عملیات بازیابی رایانه تلسکوپ فضایی هابل

عملیات بازیابی رایانه تلسکوپ فضایی هابل

ناسا در حال آماده سازی روش‌هایی برای روشن کردن سخت افزار پشتیبان تلسکوپ فضایی هابل است.

کد خبر : ۹۵۷۵۹
بازدید : ۱۸۸۰۳
فرادید | یکی از شوکه کننده ترین خبرهای دنیای علم در روزهای اخیر ، این بود که تلسکوپ فضایی هابل دیگر برای مان عکس نمی فرستد. این خبری بود که علاقمندان به فضا و کیهان شناسی را در بهت فرو برد. تسلکوپ هابل بدون شک سهم بسیار بزرگی از پیشبرد فعالیت های فضایی بشر و دور اندیشی های سیری ناپذیر و بی حد و مرز او داشته است. هابل دریچه و چشم بشر برای دیدن جهان هستی بوده است و از کار افتادن آن برای ما گران تمام می‌شود.

به گزارش فرادید؛ دانشمندان و متخصصین فضایی پس از بررسی های لازم ، اعلام کردند که مشکلی در قیمت رایانه ی این تلسکوپ رخ داده که باید برطرف شود. ناسا مشغول اقداماتی در جهت رسیدگی به مشکل پیش آمده برای رایانه انتقال داده تلسکوپ فضایی هابل است، که در تاریخ ۲۳ خرداد آغاز شده و مشاهدات علمی را به حالت تعلیق درآورده است. اینک ناسا در حال آماده سازی روش‌هایی برای روشن کردن سخت افزار پشتیبان تلسکوپ فضایی هابل است.

همزمان با رسیدگی به این مشکل، ناسا در حال آماده سازی و آزمایش روش‌هایی برای روشن کردن سخت افزار پشتیبان روی فضاپیما است. البته خود تلسکوپ و ابزار الات علمی آن سالم مانده و در پیکربندی امنی قرار دارند. منشا مشکل رایانه به واحد مدیریت ابزار علمی و مدیریت داده‌ها (SI C&DH) برمیگردد؛ جایی که رایانه انتقال داده در آن قرار دارد. چند قطعه سخت افزاری در SI C&DH میتوانند علت بروز این مشکل باشند.
عملیات بازیابی رایانه تلسکوپ فضایی هابل در حال انجام است
تیم مهندسان ناسا هم اکنون واحد فرماندهی پاکسازی داده علمی (CU/SDF) را زیر نظر دارند . این واحد مسئول ارسال دستورات و پاکسازی داده‌ها است. آن‌ها همچنین به دنبال تنظیم کننده نیرو در واحد تنظیم نیرو هستند. این واحد برای اطمینان از تامین ولتاز ثابت برای سخت افزار رایانه انتقال داده طراحی شده است.
اگر مشخص شود که یکی از این سیستم‌ ها دلیل اصلی بروز مشکل است، تیم باید مراحل عملیاتی پیچیده تری را برای انتقال به واحد‌ های پشتیبان انجام دهد. این روش ، پیچیده‌تر و پرمخاطره‌تر از مراحلی است که تیم هفته گذشته اجرا کرد.
این مراحل شامل انتقال به سخت افزار پشتیبان رایانه انتقال داده و ماژول‌های حافظه بود. اما برای انتقال به CU/SDF پشتیبان یا تنظیم کننده نیرو ، چندین جعبه سخت افزاری دیگر روی فضاپیما به علت نحوه اتصالشان به واحد SI C&DH، باید منتقل شوند.
عملیات بازیابی رایانه تلسکوپ فضایی هابل در حال انجام است
در طی هفته آینده ، تیم به بازبینی و به روزرسانی تمام مراحل عملیات، دستورات و دیگر موارد لازم برای اجرای انتقال به سخت افزار پشتیبان خواهد پرداخت. سپس آن‌ ها اقدامات خود را با یک شبیه ساز با قابلیت اطمینان بالا آزمایش می‌کنند. تیم مهندسان ناسا انتقال مشابهی را در سال ۲۰۰۸ انجام داده اند. کاری که باعث شد هابل پس از خرابی مازول CU/SDF به ماموریت‌های علمی خود ادامه دهد. پس از آن در طی یک عملیات تعمیر دیگر در سال ۲۰۰۹ کل واحد SI C&DH، شامل ماژول معیوب CU/SDF، با واحد SI C&DH کنونی جایگزین شد.
از زمان این ماموریت تعمیر، هابل بیش از ۶۰۰ هزار مشاهده انجام داده که با احتساب این تعداد، به بیش از یک و نیم میلیون مشاهده در طول زندگی خود رسیده است. به لطف این مشاهدات کماکان درک ما از جهان در حال تغییر است.

بر طبق خبرهای اعلام شده، این تیم ارزیابی منتخب از سوی ناسا، بررسی سخت افزار موجود در واحد SI C&DH را پیگیری خواهد کرد تا مشخص شود که تنها دلیل مشکلِ ایجاد شده همین یک موضوع است یا مشکل دیگری هم وجود دارد. اگر تیم تشخیص دهد CU / SDF یا دلیل اصلی آن تنظیم کننده قدرت است، توصیه می‌کند مشکل از طریق ارزیابی ماژول پشتیبان CU / SDF و تنظیم کننده قدرت پشتیبان برطرف شود.


منبع: NASA
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید