۵ نکته مهم که در چیدمان محیط اداری باید به آن توجه کنید!

۵ نکته مهم که در چیدمان محیط اداری باید به آن توجه کنید!

تحقیقات زیادی روی تاثیر محیط اداری بر کاهش استرس کارکنان صورت گرفته است که همگی نشان می‌دهد تا حد ممکن باید به سراغ سبک‌هایی بروید که باعث آرامش اعضای تیم و پرسنل شود.

کد خبر : ۱۱۰۹۲۴
بازدید : ۱۲۵۹

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در چیدمان محیط اداری رعایت کنید، توجه به تعداد کارمندان، نیاز آن‌ها، تأمین نور طبیعی محیط، پارتیشن‌بندی و ... است. در این مطلب قصد داریم شما را با نکاتی آشنا کنیم که قبل از چیدمان محیط اداری باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

  1. بررسی نیاز اعضای تیم

قبل از هر چیز باید به نیاز اعضا تیم و کارکنان دفتر اداری خود توجه داشته باشید. آیا آن‌ها می‌خواهند در اتاقک‌های مجزا از یکدیگر کار کنند؟ آیا به نور طبیعی نیاز دارند؟ چه رنگی را بیشتر می‌پسندند؟ چه نوع مبلمان اداری برای آن‌ها مناسب‌تر است؟ کدام یک از اتاق‌ها یا سالن‌ها برای کار اعضای تیم مناسب‌ترند؟

وقتی از نظر آن‌ها مطلع شوید و بدانید که آن‌ها چه سبکی را برای چیدمان محیط اداری می‌پسندند، راهنمای خوبی برای طراحی داخلی دفتر کار خود بدست می‌آورید.

  1. تعیین سبک دکوراسیون داخلی

سبک‌های متعدد و متنوعی برای طراحی چیدمان داخلی دفتر و محل کار وجود دارد. از زمانی که فرهنگ کار بیشتر جا افتاده، توجه به ظاهر محل کار به عنوان یکی از شاخص‌های موثر بر عملکرد کارکنان، مهم شده است. تحقیقات زیادی روی تاثیر محیط اداری بر کاهش استرس کارکنان صورت گرفته است که همگی نشان می‌دهد تا حد ممکن باید به سراغ سبک‌هایی بروید که باعث آرامش اعضای تیم و پرسنل شود.

همچنین در طی سال‌های متمادی پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه دکوراسیون صورت گرفته است و اکنون نتیجه آن، سبک‌های متعدد برای طراحی و چیدمان داخلی محیط‌های اداری است. البته در انتخاب سبک باید خلاقیت خودتان را هم دخیل کنید.

برای مثال، شما می‌توانید به طراحی دیوارها بپردازید که در آن نماهای بیشتری در فضاهای چندگانه ایجاد می‌شود. در این سبک اغلب دیوارها منظره زیبایی برای دیدن ندارند و به همین دلیل در طراحی اداری مدرن از نقاشی، تابلو، استیکرهای دیواری و .... برای زیباتر کردن جلوه دیوار استفاده می‌شود.

این حرکت روی بهبود سلامت کارکنان نیز تاثیرگذار است. توجه داشته باشید که در تعیین سبک دکوراسیون باید به روانشناسی رنگ‌ها نیز دقت داشته باشید.

  1. انتخاب پالت رنگی

روانشناسی رنگ‌ها می‌گوید قبل از اینکه اشکال روی ذهن شما تاثیر بگذارد، این رنگ‌ها هستند که احساسات شما را منقلب می‌کنند. برای چیدمان محیط اداری می‌توانید از پالت رنگی استفاده کنید که در آن قابلیت استفاده از چند رنگ با هارمونی مناسب برایتان ممکن می‌شود.

مطالعه بیشتر: دکوراسیون با فنگ شویی

برخی برنامه‌های آنلاین هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید پالت رنگ‌های مختلفی را دریافت کنید. برای مثال در برخی از این برنامه‌ها می‌توانید هر تصویری را آپلود و یکی از رنگ ها را انتخاب کنید. سپس رنگ‌های مشابه با آن را نیز انتخاب کرده و در نهایت پالت رنگ خود را ذخیره می‌کنید.

به طور کلی در انتخاب رنگ مناسب، کافیست اولین رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید تا سایر رنگ‌های مرتبط با آن برایتان نمایش داده شود. برای مثال اگر رنگ بنفش را انتخاب می‌کنید، در کنار آن بنفش روشن، یاسی هم می‌تواند مجموعه کاملی برای انتخاب دکوراسیون محیط اداری باشد.

انتخاب پالت رنگی با کمک ابزارهایی مثل فتوشاپ هم امکان‌پذیر است. اما در نهایت این شما هستید که باید رنگ وسایل و تجهیزات محیط اداری را برحسب رنگ‌های انتخاب شده تهیه کنید. در پالت رنگی، رنگ‌هایی که در یک مجموعه قرار می‌گیرد، با یکدیگر هارمونی دارند و فضای زیباتری را ایجاد می‌کند.

  1. انتخاب مبلمان اداری مناسب

مبلمان اداری به میز و صندلی‌هایی اطلاق می‌شود که برای قسمت‌های مختلف دفتر کار مورد نیاز است. از جمله آن‌ها می‌توان به میز و صندلی برای کارکنان اشاره کرد که می‌تواند شامل میز گروهی یا فردی باشد. همچنین صندلی کارمندی هم انواع مختلفی دارد که برحسب نیاز برای پرسنل انتخاب می‌شود.

میزهایی که برای محیط‌های اداری استفاده می‌شود، شامل میز کارمندی، میز مدیریت، میز جلسات و .... است. هر یک از این میزها کاربرد متفاوتی دارند، برای محیط اداری لازم هستند و از نظر ظاهری هم تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال میزهای جلسات می‌توانند گرد یا مستطیل باشند و شباهت زیادی به میزهای گروهی دارند. اما میز کارمندی کوچکتر و با قفسه و شلف‌های بیشتری طراحی می‌شود.

به طور کلی وقتی قصد تهیه میز و مبلمان اداری برای محل کار خود را دارید، در ابتدا باید ابعاد محیط، نیاز کارمندان و مواردی از این دست را درنظر بگیرید. به عنوان مثال برای اتاق میزگردی که ابعاد کوچکی دارد، انتخاب میز جلسات بزرگ دست و پاگیر است و فقط فضای زیادی را اشغال می‌کند.

همچنین اگر قصد دارید برای هر یک از کارکنان میز کارمندی مجزا تهیه کنید، باید به وجود کشو و قفسه‌های به کار رفته در میز دقت داشته باشید. پرسنل باید بتوانند وسایل مهم و ضروری را در قفسه‌ها و کشوهای میز جابجا کنند تا فضای کمتری اشغال شود و نظم محیط کارشان به هم نریزد. برای قسمت سالن انتظار هم به مبلمان راحتی برای نشستن ارباب رجوع نیاز دارید که باید از نوع رسمی و اداری باشد. برای مثال مبلمان‌های چرمی در این مورد می‌تواند انتخاب‌های بسیار مناسبی باشد.

همچنین وجود میز و صندلی مدیریت نقش مهمی در اعتبار محل کار دارد. وقتی ارباب رجوع یا مشتری به محل کسب و کار شما مراجعه می‌کند، برای بستن قرارداد ممکن است بخواهد مدیر مجموعه را ملاقات کند. در صورتی که دکوراسیون این قسمت از اداره، جذابیتی برای او نداشته یا طراحی ساده و قدیمی داشته باشد، ممکن است از عقد قرارداد و ... منصرف شود.

چیدمان محیط اداری

  1. پارتیشن بندی محیط کار

در مورد پارتیشن‌های اداری چقدر اطلاعات دارید و آیا می‌دانید این محصولات علاوه بر اینکه محیط را تقسیم‌بندی می‌کنند، در زیباتر شدن محل کارتان نیز تاثیر زیادی دارند؟

پارتیشن اداری دیکا سازه می‌تواند محل کار شما را زیباتر و فضا را بازتر نشان دهد. به طوری که کارکنان به راحتی بتوانند در محل کار به وظایف روزانه‌شان رسیدگی کنند. پارتیشن‌ها فضاهای متمایزی را ایجاد می‌کنند که هر کارمند در آن فضا احساس راحتی بیشتری دارد و با داشتن اتاق کار مستقل، هرچند کوچک، احساس مسئولیت بیشتری در برابر کار پیدا می‌کند.

یکی از دغدغه‌های بسیاری از مدیران برای دکوراسیون و چیدمان محیط اداری، برقراری نظم، کاهش در هم ریختگی، تأمین نور طبیعی برای محیط کار و ایجاد حس آرامش میان کارکنان است. پارتیشن‌ها به راحتی جابجا می‌شوند و اگر بخواهید محل کار خود را تغییر دهید، به راحتی قابل جابجایی و حمل هستند. در عین حال نور طبیعی محیط برای کارکرد بهتر پرسنل را هم فراهم می‌کنند.

اگر تعداد کارکنان شرکت شما زیاد است و از سوی دیگرريال یک سالن بزرگ برای پرسنل در نظر گرفته‌اید، به جای اینکه میز و صندلی آن‌ها را در کنار یکدیگر بچینید، با پارتیشن‌بندی محیط می‌توانید برای هر یک از کارمندان و یا گروه کوچکی از آن‌ها، اتاقک‌های کوچک بسازید. مطمئنا پرسنل در اتاق‌های مستقل خودشان احساس راحت‌تری دارند و بهتر می‌توانند امور کاری را انجام دهند.

نحوه چیدمان محیط کار

چیدمان محیط اداری کار دشواری نیست، اما به کمی صبر، حوصله، دقت و خلاقیت نیاز دارد. مواردی مثل انتخاب پالت رنگ، مبلمان اداری متناسب با ابعاد محیط، مشورت گرفتن از کارکنان و اطلاع از نیازهای آن‌ها و همچنین پارتیشن‌بندی اتاق‌ها و سالن می‌تواند روی محل کار شما تاثیر مثبت داشته باشد. اگر می‌خواهید محل کارتان در کنار زیبایی و چشم‌نوازی، نظم هم داشته باشد تا امور به شکل بهتری پیش برود، برای چیدمان محیط اداری از قبل برنامه‌ریزی کنید.

به یاد داشته باشید که واگذار کردن این کار به متخصصان این حوزه، به شما کمک می‌کند تا نتیجه نهایی به دست آمده به ایده آل شما نزدیک‌تر باشد.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: چگونه تغییر دکوراسیون دهیم .

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید