چرا باید سلبریتی‌ها از سیاست دور باشند؟

چرا باید سلبریتی‌ها از سیاست دور باشند؟

در صحنۀ تاریک تئاتر، اگر نورافکن را متمرکز کنیم روی بازیگرِ بالای سن، چیز دیگری جز آن شخص دیده نمی‌شود. به همین ترتیب، وقتی رسانه‌ها خود را وقفِ اخبارِ سلبریتی‌ها می‌کنند، مشکلات واقعی جامعه به فضای تاریکِ فراموشی سپرده می‌شود. ازآن‌پس، تا حرفی از دهان یک هنرپیشه خارج نشود، رسمیت پیدا نمی‌کند: جامعۀ ما دچار خشکسالی یا کودک‌آزاری است، تنها اگر پُست اینستاگرام یک بازیگر چنین بگوید. در این اوضاع، سیاست به‌دست افرادی می‌افتد که زندگی‌شان هیچ ربطی به مردم عادی ندارد.
روایتی جذاب از سرآغاز‌های رنسانس
شرح استیون گرین‌بلت از کشف کتاب مهم لوکرتیوس «در باب طبیعت چیزها»

روایتی جذاب از سرآغاز‌های رنسانس

قهرمان این کتاب یکی از همین «شکارچیان کتاب» است. راهبی ایتالیایی به نام بوچّو براچّولینی که ستاره اقبالش رو به افول رفته و از منصب کتابت بارگاه پاپ به جایگاه راهبی دوره‌گرد تنزل یافته است. بوچّو یک اومانیست است و مانند اکثر اومانیست‌ها به دنبال آثار گمشده کلاسیک.
جغرافیای جدید مرکز‌ها و حاشیه‌ها
اهمیت شهر‌ها در نظام اقتصاد جهانی از نظر ساسکیا ساسن

جغرافیای جدید مرکز‌ها و حاشیه‌ها

تصویر مسلط از جهانی‌سازی، یعنی انتقال فوری پول در سرتاسر جهان و اقتصاد اطلاعاتی و خنثی‌سازی فاصله، برداشتی ناقص است، زیرا با تأکید بیش از حد بر جنبه‌های اطلاعاتی جنبه فضایی جهانی‌سازی را نادیده می‌گیرد و نمی‌تواند نشان دهد که به‌واقع در شهر‌ها چه می‌گذرد.
چرا دنبال اخبار قتل، تجاوز، خودکشی و... می‌رویم؟
گفتگو با هادی معتمدی، روانپزشک

چرا دنبال اخبار قتل، تجاوز، خودکشی و... می‌رویم؟

«از نظر سایکولوژی، متاسفانه در سال‌های اخیر ناهنجاری‌های اجتماعی برای خانواده‌ها بحران ایجاد کرده‌است. در بحث اجتماعی معضلاتی همچون بیکاری و فقر، مشکلات ازدواج جوان‌ها و پیش بینی زمان جنگ وجود دارد که در سال‌های اخیر به طور مکرر دیده شده است. چنین مسائلی در کشور‌های جهان سوم تا اندازه‌ای وجود دارد؛ بنابراین انتظار داریم وقتی بحث بیوسایکو سوشیال (روانشناختی اجتماعی) را مطرح می‌کنیم، مسائل اجتماعی و سایکولوژی در جامعه ما زیاد باشد، ما می‌توانیم کاری کنیم که این آسیب اجتماعی به بحران اجتماعی تبدیل نشود».
جهان عصبانی‌تر شده است؟

جهان عصبانی‌تر شده است؟

مطالعات نشان می‌دهد که حتی رخدادن هر روزۀ عصبانیت—منظور عصبانی شدن در برابر بی عدالتی و در قالب کمپین‌ها نیست بلکه صحبت‌های قابل تاملی است که مثلا افراد دور میز شام با هم می‌کنند—می تواند نتایج مثبت بسیاری داشته باشد.
روان‌جغرافیا؛ راهی برای کنکاش در روح شهر
زخم‌های شهر

روان‌جغرافیا؛ راهی برای کنکاش در روح شهر

یژون استفن در مقاله‌ای که در ستایش پرسه‌زن در سال ۲۰۱۳ در پاریس ریویو منتشر کرد، می‌گوید در دهه‌های بعد از اثر بنیامین، استفاده از پرسه‌زن «به عنوانی محملی برای بررسی شرایط مدرنیته» از محبوبیت افتاده است.
سه چهره عدالت

سه چهره عدالت

وقتی نرخ بازگشت سرمایه، به‌طور کلی از نرخ رشد اقتصادی بیشتر باشد نابرابری در ثروت بی‌وقفه افزایش می‌یابد. پول‌پول می‌سازد.
تصاویر ناخودآگاه توده‌های جمعیت و قدرت

تصاویر ناخودآگاه توده‌های جمعیت و قدرت

توده مرز نمی‌شناسد، هرگز اشباع نمی‌شود، می‌خواهد همه‌جا را فتح کند و همه‌کس را در خود ادغام کند. به گفته کانتی، به محض اینکه روند رو به رشد توده متوقف شود، نابودی آن آغاز می‌شود
شایسته‌سالاری؛ راهی برای توجیه نابرابری‌ها

شایسته‌سالاری؛ راهی برای توجیه نابرابری‌ها

شایسته‌سالاری باوری غلط و نه‌چندان پرفایده است. توجیه وضع موجود و تشریح چرایی تعلق افراد به طبقه‌ای خاص از جامعه، وجهی از هر ایدئولوژی از جمله شایسته‌سالاری است. زیرا این یک اصل دیرینهٔ روان‌شناختی است که مردم مایلند باور کنند که جهان جایی عادلانه است.
آنچه پزشکی دربارهٔ مردن نمی‌داند
روایت‌هایی از زندگی تا دم مرگ

آنچه پزشکی دربارهٔ مردن نمی‌داند

اما، در چند سالی که طبابت و جراحی را تجربه کرده‌ام، با بیمارانی مواجه شده‌ام که مجبور بودند با واقعیت زوال و میرایی رودررو شوند، و خیلی زود فهمیدم که اصلاً آمادگی کمک‌کردن به چنین بیمارانی را ندارم.
چه کسی می‌تواند اعتیاد را درمان کند؟
انسان‌ها چگونه تغییر می‌کنند

چه کسی می‌تواند اعتیاد را درمان کند؟

در اینجا، آدم‌ها امروز و فردا می‌کنند، یا خودشان را تخریب می‌کنند، تا مجبور به تغییر (حتی تغییر مثبت) نشوند، چون اکراه دارند چیزی از کفشان برود بی‌آنکه بدانند جایش را چه می‌گیرد.
خودخواهی بشر از کجا شروع شد؟
لذت بیشتر و درد کمتر

خودخواهی بشر از کجا شروع شد؟

به جهان اطراف نگاه کنید. رقابت در این جهان موج می‌زند، رقابت برای مقام بالاتر، لذایذ بیشتر، و سود‌های خیره‌کننده. اگر می‌خواهی پیشرفت کنی، نباید به فکر دیگران باشی، فقط خودت را ببین که در مرکز عالمی. اما دیوید ووتن معتقد است انسان‌ها همیشه این‌قدر بی‌رحم و خودخواه نبوده‌اند. تاریخ خودخواهی حدوداً از قرن هجدهم و با تفسیری خاص از طبیعت انسان شروع می‌شود: با نظریۀ سیاسی نیکولو ماکیاوللی، ایدۀ اقتصادی آدام اسمیت، و نگاه اخلاقی تامس هابز.