قیمت بنز از رده خارج شده ده چرخ مایلر در ایران: ۱۰۰ هزار دلار!

قیمت بنز از رده خارج شده ده چرخ مایلر در ایران: ۱۰۰ هزار دلار!

مرسدس‌بنز مایلر؛ نامی که در صنعت ساخت کامیون و خودرو‌های سنگین در ایران، بسیار پررنگ است. اما اگر مالکین این برند معروف بدانند در ایران تریلی ده چرخ ۶۲ ساله شان به قیمت ۱۰۰ هزار دلار معامله می‌شود، برق از سرشان می‌پرد!

کد خبر : ۱۲۴۲۵۸
بازدید : ۵۶۴

تریلی‌های ده چرخ بنز، از حوالی ۱۹۵۰ به بعد برای خود شهرتی جهانی یافتند. آن‌ها در ایران هم بازار ویژه‌ای داشتند و برای خود نامی ویژه پیدا کردند. مایلر نامی است که در ایران به آن معروف شدند و به طور رسمی چنین اسمی در بین محصولات مرسدس‌بنز دیده نمی‌شود.

تولید این کامیون از سال ۱۹۵۹ در آلمان شروع شد و تا سال ۱۹۹۵ برای صادرات ادامه پیدا کرد. مدل‌های سبک‌تر این سری در شهر مانهایم و مدل‌های سنگین‌تر در شهر گاگناو آلمان تولید می‌شدند.

کامیون سری L مرسدس به سرعت در آفریقا و آمریکای جنوبی و در نهایت خاورمیانه معروف شد. یکی از معروف‌ترین خطوط تولید بنز سنگین در آن سال‌ها کارخانه تولید کامیون در ایران بود. مایلر از سال ۱۳۳۹ در ایران تولید می‌شود و به فروش می‌رسد.

بر اساس آخرین آگهی پیش فروش کارخانه‌ای این کامیون ده چرخ، قیمت کارخانه‌ای این محصول حدود ۳ میلیارد تومان است. اما در آگهی‌های فروش آن در سایت‌های فروش خودرو به قیمت‌های سرسام آوری، چون ۵ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان هم برای نمونه‌های صفر کیلومترش می‌رسید که با قیمت حدودی دلار در بازار آزاد تهران، به رقمی حدود ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد. یعنی تکنولوژی ۶۰ سال قبل ساخت کامیون که اقلا ۳۰ سالی می‌شود که از گردونه ساخت خارج شده است، رقمی حدود ۱۰۰ هزار دلار در ایران قیمت دارد!

قیمت بنز از رده خارج شده ده چرخ مایلر در ایران: ۱۰۰ هزار دلار!

کارخانه بزرگ کامیون‌سازی "گروه صنعتی خاور" تحت لیسانس مرسدس‌بنز در سال ۱۳۳۸ در ایران تاسیس شد و در آن زمان جزو کشور‌های خاص مونتاژ کننده این کامیون‌ها بود.

مرسدس‌بنز مایلر در مدل‌ها و نسخه‌های مختلفی تولید شد که به صورت مختصر معروف‌ترین مدل‌ها آن را بررسی می‌کنیم.

قیمت بنز از رده خارج شده ده چرخ مایلر در ایران: ۱۰۰ هزار دلار!

مدل ۲۶۲۸ در دو نوع کشنده و کمپرسی در ایران وارد شد.

پیشرانه OM ۳۵۵ LA با حجم ۱۱.۵ لیتر و ۶ سیلندر خطی در این کامیون، توانایی تولید ۲۸۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۶۰ نیوتون‌متر گشتاور را داشت. این موتور مجهز به توربوشارژ است. گیریکس ۱۶ دنده در کامیون ۲۶۲۸ ساخت شرکت ZF است. استاندارد آلایندگی این کامیون یورو ۲ بود که از لحاظ سازگاری با محیط زیست، نیاز به توضیح ندارد!

بعد از این کامیون، مدل‌های ۱۹۲۴ باری و کمپرسی و ۲۶۲۴ کمپرسی در ایران باقیماندند که به تازگی طرح پیش‌فروش آن‌ها هم آغاز شد. همان پیشرانه OM ۳۳۵ LA در این دو مدل نصب است.

حالا قرار است ایران‌خودرو در اقدامی جدید به عرضه مدل ۲۶۳۰ بپردازد.

مدلی که آن را هم مرسدس‌بنز گردن نمی‌گیرد! تغییرات ظاهری آن قابل توجه است. برای اینکه خسارات وحشتناک ناشی از تصادف به اصطلاح شاخ به شاخ این کامیون کمتر شود، سپر جلویی را ادامه داده‌اند که معلوم نیست از استحکام خوبی برخوردار است یا نه؟!

تغییر قدرت پیشرانه از ۲۵۰ به ۳۰۰ اسب‌بخار، استاندارد آلایندگی یورو ۴، ترمز جلو و عقب کاسه‌ای و ترمز ضد قفل ABS از تغییرات و امکانات این کامیون هستند. پیکان و پراید و پژو ۴۰۵ بالاخره از خط تولید خداحافظی کردند؛ اما سود سرشار ساخت و فروش این کامیون‌ها از عواملی است که باعث می‌شود تولید این کامیون و خودرو‌هایی مثل نیسان آبی در ایران متوقف نشود!

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید