سوخت بری در سیستان و بلوچستان قانونی می‌شود؟

سوخت بری در سیستان و بلوچستان قانونی می‌شود؟

گرچه ساماندهی و قانونی شدن سوخت بری در سیستان و بلوچستان می‌تواند معیشت بخشی از مرز نشینان را به شکل موقت حل کند، اما به نظر می‌رسد که این طرح نیز همچون کارت کول بری در کردستان با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد.  

کد خبر : ۹۱۰۸۱
بازدید : ۷۲۰۳
سوخت سیستان و بلوچستان
فرادید | همین چند روز قبل بود که ویدیویی از تجمع ۷۰۰ تا ۸۰۰ سوخت سیستان وبلوچستانی در مزر شم سر شهرستان سراوان منتشر شد، تجمعی که در نهایت به خشونت کشید و تعدادی از سوخت بران کشته و زخمی شدند. اما حالا دولت برای پیشگیری از این اتفافات و حمایت از معیشت سوخت بران قصد دارد با اجرای «طرح رزاق» مسئله سوخت بری را قانونی کند.

به گزارش فرادید؛ پنج روز پیش بود که سوخت بران منطقه شم سر گذرگاه موقت مرزی به روی شان بسته شد. سوخت برانی که خالی از سوخت ۳ شبانه روز در سوی پاکستان ایستاده بودندو بخش اعظم دیگر نیز در همین زمان با بار پر در این سو و در انتظار بازگشایی مرز شب را به روز می‌رساندند.


در نهایت صبر عده‌ای از منتظران به لب رسید و به گذرگاه مرزی حمله بردند، تا شاید به وضعیت نامشخص پایان دهند. اما با پاره شدن سیم خاردار‌ها تیراندازی آغاز شد و با بالاگرفتن بلوا تعدادی از حاضران کشته و زخمی شدند.

با این حال مسئولان استانداری سیستان و بلوچستان می‌گویند با وجود اینکه سوخت بری قاچاق به حساب می‌آید، اما در منطقه مرزی شم سر گذری را برای برای بهبود معیشت مرزنشینان ایجاد شد تا کنترل لازم در زمینه ورود و خروج این گذرگاه مرزی توسط نیرو‌های نظامی انجام شود.

البته دولت پیش از این هم با صدور کارت سوخت برای مرزنشینان گفته بود قصد دارد با قانونی کردن سوخت بری بر آن نظارت داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گازوئیل اصلی‌ترین سوختی است که سوخت‌بر‌ها به پاکستان می‌برند. البته درآن سو پاکستانی موافق قاچاق معکوس از سوی ایران هستند.

معتمدان محلی در این رابطه به رسانه‌ها می‌گویند: «قاچاق سوخت آنقدر به نفع پاکستانی‌ها است که آن طرف مرز بارانداز زده‌اند و تانکر آورده‌اند. سوخت‌بر‌ها سوخت‌شان را مستقیم در تانکر خالی می‌کنند و پولش را می‌گیرند. آنجا تجهیزات کامل است و لیتراژ دارند تا بدانند هر ماشین چقدر سوخت تحویل می‌دهد. برخی، اما سوخت را به داخل پاکستان می‌برند و پول بیشتری هم می‌گیرند.»
قاچاق سوخت در سیستان
سوخت بری قانونی می‌شود؟
مردم سیستان و بلوچستان و به شکل ویژه شهروندان سراوانی می‌گویند که راهی جز سوخت بری برای شان باقی نمانده است. آن‌ها تنها راه‌های درامد خود را سوخت بری و یارانه معرفی می‌کنند. با این حال آن‌ها معقدند که مسئولان باید برای حفظ تنها راه تامین معیشت شان چاره‌ای اندیشیده شود.

اما حالا استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید که برای حل این مشکل طرح رزاق را با همکاری سپاه پاسداران به سرانجام می‌رساند.

بر این اساس در قالب این طرح مرزنشینانی که در ۲۰ کیلومتری مرز زندگی و سوخت‌بری می‌کنند، شناسایی و برای آن‌ها کارت رزاق صادر می‌شود تا سوخت قانونی دریافت کنند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان درباره جزئیات این طرح می‌گوید: «برای هر کارت رزاق اجازه ورود و خروج یک خودرو از مرز داده شده که معیشت ۵ خانواده از آن تامین می‌شود. همچنین سوخت این طرح از استان بندرعباس تامین می‌شود و از طریق سه جایگاه سوخت گلشن (جالق)، سیرکان و اسفندک در اختیار سوخت بران مرزنشین قرار می‌گیرد.»

موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان درباره مخالفت‌ها با این طرح گفته است که حفاظت اطلاعات در کشور گفته بود این کار را نکنید، اما وارد این موضوع شده و گفتند (فرماندهان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه) این مهم باید ساماندهی تا عزت جوانان این منطقه حفظ شود و یک گیت (گذر مرزی) ایجاد شود تا در کنارآن هم بحث امنیت کنترل و هم رفت و آمد‌ها مشخص شود.»

با این حال طرح رزاق برای اولین بار به صورت پایلوت در مرز سراوان در حال اجراست و قرار است در دیگر مناطق مرزی نیز اجرایی شود.
قانون سوخت بری
قانونی شدن سوخت بری مشکل را حل می‌کند؟
گرچه ساماندهی و قانونی شدن سوخت بری در سیستان و بلوچستان می‌تواند معیشت بخشی از مرز نشینان را به شکل موقت حل کند، اما به نظر می‌رسد که این طرح نیز همچون کارت کول بری در کردستان با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد.

از طرفی کارشناسان اقتصادی معتقدند که مشکل بیکاری و اقتصادی مردم این منطقه با تمرکز بر سرمایه گذاری در حوزه صنعت و تولید می‌تواند حل شود.

این مسئله آنجا قابل توجه تر می‌شود که بدانید شهرستان سراوان نزدیک‌ترین مسیر به پاکستان و کراچی است و از همین رو می‌تواند به محلی برای ترانزیت کالا به این کشور تبدیل شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش کل مبادلات بازار پاکستان را ۶۰ میلیارد دلار است، اما سهم ایران از این بازار با وجود همسایگی حدود ۷۰۰ میلیون دلار است. با این وجود برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این حوزه می‌تواند در بلند مدت وضعیت اقتصادی کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

البته مسئولان سیستان و بلوچستان معتقدند که گام نخست را برداشته اند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان‌وبلوچستان از رایزنی برای رسمی‌شدن بازارچه مرزی «کوهک» در سراوان خبر داده و گفته است که «بازارچه کوهک در کارگروه مرز‌های کشور به‌عنوان پایانه رسمی مرزی تأیید شده و وزارت امور خارجه در حال رایزنی با طرف پاکستانی است.»

او می‌گوید: «این مسئله در سراوان اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا از مرکز کشور دور است، در کریدور شمال به جنوب قرار ندارد و حتی در خود استان فاصله زیادی با دیگر شهرستان‌ها دارد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید