تایگر؛ ماشین چهار دست و پای هیوندای
تایگر را استودیویی طراحی کرده که هیوندای سال گذشته در ایالت کالیفرنیا تاسیس کرده بود. استودیو "نیو هورایزن" با همکاری شرکتهای آمریکایی بر طراحی فنآوریهایی تمرکز کرده که قرار است در آینده به کار گرفته شود.
هیوندای تایگر بازوهایی دارد که با آن میتواند از موانع عبور کند
برای راههای نرفته
هیوندای ماشینی آزمایشی ساخته که میتواند به راحتی در مناطق دور افتاده و صعبالعبور حرکت کند. این ماشین که نامش تایگر است، روی هر چرخ بازوهایی دارد که در صورت نیاز باز شده و به ماشین کمک میکند تا با راه رفتن از موانع عبور کند.
تایگر را استودیویی طراحی کرده که هیوندای سال گذشته در ایالت کالیفرنیا تاسیس کرده بود. استودیو "نیو هورایزن" با همکاری شرکتهای آمریکایی بر طراحی فنآوریهایی تمرکز کرده که قرار است در آینده به کار گرفته شود.
تایگر فعلا امکان حمل سرنشین ندارد و ابعادش به اندازه یک چمدان کوچک است. هیوندای میگوید هدف اصلی این ماشین رساندن دارو و کمکهای اولیه به مناطقی است که در اثر بلایای طبیعی دسترسی به آنها امکان ندارد. این ماشین همچنین میتواند به دانشمندان در اکتشاف در مناطق دور افتاده کمک کند یا در سیارههای دیگر به کار گرفته شود.شاسی تایگر طوری طراحی شده که میتوان اتاق و امکانات مختلف را روی آن سوار کرد
تایگر ۲۸ موتور و ۲۸ حسگر دارد و چرخهایش ۳۶۰ درجه میچرخد. ماشین را علاوه بر حرکت به صورت خودران میتوان از راه دور هم کنترل کرد. برای تایگر یک پهپاد ویژه طراحی شده که آن را با هدایت از آسمان به نزدیکی مقصد میرساند.
شاسی ماشین طوری ساخته شده که میتوان بنا به نیاز، اتاق و دستگاههای مختلف را روی آن سوار کرد. در پس ایدههای آیندهنگر هیوندای برای ساخت تایگر، یک منطق تجاری هم وجود دارد. هیوندای مانند دیگر خودروسازان به دنبال ساخت ماشین خودرانی است که بتواند از آن به صورت پیک استفاده کند.
خودروسازان پیشبینی میکنند که بازار پیکهای خودران که خریدهای اینترنتی را به مردم تحویل میدهند، در ده سال آینده رونق زیادی پیدا کند. برخی موسسات تحقیقاتی پیشبینی کردهاند که ارزش این کسبوکار تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۹۰ میلیارد دلار شود.
پروژههایی مانند تایگر به هیوندای کمک میکند تا فنآوری لازم برای ساخت این پیکهای خودران را ساخته و آزمایش کند.
پاسخ آئودی به تسلا
آئودی ئی-ترون دو موتور الکتریکی دارد
آئودی از لوکسترین مدل الکتریکی خود، "ئی-ترون جیتی" (e-tron GT) رونمایی کرد. ئی-ترون، نزدیکترین مدل کارخانه آلمانی برای رقابت با تسلا است و از بهار آینده به بازار عرضه خواهد شد. آئودی برای ساخت ئی-ترون از پلتفرمی استفاده کرده که قبلا از آن برای ساخت پورشه تایکان، اولین مدل الکتریکی پورشه به کار گرفته شده است.
ئی-ترون دو موتور الکتریکی دارد. قدرت قویترین مدل ۵۹۰ اسب بخار، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. ماشین با هر بار شارژ میتواند تا ۴۸۷ کیلومتر حرکت کند و به گفته کارخانه تنها در ۲۳ دقیقه باتری تا ۸۰ درصد شارژ میشود.
با وجود این اعداد خیرهکننده، ئی-ترون رقابت سختی با تسلا خواهد داشت. قویترین مدل S تسلا که به تازگی بهروز شده، سه موتور الکتریکی با قدرت بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار دارد. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت تسلا S کمتر از ۲/۱ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۲۲ کیلومتر در ساعت است. حداکثر مسافتی که تسلا با هر بار شارژ حرکت میکند هم ۸۳۷ کیلومتر است. قیمت پایه تسلا ۱۳۳ هزار و ۹۹۰ دلار است.
ارزانترین مدل آئودی با قیمت ۹۹ هزار و ۸۰۰ یورو (حدود ۱۲۰ هزار دلار) فروخته میشود. قیمت پایه گرانترین مدل ئی-ترون جیتی ۱۳۸ هزار و ۲۰۰ یورو (حدود ۱۶۷ هزار دلار) است.
ئی-ترون جیتی در کارخانهای ساخته میشود که آئودی قویترین مدل بنزینی خود R۸ را در آنجا میسازد. گفته میشود که کارخانه آلمانی قصد دارد تولید R۸ را به خاطر آلودگی زیاد موتور ده سیلندرش متوقف کرده و ئی-ترون را به عنوان قویترین مدلش جایگزین کند.
لندروری به یاد گذشته
قیمت پایه ارزانترین مدل لندرور دیفندر حدود ۲۷۰ هزار دلار است
لندرور "تروفی" با الهام از مسابقات بیراههنوردی "کمل تروفی" یا جایزه کمل ساخته شده است. این مسابقات با حمایت مالی کارخانه سیگار کمل، بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ در کشورهای مختلف برگزار میشد و شرکتکنندگان از لندرور در این رقابت استفاده میکردند.
لندرور سال گذشته نسل جدیدی از مدل دیفندر را به بازار عرضه کرد. اما آمدن نسل جدید چیزی از محبوبیت نسل قبلی کم نکرده و این ماشین هنوز طرفدار دارد. خریداران لندرور تروفی، با خرید هر دستگاه به رقابتی آفرود در انگلستان دعوت میشوند تا تواناییهای ماشین خود را در عمل ببینند. قیمت پایه ارزانترین مدل ۱۹۵ هزار پوند (حدود ۲۷۰ هزار دلار) است.
صادرکننده نمونه
هفتاد درصد تولید کارخانه بامو در آمریکا به خارج صادر میشود
ارزش این صادرات هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده و به این ترتیب این کارخانه آلمانی بزرگترین خودروسازی است که تولیدش در آمریکا را به خارج فرستاده است. بامو کارخانهاش در شهر اسپارتانبرگ را در سال ۱۹۹۲ تاسیس کرد. این کارخانه یازده هزار کارگر دارد و روزانه ۱۵۰۰ دستگاه ماشین تولید میکند.
کارخانه آلمانی شاسیبلندهای بزرگ خود را در این کارخانه میسازد و هفتاد درصد از تولید به خارج صادر میشود. حدود یک پنجم تولید به چین فرستاده میشود. آلمان، کرهجنوبی، کانادا و روسیه از دیگر مشتریان عمده تولیدات این کارخانه هستند.