گوگل؛ شریک جدید اینترنت ماهواره‌ای

گوگل؛ شریک جدید اینترنت ماهواره‌ای

با این قرارداد مشارکت، اسپیس ایکس ایستگاه‌های زمینی خود را در دیتاسنتر‌های گوگل مستقر و از آن طریق اینترنت ماهواره‌ای را ارائه خواهد کرد.

کد خبر : ۹۳۸۱۴
بازدید : ۲۱۰۶

گوگل و اینترنت ماهواره‌ای

سرویس ابری گوگل حالا و براساس یک قرارداد میزبان ایستگاه‌های زمینی استارلینک خواهد بود و این ایستگاه‌ها در مراکز داده گوگل نصب می‌شود و گوگل پشتیبانی شبکه‌ای و کامپیوتری استارلینک را برعهده دارد.

Gwynne Shotwell مدیرارشد اجرایی و رئیس هیات‌مدیره اسپیس ایکس می‌گوید ترکیب سرعت اینترنت بالا و تاخیر پایین استارلینک با زیرساخت‌ها و توانایی‌های شرکتی، چون گوگل باعث می‌شود که ایجاد و ارتباط با یک سرویس مدرن و امن تضمین شود.

ما افتخار می‌کنیم که با گوگل کار کنیم و دسترسی خوبی را برای کسب‌وکارها، سازمان‌های عمومی و خدمات‌رسان و بسیاری از گروه‌های دیگر در سراسر جهان فراهم کنیم. خود گوگل هم اعلام کرده این شرکت موفق شده این قرارداد را در شرایطی با استارلینک منعقد کند که رقبای دیگری هم در این زمینه وجود داشته‌اند.

با این قرارداد مشارکت، اسپیس ایکس ایستگاه‌های زمینی خود را در دیتاسنتر‌های گوگل مستقر و از آن طریق اینترنت ماهواره‌ای را ارائه خواهد کرد. استارلینک تلاش می‌کند از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ (تابستان امسال) ارائه خدمات اینترنتی خود را برای شرکت‌ها آغاز کند و با توجه به قرارداد با گوگل این فرصت را پیدا می‌کند که سریع‌تر و راحت‌تر خدمات خود را آغاز کند.

عقد این قرارداد یک پیروزی برای گوگل و سرویس کلاد این شرکت است که توانسته با وجود رقبایی، چون آمازون و مایکروسافت در این بازار خدمات خود را گسترش دهد. با توجه به افت درآمد‌های گوگل از تبلیغات حالا این شرکت به‌دنبال جبران آن از طریق توسعه سرویس‌هایش در بازار کلاد است.

هرچند درآمد‌های بخش کلاد گوگل تنها ۷درصد از درآمد‌های آلفابت را به خود اختصاص داده (در فصل اول سال‌جاری)، اما در همین مدت نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

استفاده از ظرفیت‌های ارتباطی گوگل

قرارداد با استارلینک یک نوع خاص از مشارکت برای گوگل یا هر خدمات‌دهنده کلاد دیگر محسوب می‌شود. این معامله براساس تکیه بر شبکه داخلی گوگل و ارتباط بین دیتاسنترهاست درحالی‌که عمده مشتریان سرویس‌های کلاد روی برون‌سپاری خدمات کامپیوتری و ذخیره داده روی دیتاسنتر‌ها تمرکز می‌کنند.

Bikash Koley مدیر بخش شبکه گوگل می‌گوید: چیزی شبیه به این پیش از این اجرا نشده است. آن‌ها (اسپیس ایکس) ما را به خاطر کیفیت شبکه، توزیع و دسترسی گسترده انتخاب کردند. گوگل حداقل شش سال بعد از آمازون سرویس‌های ابری خود را ارائه کرد، اما به گفته مدیر شبکه گوگل این شرکت طی دو دهه گذشته روی یک شبکه فیبر خصوصی برای اتصال مراکز داده خود سرمایه‌گذاری کرده است.
حالا بخش عمده درآمد این شرکت از طریق ارائه سرویس برای مشتریان سرشناسی مثل گلدمن‌ساکس و اسنپ‌چت به‌دست می‌آید.

ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری به‌طور فزاینده‌ای روی صنعت مخابرات متمرکز شده‌اند به‌خصوص با عرضه نسل پنجم موبایل. براساس یک منبع آگاه توافق بین گوگل و اسپیس ایکس یک قرارداد هفت‌ساله است. در ماه اکتبر سال گذشته مایکروسافت اعلام کرد با اسپیس ایکس درحال کار برای ارائه خدمات اینترنت استارلینک بر بستر دیتاسنتر‌های ماژولار آژور است.

خیز گوگل در جهان کلاد

گوگل برای رسیدن به این جایگاه که شرکتی، چون اسپیس ایکس پروژه‌ای در ابعاد جهانی را به سرور‌ها و سرویس‌های آن واگذار کند راه طولانی را پیموده است. در سال۱۳۹۵ این شرکت Diane Greene را که یک شخصیت شناخته شده در سیلیکون، ولی به حساب می‌آمد به‌عنوان مدیر بخش سرویس‌های ابری خود برگزید.
او که پیش از عزیمت به گوگل به‌عنوان مهندس مکانیک در طراحی و ساخت قایق‌های مختلف و بادبانی تک‌نفره همکاری می‌کرده، حالا به چهره‌ای شاخص در میان محققان فعال در حوزه تکنولوژی در سیلیکون‌ولی تبدیل شده است. Greene به عنوان موسس VMware در قالب فعالیت در کنار همسر خود Mendel Rosenblum (پروفسور مطرح استنفورد) به شهرت رسید.
VMware با گذشت زمان به یکی از غو‌ل‌های حوزه تکنولوژی تبدیل شد، اما Greene پس از خرید این شرکت توسط EMC، از آن جدا شد.

پس از این، او در استارت‌آپ جدیدی به‌نام Bebop Technologies مشغول به فعالیت شد تا اینکه گوگل این استارت‌آپ را با قیمت ۳۸۰ میلیون دلار خریداری کرد. تا پیش از حضور Greene در این جایگاه شغلی، گوگل سرویس‌ها و محصولات عرضه‌شده بر پایه پردازش‌های ابری را به صورت نامنظم و مدیریت نشده پیش روی کاربران قرار می‌داد.
به عنوان مثال، واحد نرم‌افزاری Google for Work، مجموعه‌ای شامل Google Apps، کروم‌بوک‌ها و دیگر محصولات نظیر سرویس‌های کنفرانس ویدئویی را در خود جای داده بود، اما به هیچ‌وجه خبری از تعامل صحیح میان این سرویس‌ها نبود.

به‌رغم داشتن رقبای قدرتمند، گوگل توانست سهم قابل‌توجهی در بازار کلاد کسب کند. -آمازون- که عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان را نیز به خود اختصاص داده، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات ابری هم هست یا شرکت‌های شناخته‌شده‌ای، چون گوگل و مایکروسافت، SAP و … خدمات ابری متعددی را در سطوح مختلف ارائه می‌دهند.

دوره کرونا دوره شکوفایی صنعت کلاد در جهان بود به‌طوری که رشد قابل‌توجهی نصیب همه بازیگران این عرصه شد، اما انعقاد قرارداد‌های بزرگ راز صعود سریع شرکت‌ها در این فضاست و هرچند مایکروسافت توانسته قرارداد‌هایی را در این مدت به‌دست بیاورد حالا گوگل هم توانسته بزرگ‌ترین پروژه توزیع اینترنت جهان را میزبانی کند.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

اینترنت ماهواره‌ای اتفاق جدیدی نیست، اما نوع ارائه و کیفیت و سرعت متمایز‌کننده استارلینک، چیزی است که این سرویس را از مدل‌های مشابه خود متمایز می‌کند. شرکت اسپیس ایکس که حالا یک شرکت بزرگ فضایی است طی دو سال اخیر مرتبا ماهواره‌های مرتبط با این پروژه را به فضا پرتاب کرده است.
هدف اسپیس ایکس قراردادن ۱۲ هزار ماهواره در سه مدار مختلف در زمین بود. در لایه نخست ۱۴۴۰ ماهواره در مدار ۵۵۰ کیلومتری، در لایه دوم ۲۸۲۵ ماهواره در ارتفاع ۱۱۱۰ کیلومتری و در لایه سوم ۷۵۰۰ ماهواره در ۳۴۰ کیلومتری. این شرکت تا ماه مارس امسال در مجموع ۱۳۸۵ ماهواره به مدار پرتاب کرده است.
این شرکت اعلام کرده در سال میلادی جاری هر دو هفته با موشک فالکون ۹ ماهواره‌های استارلینک را در دسته‌های ۶۰تایی به فضا پرتاب می‌کند. استارلینک نخستین سرویس‌های آزمایشی خود را برای بخش‌هایی از دنیا فعال کرده و براساس نظر استفاده‌کنندگان کیفیت و سرعت بسیار قابل قبولی داشته است.
این شرکت اعلام کرده قیمت سرویس‌های این شرکت ماهانه ۹۹ دلار است. البته کاربران برای استفاده از این خدمات و دریافت تجهیزات باید ۴۹۹ دلار دیگر هم بپردازند. این قیمت شامل هزینه روتر و دیش است. براساس گفته کارشناسان نخستین مناطقی که از سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک استفاده می‌کنند مناطقی هستند که خطوط اینترنت و مخابرات در آنجا قابل دسترس نیست.

با مشارکت گوگل و اسپیس ایکس حالا می‌توان گفت دسترسی به این سرویس به نقطه ارائه سرویس بسیار نزدیک‌تر شده و باید دید چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید