واکنشها به پایان بندی سریال زخم کاری
در حالی که فضا سازی و داستان سریال زخم کاری تا قسمت سیزدهم، برای بینندگان و منتقدان قابل قبول بود، اما در قسمت چهاردهم و پانزدهم با واکنشهایی روبرو شد. هر چند گروهی از منتقدان نیز بر این عقیده اند که پایان بندی ضعفهای قسمت پیشین را پوشش داده است.
کد خبر :
۹۸۲۹۴
بازدید :
۴۰۱۹
فرادید | با پخش قسمت پانزدهم سریال زخم کاری، پرونده نخستین سریال نمایش خانگی محمدحسین مهدویان بسته شد. سریالی که در دو قسمت باقیمانده نقاط ضعف و قوت فراوانی داشت و باعث شد تا مورد قضاوت گسترده بینندگان و منتقدان قرار بگیرد.
به گزارش فرادید؛ شاید کمتر کسی پیش بینی میکرد که محمدحسین مهدویان در نخستین تجربه ساخت سریال، بتواند بیشتر رکوردهای شبکه نمایش خانگی را جابجا کند. اما براساس آمارها، اولین رکورد شکنی زخم کاری، میزان تماشای یک قسمت سریال در روز اول انتشار بود.
در این رابطه قسمت چهارم زخم کاری حدود ۱۳ میلیون و ۱۰۴ هزار دقیقه دیده شد که پیشتر این رکورد در اختیار، قسمت چهارم سریال آقازاده، با ۱۰ میلیون و ۷۹۵ هزار دقیقه تماشا بود.
همچنین قسمت سیزدهم زخم کاری با تقریبا ۲۸ میلیون دقیقه تماشا، رکورد بیشترین میزان دقیقه تماشا را داشت، در قسمت چهاردهم با ۲۹ میلیون دقیقه تماشا در کمتر از ۲۴ ساعت، رکورد خود را جابهجا کرد.
زخم کاری، اقتباسی از رمانی تحت عنوان «بیست زخم کاری» اثر محمود حسینیزاد بود. البته برخلاف رمان، بخشی از داستان و شخصیتها در سریال دستخوش تغییراتی شدند.
تا جایی که حسینیزاد درباره تغییرات رخ داده در زخم کاری میگوید: در این سریال شخصیتها هیچگونه همخوانی با شخصیتهای رمان «بیست زخم کاری» ندارند و مکانها هم اصلا ربطی ندارند و حال و هوای قصه هم به هر حال خیلی گسترده شده و خط اصلی داستان کنار گذاشته شدهاست.
به گزارش فرادید؛ شاید کمتر کسی پیش بینی میکرد که محمدحسین مهدویان در نخستین تجربه ساخت سریال، بتواند بیشتر رکوردهای شبکه نمایش خانگی را جابجا کند. اما براساس آمارها، اولین رکورد شکنی زخم کاری، میزان تماشای یک قسمت سریال در روز اول انتشار بود.
در این رابطه قسمت چهارم زخم کاری حدود ۱۳ میلیون و ۱۰۴ هزار دقیقه دیده شد که پیشتر این رکورد در اختیار، قسمت چهارم سریال آقازاده، با ۱۰ میلیون و ۷۹۵ هزار دقیقه تماشا بود.
همچنین قسمت سیزدهم زخم کاری با تقریبا ۲۸ میلیون دقیقه تماشا، رکورد بیشترین میزان دقیقه تماشا را داشت، در قسمت چهاردهم با ۲۹ میلیون دقیقه تماشا در کمتر از ۲۴ ساعت، رکورد خود را جابهجا کرد.
زخم کاری، اقتباسی از رمانی تحت عنوان «بیست زخم کاری» اثر محمود حسینیزاد بود. البته برخلاف رمان، بخشی از داستان و شخصیتها در سریال دستخوش تغییراتی شدند.
تا جایی که حسینیزاد درباره تغییرات رخ داده در زخم کاری میگوید: در این سریال شخصیتها هیچگونه همخوانی با شخصیتهای رمان «بیست زخم کاری» ندارند و مکانها هم اصلا ربطی ندارند و حال و هوای قصه هم به هر حال خیلی گسترده شده و خط اصلی داستان کنار گذاشته شدهاست.
واکنشها به پایان بندی سریال زخم کاری
در حالی که فضا سازی و داستان سریال زخم کاری تا قسمت سیزدهم، برای بینندگان و منتقدان قابل قبول بود، اما در قسمت چهاردهم و پانزدهم با واکنشهایی روبرو شد. هر چند گروهی از منتقدان نیز بر این عقیده اند که پایان بندی ضعفهای قسمت پیشین را پوشش داده است.
اما با این حال بیشتر منتقدان بر این عقیده اند که بعضی اتفاقها در قسمت چهاردهم باورپذیر نبوده و این اتفاقها را نقطه ضعفی برای سریال میدانند..
آنها به برخی اتفاقات در این قسمت اشاره میکنند و میگویند به عنوان مثال تصادف سمیرا، مرگ هانیه درست همزمان با مرگ مائده و کشته شدن اخوان و مظفری در اوکراین، بسیار سریع و سرسری اتفاق افتاده است.
اما با این حال بیشتر منتقدان بر این عقیده اند که بعضی اتفاقها در قسمت چهاردهم باورپذیر نبوده و این اتفاقها را نقطه ضعفی برای سریال میدانند..
آنها به برخی اتفاقات در این قسمت اشاره میکنند و میگویند به عنوان مثال تصادف سمیرا، مرگ هانیه درست همزمان با مرگ مائده و کشته شدن اخوان و مظفری در اوکراین، بسیار سریع و سرسری اتفاق افتاده است.
در این میان، گروهی دیگر از بینندگان و منتقدان معتقدند که پایان بندی زخم کاری قابل پیش بینی و ضعیف بوده است. البته این دست از منتقدان، چالش پایان بندی درست را مشکل بیشتر فیلم ها و سریال های ایرانی می دانند.
البته گروهی سومی از منتقدان و کاربران، موسیقی قسمت پایانی را اشتباه بزرگ مهدویان قلمداد کرده اند. به اعتقاد این گروه، صدا و ترانه اثر بهنام بانی برای پایان بندی سریال زخم کاری مناسب نبوده است.
اما در مقابل موافقان پایان بندی زخم کاری معتقدند که نقطه قوت سریال، پایان بندی قسمت پانزدهم بوده است.
موافقان میگویند که محمدحسین مهدویان، برخلاف ظاهر مدرن داستان، با برخوردی کاملا کلاسیک، بعد از نقطهی اوج، در شیبی مناسب، وقایع داستان را به سمت پایانی روشن هدایت میکند و بیننده را صاف میبرد به جایی که انتظارش را داشته است.
تحسینِ اقتباس موفق از آثار داستانی
برخلاف دیگر سینماهای جهان، در ایران کمتر آثار سینمایی و تلویزیونی با اقتباس از داستان و رمانهای مشهور ساخته میشود. اما در طول سالهای اخیر با افزایش این اقتباس ها، رویکرد مخاطبان به اقتباسها از آثار داستانی کرده است.
حالا هم با پایان زخم کاری، بخشی از مخاطبان به تمجید از اقتباس این سریال از رمان بیست زخم کاری پرداخته اند.
یک کاربر در این رابطه در توئیتر نوشت: «خوشحالم که ادبیات داستانیمون اونقدر قویه که میشه ازش اقتباس کرد اون هم با این قدرت و کیفیت. بیش باد! و ناراحتم از لغو شدن مجوز کتابش!»
البته در مقابل برخی کاربران و منتقدان به عدم موفقیت برخی آثار اقتباس شده هم اشاره میکنند.
با این حال، محمود حسینیزاد، نویسنده رمان بیست زخم کاری معقتد است که حفط خط اصلی داستان و ضرباهنگ تند روایت را عامل مثبت و موفقیت نخستین سریال محمدحسین مهدویان میداند.
حالا هم با پایان زخم کاری، بخشی از مخاطبان به تمجید از اقتباس این سریال از رمان بیست زخم کاری پرداخته اند.
یک کاربر در این رابطه در توئیتر نوشت: «خوشحالم که ادبیات داستانیمون اونقدر قویه که میشه ازش اقتباس کرد اون هم با این قدرت و کیفیت. بیش باد! و ناراحتم از لغو شدن مجوز کتابش!»
البته در مقابل برخی کاربران و منتقدان به عدم موفقیت برخی آثار اقتباس شده هم اشاره میکنند.
با این حال، محمود حسینیزاد، نویسنده رمان بیست زخم کاری معقتد است که حفط خط اصلی داستان و ضرباهنگ تند روایت را عامل مثبت و موفقیت نخستین سریال محمدحسین مهدویان میداند.
۰