خطر ایرج طهماسب و بچه جدی است!
خانوادهها به رغم علاقه شخصی خود در دنبال کردن برنامه مهمونی مراقب هستند تا کودکان شان پای برنامه مهمونی و عروسک جذاب و بانمک بچه ننشینند اگرچه اصطلاحات نامرغوب عروسک بچه که به لحاظ عرف واخلاق نمیتواند برای گروه سنی کودک مفید باشد در حال وایرال شدن ودیده شدن مفصل است.
مجتبی احمدی | «ایرج طهماسب» که یکی از پتانسیلهای مهم تلویزیون و سینما در عرصه کار کودک و بخصوص ژانر تولیدات عروسکی است بعد از سالها دل تنگی برای رسانه و سالها دل تنگی مخاطب و رسانه برای او با برنامه " مهمونی" به دنیای تصویر بازگشت.
بی تعارف باید بگوییم که ایرج طهماسب، حمید جبلی و تیم همکار با او یکی از تاثیرگذارترین برنامه سازان رسانه ملی بودند که در تمام این ادوار سنین مختلف از نسلهای متفاوت با او و عروسکهای دوست داشتنی شان مانند کلاه قرمزی و پسرخاله در سالها قبل و ببعی و آقای همسایه، دیبی و ... در سالهای دیگر، خاطراتی فراموش ناشدنی دارند.
ایرج طهماسب بالاخره بعد از سالها نبودن بی دلیل برگشت و اینبار در فازی جدید در رسانهای دیگر و البته بدون همراهی، همراه همیشگی اش حمید جبلی پای به عرصه رسانه نوظهور نمایش خانگی گذاشت تا این بار از قابی دیگر با مخاطب همیشه منتظرش ارتباط برقرار کند.
ایرج طهماسب این بار با چند عروسک جدید بازگشته است و عروسکها دنبال این هستند که خود را میان مخاطب جا بیندازند و البته در این مسیر عروسک جذاب و با نمک بچه به سرعت با صدای خاص و هوشمندانه و زیرکانه هوتن شکیبا توانسته است گوی رقابت را از دیگر عروسکها برباید و به یکی از پرسروصداترین و پر بازدیدترین آثار محتوایی تولید شده در شبکههای اجتماعی تبدیل شود.
اما نکتهای که درباره برنامه مهمونی، کار جدید ایرج طهماسب است و نمیتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد بحث محتوا و شاید گفت نگرشی است که در تولید موضوعات این برنامه مد نظر تیم تولید قرار گرفته است.
این که برنامه مهمونی، نویسنده دارد یا خیر، و یا چقدر بر اساس بداهههای هوتن شکیبا وتیم تولید محتوای این برنامه تولید میشود بحثی است که میتوان در جای خود به آن پرداخت، اما تردیدی نکنید بامزه بودن و جذاب بودن و گیرا بودن یک عروسک در قدم اول کمک میکند تا حجم وسیعی از مخاطب درگیر آن شوند؛ لذا ما در شرایطی که قرار است با طیف وسیعی از مخاطب با قشرهای مختلف در شبکههای اجتماعی بدون ممیزی و در پلتفرمهایی که قاعدتا بخش اعظمی از مخاطب خود را از دنیای مجازی میگیرند مرتبط باشیم باید مراقبت کنیم تا نوع کلام و جنس ادبیات کلام و البته جنس جملات و دیالوگهای ادا شده در اثر طوری نگارش، بداهه یا طراحی شود که گروه سنی متفاوت از آن برداشت مخصوص به خود را داشته باشند و کار نتیجه عکس نداشته باشد.
در برنامه مهمونی شاهد این هستیم که عروسک بامزه بچه بدون در نظر گرفتن کوچکترین چارچوب و ممیزی «که مشخصا جزء ویژگیهای این کارکتر است» از هر نوع ادبیات و هر نوع کلامی استفاده میکند که این مسئله میتواند به همان اندازه که تاثیر مثبت در بازگشت ایرج طهماسب دارد تاثیر منفی نیز داشته باشد و این روزها شنیده میشود که خانوادهها به رغم علاقه شخصی خود در دنبال کردن برنامه مهمونی مراقب هستند تا کودکان شان پای برنامه مهمونی و عروسک جذاب و بانمک بچه ننشینند اگرچه اصطلاحات نامرغوب عروسک بچه که به لحاظ عرف واخلاق نمیتواند برای گروه سنی کودک مفید باشد در حال وایرال شدن ودیده شدن مفصل است.
طبیعی است که ایرج طهماسب بعد از سالها کار برای کودکان به دنبال این نیست که عروسک و برنامه اش به بدآموزی برسد، اما متاسفانه باید گفت که وسوسههای وایرال شبکههای اجتماعی و اینکه امروز دیده شدندر تبلیغات شبکههای اجتماعی و پیجهای پربازدید یکی از دغدغههای سازندگان است متاسفانه ایرج طهماسب را هم به این مسیر برده و عملا آقای مجری معروف تلویزیون که با کاراکتر کلاه قرمزی و پسرخاله سالها رفتارهای انسانی را به مخاطبش آموزش داده است میرود تا تاثیرات برعکس بر مخاطبش داشته باشد اتفاقی که شاید کم کم اعتماد خانوادهها را به ایرج طهماسب تحت الشعاع قرار دهد.
در آخر باید گفت برغم محبوبیت و جایگاه مهم ایرج طهماسب در حوزه آثار عروسکی و بخصوص ژانر کودک و نوجوان او باید مراقب باشد که کودکان و نوجوانان نسل امروز که به شدت از رسانه تاثیر پذیر هستند و البته این روزها در کنار اعضای بزرگتر خانواده شان پای برنامه مهمونی او مینشینند و از عروسک بچه به دلیل جذابیت وجایگاهی که این روزها پیدا کرده است تاثیر بسیاری میگیرند دچار چالش جدی با گروه سنی محبوبش نشود، فراموش نکنیم که بسیاری از هم نسلان ما از برنامههای تلویزیونی ایرج طهماسب در حوزههای مختلف آموزشی و فرهنگی و حتی بهداشتی آموخته اند و قرار نیست او بعد از بازگشت دوباره اش ماموریت جدیدی را در خصوص کودکان و نوجوانان تجربه کند.
منبع: برنا