگارترینها طولِ عمرِ بلندِ آنها را تضمین کرده است.» «با گسترشِ راههای ارتباطی و پیشرفتهای مخابراتی، فرهنگِ آنها ناگزیر تغییر خواهد کرد، از هماکنون بذر یکپارچه شدن در میان آنها پاشیده شده است. چنین چیزی درباره تمامِ قبایلِ اومو قبال انتظار است، اما سوریها تاکنون دستنخوردهترین و مقاومترین قبیله در میانِ این قبایل بودهاند.»
«اما پیشبینی میشود که با گشایشِ راهها کامیونها با خود کالاهای غربی بیاورند. تلفنهای همراه شبکهای شدن را امکانپذیر میکند و تجارِ بخشِ کشاورزی زمینهای آنها را در اختیار میگیرند و با خودشان کارگران را به مناطقِ مرتفع میآورند.»
سوری که همچنین به آن سورما هم گفته میشود، کلمه جمعی است که به سه گروهِ قومی شاملِ چای، تیماگا و سوری بالی که در جنوب غربیِ اتیوپی زندگی میکنند اطلاق میشود.
این قبایل به آبِ رودخانه اومو متکی هستند تا گلههای خود را زنده نگه دارند و بقای خود را تضمین کنند. اما به گفته کُل ساختِ سد روی رودخانه اومو یکی از تهدیدهای زندگی آنهاست. او معتقد است این قبایل باید توانمند شده و فرهنگ خود را حفظ کنند؛ نه آنکه فرهنگِ دیگران به آنها تحمیل شود.
۰