ساخت هواپیمای مسافربری ایرانی به کجا رسید؟

ساخت هواپیمای مسافربری ایرانی به کجا رسید؟

اولین ابهامی که فعالان رسانه‌ای و کاربران فضای مجازی درباره ساخت هواپیمای مسافربری ایرانی اشاره می‌کنند، پلتفرم ساخت هواپیما است. پلتفرمی که ۲۶ سال قبل از شرکت آنتونوف اوکراین خریداری شد و از هفت هواپیمای مونتاژ داخل، تعدادی سقوط کردند.

کد خبر : ۱۰۹۸۴۸
بازدید : ۲۲۱۷

فرادید | همین چند روز قبل بود که ابراهیم رئیسی به اصفهان رفت و در مراسم بازدید از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، دستور داد تا هواپیما‌های مسافربری در کشور تولید شود. پس از آن هم رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم تولید هواپیمای مسافربری ایرانی را تایید کرد و گفت که ظرفیت ساخت هواپیما وجود دارد. اما فعالان رسانه‌های و کاربران فضای مجازی ابهاماتی را در این رابطه مطرح کرده و واکنش‌های متفاوتی نشان داده اند.

به گزارش فرادید، محمد محمدی بخش که ریاست سازمان هواپیمایی کشوری را برعهده دارد گفته که با همکاری وزارت دفاع و صمت در حال برنامه‌ریزی برای تولید هواپیمای ۵۰ نفره ایرانی هستند.

طبق گفته او، سه پلتفرم ۵۰، ۷۲، ۱۵۰ نفره تهیه شده است. اما در گام اول تولید این هواپیما‌ها از ۵۰ نفره آغاز می‌شود. محمدی بخش وعده داده که تا پایان سال ۱۴۰۴ ساخت هواپیمای مسافری به دست متخصصان کشور تکمیل شود.

نکته قابل توجه گفته‌های رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد پلتفرم ساخت این هواپیما است. او گفته ک هاین همان خط تولید در مجموعه شرکت صنایع هواپیماسازی است که از گذشته فعال بوده، اما باید بازنگری در حوزه‌های مختلف انجام شود.

ساخت هواپیمای مسافربری ساخت داخل چه ابهاماتی دارد؟

اولین ابهامی که فعالان رسانه‌ای و کاربران فضای مجازی به آن اشاره می‌کنند، پلتفرم ساخت هواپیمای مسافربری ایرانی است. پلتفرمی که ۲۶ سال قبل از شرکت آنتونوف اوکراین خریداری شد و براساس اظهارات مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت در تاریخ ۱۹ مرداد سال ۹۳، در مجموع فقط هفت فروند از هواپیمای ایران-۱۴۰ در کشور تولید شد.

اما متاسفانه تعدادی از این هواپیما‌ها سقوط کردند. بزرگترین سانحه این هواپیما‌های مسافربری مونتاژ داخل، در ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ به ثبت رسید. درست زمانی که یک فروند ایران ۱۴۰ متعلق به شرکت هواپیمایی هسا (سپاهان)، فرودگاه مهرآباد را به مقصد طبس ترک کرد و هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست داد.

در نهایت این هواپیما در شمال جاده مخصوص کرج سقوط کرد و ۳۹ نفر از سرنشینان هواپیمای ایرانی شرکت سپاهان‌ایر جان خود را از دست دادند. پس از این حادثه نیز پرواز این هواپیما ممنوع اعلام شد.

این مسئله حالا باعث شده تا گروهی از فعالان رسانه‌ای و کاربران فضای مجازی به ادامه دادن این خط تولید انتقاد کنند. آن‌ها معتقدند که با رفع اشکال و نواقص خط تولیدی که کاملا شکست خورده است، نمی‌توان به پیروزی رسید.

هر چند رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته که تا تمام فرایند‌ها و استاندارد‌ها اطمینان حاصل نکنند، اجازه پرواز به هیچ هواپیمایی را نمی‌دهند.

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    همه اشون یه چیزی گفتن شما جدی نگیر، سال ها هست که همینجوری یه چیزی میگن ما گوشمون پره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید