صحبت کردن همیشه مشکل را حل نمی‌کند

صحبت کردن همیشه مشکل را حل نمی‌کند

هر آدم سالمی در طول زندگی با دوستان خود به اختلاف می‌خورد و دلگیر می‌شود. اما معمولاً نمی‌دانیم در این مواقع باید چه‌کار کنیم؟ با رفیق صمیمی‌مان حرف بزنیم و توضیح دهیم چرا از او دلخوریم؟ یا شاید بهتر باشد سکوت کنیم و در عمل نشانش دهیم که از او گلایه‌ای داریم؟ حتی ممکن است به این نتیجه برسیم که گذشت زمان زخم‌های رفاقتمان را بهتر درمان می‌کند. دبورا تانن، در کتاب جدیدش، می‌گوید پیچیدن یک نسخۀ واحد برای همه، فقط اوضاع را خراب‌تر می‌کند.
اُوِردوز خوشبختی
خوشبختی هم حدی دارد

اُوِردوز خوشبختی

چند سالی هست که پزشکان توانسته‌اند با تحریک الکتریکی مغز افراد افسرده احساس خوشبختی و آرامش در آن‌ها ایجاد کنند. اما به موازات این پیشرفت هر روز سؤالات بیشتری مطرح می‌شود. آیا این پزشکان هستند که باید میزان تحریک الکتریکی و احساس خوشبختی فرد را مشخص کنند، و یا افرادی که از هر کسی بیشتر میزان نیازشان به این‌ها را می‌دانند؟ آیا این تحریکات می‌تواند درمانی ماندگار باشد؟ و آیا احساس خوشبختی هم حدی دارد که گذر از آن می‌تواند مخرب باشد؟
آیا راهی برای مقابله با چرندگویی وجود دارد؟
تجربه نشان می‌دهد که نه بی‌اعتنایی روی چرندگویان اثر دارد، نه جنگیدن با آن‌ها

آیا راهی برای مقابله با چرندگویی وجود دارد؟

احتمالاً همۀ ما دور و برمان آدم‌هایی داریم که ید طولایی در چرندگویی دارند و از سیاست بین‌الملل تا پزشکی و فضانوردی و تاریخ و الاهیات برایمان می‌بافند. اما بدبختی واقعی از آنجا شروع می‌شود که آن چرندگو رئیسمان باشد، یعنی در موقعیتی قرار می‌گیریم که باید حرف‌هایش را جدی بگیریم و به توصیه‌هایش عمل کنیم. در چنین اوضاعی لازم است استراتژی دقیقی برای مبارزه با چرندیات بچینیم.
چرا مدیریت زمان زندگی‌مان را نابود می‌کند؟

چرا مدیریت زمان زندگی‌مان را نابود می‌کند؟

این روز‌ها اکثر ما از فشار و شدت کار‌ها خسته و فرسوده‌ایم و آرزو می‌کنیم بالاخره روزی برسد که دیگر هیچ کار زمین‌مانده‌ای وجود نداشته باشد، همه‌چیز سر جایش باشد و بتوانیم لذت زندگی را بچشیم. راز جذابیتِ تکنیک‌ها و تمرین‌های «مدیریت زمان» هم در همین است. آن‌ها به ما وعدۀ رسیدن به همۀ کارهایمان را می‌دهند، اما یک چیز را به ما نمی‌گویند: اینکه «کار» در نظام سرمایه‌داری امروز، ماهیتاً بی‌پایان است.
هنرمندان را کجا می‌‌شود دید؟
آیا مردم عادی نبوغ را تشخیص می‌دهند؟

هنرمندان را کجا می‌‌شود دید؟

آیا یکی از بهترین نوازندگان آمریکا می‌تواند در دل شلوغیِ صبحِ واشنگتن خودی نشان دهد؟
فرهنگ تقلب
مدرنیسم مبارزه علیه کلیشه‌ها بود، اما خود کلیشه شد

فرهنگ تقلب

ایده‌ها و هیجانات تقلبی، از کوسۀ نمک‌سود تا موسیقی بی‌صدا، حقیقت و زیبایی را از بین برده‌اند.
هر چه سریع‌تر اشتباه کن
خلاقیت واقعی

هر چه سریع‌تر اشتباه کن

در فرآیندهای خلاقانه، اشتباهاتِ جزیی ضروری هستند، پس باید مستقیم به سراغشان رفت و انجامشان داد.
هنگام وقایع آخرالزمانی در یک شهر بزرگ چه کنیم؟
راهنمای فرار از فاجعه

هنگام وقایع آخرالزمانی در یک شهر بزرگ چه کنیم؟

آتش‌سوزی‌ها، طوفان‌ها و رهبرانی که دشمنانشان را در توییتر تهدید به تخریب هسته‌ای می‌کنند، سبب شده بیش‌ازپیش به وقوع فجایع بزرگ فکر کنیم، به‌خصوص اینکه چطور در یکی از آن‌ها گیر نیفتیم.
فرهنگ جوانان امروز ستاینده مرگ است
کتابی جدید می‌پرسد در عصرِ طولانی‌ترین عمرها، چرا این‌قدر مرگ را دوست داریم؟

فرهنگ جوانان امروز ستاینده مرگ است

کتاب جدیدی از یک انسان‌شناس روسی ریشه‌های فرهنگی «کیش مرگ» جدید را در بین جوانان -که نمونه اش را می توان در فیلمی که دو دختر اصفهانی قبل از خودکشی گرفته بودند مشاهده کرد- جستجو کرده است.
انسان، تنهاترین تنهایان است
گفتگو با احسان شریعتی

انسان، تنهاترین تنهایان است

هر جا می رویم تنهایی سایه وار به دنبال ما می آید. برای تنهایی معانی مختلفی می شمارند. گاه تنهاییم، از آن رو که از جمع جدا مانده ایم و گاه از تنهایی خودمان در مواجهه با جهان آگاه می شویم و در هر دو ترسی و اضطرابی نهفته است.
آیا کشتن حیوانات اخلاقی است؟
شیوه انسانی کشتن حیوانات!

آیا کشتن حیوانات اخلاقی است؟

استاد حقوق دانشگاه راتگرز، گری فرانسیون، نظرات رادیکالی دربارۀ حقوق حیوانات دارد. او می‌گوید حقوق حیوانات تا حد زیادی بی‌معنی شده است و این وضعیت ناشی از نظرات پیتر سینگر است که عموماً او را پدر جنبش حقوق حیوانات می‌نامند. سینگر استفادۀ انسان از حیوان را فی‌نفسه رد نمی‌کند؛ او تنها به رنج‌کشیدن حیوان توجه می‌کند. اما به‌عقیدۀ فرانسیون، وقتی دربارۀ حقوق حیوانات صحبت می‌کنیم، در درجۀ اول دربارۀ یک «حق» صحبت می‌کنیم: حقِ دارایی کسی نبودن. براین‌اساس، نگهداری، پرورش و حتی مهربانی با حیوانات نیز غیراخلاقی است.
گیاهخواری سفت و سخت چه اشکالی دارد؟

گیاهخواری سفت و سخت چه اشکالی دارد؟

بنابراین گوشت خوردن میهمان گیاهخوار وقتی که در یک میهمانی حضور پیدا می کند به میزبان نشان می دهد که می توان گیاهخوار (انعطاف پذیر) بود و در عین حال بعضی مواقع از خوردن گوشت بدون احساس گناه لذت برد. این رفتار مطمئنا گیاهخواری (انعطاف پذیر) را دست یافتنی تر و پذیرفتنی تر از زمانی که میهمان غذای گوشتی میزبان را پس بزند، نشان می دهد. به فرض ممکن است فرد با خوردن گوشت آن هم در شرایط استثنایی دیگر حق نداشته باشد که خود را گیاهخوار بنامد، اما ممکن است این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد. مهمتر این است که جهانی با مردمی که تنها در مواردی محدود گوشت می خورند خواستنی تر از جهانی است که الان در آن زندگی می کنیم، جایی که تعداد به نسبت اندکی گیاهخوار در مقابل اکثریت گوشتخوار قرار دارند.
دلیل خودکشی و چرایی زندگی
جدی‌ترین مسأله فلسفه «خودکشی» است!

دلیل خودکشی و چرایی زندگی

کامو در آغاز کتاب «افسانه سیزیف» می‌نویسد؛ تن‌ها یک مسأله براستی جدی فلسفی وجود دارد و آن مسأله «خودکشی» است. تشخیص اینکه زندگی ارزش دارد یا به زحمت زیستنش نمی‌ارزد در واقع مسأله اصلی فلسفه است.
زن‌ها چطور شوهرشان را انتخاب می‌کنند؟
در جستجوی چرایی انتخاب انسان

زن‌ها چطور شوهرشان را انتخاب می‌کنند؟

به هر حال برخی از ژن ها در کنار هم به خوبی کار می کنند، بنابراین یک شریک با شباهت زیاد به اعضای خانواده می تواند کسی باشد که محتوای ژنتیکی اش حاوی چیزهایی باشد که با شما همپوشانی مفیدتری داشته باشد. یک پژوهش شگفت انگیز که در کشور ایسلند بر روی زوج های مشخصی در یک دوره 165 ساله انجام شده، نشان می دهد که کسانی که بیشترین نوه را دارند، خودشان نسل چندم یک خانواده بوده اند. بنابراین به نظر می رسد که برخی از دستاوردهای تکامل برای پیدا کردن ردی از ویژگی های نسل های گذشته مفید است.
۵