نمره خودرو در کارنامه ۱۰۰ روزه دولت

نمره خودرو در کارنامه ۱۰۰ روزه دولت

رئیس‌جمهوری در شرایطی هفته گذشته گزارشی از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم ارائه کرد که در این بازه زمانی، صنعت و بازار خودرو کشور نیز فراز و نشیب‌های خاص خود را داشته است.
بیم انحصار
شرایط عجیب بازار خودرو ایران

بیم انحصار

شرایط عجیبی بر بازار خودرو ایران سایه انداخته است که بهترین توصیف برای آن را می‌توان در کلمه ابهام جست. با اینکه پس از امضای برجام بارقه‌های امید روشن شد و به لطف عقد چند قرارداد بزرگ با خودروسازان مهم جهان، می‌شد آینده نیکی برای فعالان این عرصه در ایران پیش‌بینی کرد اما هر چه زمان جلو رفت، گره کور عدم توسعه صنعت خودرو ایران بسته‌تر شد و خیل عظیمی از شرکت‌های خارجی که مشتاق حضور در بازار ایران بودند، از توسعه فعالیت‌ها در ایران انصراف دادند.
بازار در حال پوست‌اندازی است
فربد زاوه:

بازار در حال پوست‌اندازی است

شرایط متفاوتی برای بازار خودرو در حال رقم خوردن است و آنچه از گفته‌ها و شنیده‌های مسوولان و کارشناسان حوزه خودرو استنباط می‌شود ناظر بر تغییر و تحولات در این بخش است که به زودی می‌توان ابعاد جدید آن را دید. فربد زاوه اما به جد معتقد است بازار ایران در بخش خودرو پس از چندین سال در حال پوست‌اندازی است و اصرار دولت بر رویه فعلی در حوزه واردات این پروسه را سریع‌تر می‌کند. وی به جد عقیده دارد که شرایط تعرفه‌ای جدید با هدف حمایت از برخی برندهای فرانسوی باعث تغییر کلی بازار خودروهای میان‌قیمت وارداتی می‌شود و در عین حال چینی‌ها را به خوشحال‌ترین بازیگران بازار ایران تبدیل می‌کند.
سایپا اکنون 18 هزار میلیارد تومان زیان دارد

سایپا اکنون 18 هزار میلیارد تومان زیان دارد

مدنی بعد از دو سال و نیم سکوت درباره همه اتهاماتی که به او نسبت داده شده بود، به گفت و گو نشست و معتقد است: «محسن قاسمی جهرودی، مدیرعامل جدید سایپا، در شرایطی بسیار بدتر از زمانی قرار دارد که او سایپا را تحویل گرفته و این شرکت اکنون زیانی 18 هزار میلیارد تومانی دارد.»
سرانجام عزل و نصب‌های دولتی در خودروسازی

سرانجام عزل و نصب‌های دولتی در خودروسازی

طی یک دهه گذشته تغییر مدیران عامل شرکت‌های خودروساز با حاشیه‌هایی همراه بوده است؛ این حاشیه‌ها از مقاومت مدیران مذکور در برابر حکم عزل خود آغاز می‌شود و تا مرحله معارفه مدیرعامل جدید ادامه پیدا می‌کند. هر چند دو خودروساز بزرگ کشور با توجه به میزان اندک سهام دولتی در این شرکت‌ها، خصوصی خوانده می‌شوند، اما رد پای دولت در تمامی نصب و عزل‌های مدیریتی به‌خوبی دیده می‌شود.
مهمترین سیستم های ایمنی تاریخ خودروسازی

مهمترین سیستم های ایمنی تاریخ خودروسازی

در طول تاریخ خودروسازی دنیا، امکانات مختلف ایمنی، رفاهی و فنی به مرور و پله پله ابداع شده اند و تا اجباری شدن آنها، راهی چندین ساله پیموده شده است. در این بین سیستم های ایمنی، بحثی جدا از وسایل و امکانات رفاهی و فنی دارند چرا که به مرور و با نمایش توانایی های خود، توسط دیگر شرکت های خودروسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا بعد از مدتی و اثبات کارایی های آنها، از سوی دولت ها به عنوان استانداردهای اجباری برای نصب روی خودروها، تایید و ضروری می شوند. در این مطلب نگاهی داریم به مهم ترین سیستم های ایمنی در طول تاریخ خودروسازی که هم به نوعی روند تکاملی ایمنی خودرو را نمایش می دهند و هم بیشترین اثر را در کاهش تصادفات و مرگ و میر سرنشینان و اشخاص ثالث داشته اند.
خودروسازان چینی در نمایشگاه خودرو تهران
وقتی چینی‌ها از بازار ایران دست نمی‌کشند

خودروسازان چینی در نمایشگاه خودرو تهران

نمایشگاه خودرو تهران گرچه در غیبت بسیاری از واردکنندگان به دلیل بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو به کار خود ادامه می دهد اما خودروسازان چینی با حضوری جدی و مستقل گویا می خواهند جای خالی خودروهای وارداتی محبوب کره ای در ایران را پر کند
کرنش مدیران مقابل «آلاینده»ها
آلوده‌ترین «آبان» تهران چطور رقم خورد؟

کرنش مدیران مقابل «آلاینده»ها

سطوح جدید آلایندگی مجاز در مراکز معاینه فنی از ابتدای آذرماه صرفا برای خودروهای «مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک» اجرا می‌شود. در این طرح که با عنوان «معاینه فنی ویژه» از ابتدای آذرماه امسال در پایتخت اجرا شده است، «سخت‌گیری» روی خودروها با هدف کاهش ذرات آلاینده هوا در محدوده مرکزی پایتخت به دو شکل «پایین‌تر آمدن سقف مجاز ذرات آلاینده گازی منتشر شده از اگزوز خودروها» و «تست آلایندگی با دور موتور بالا» اعمال می‌شود. این سخت‌گیری تا سه برابر معاینه فنی معمولی است. بررسی‌های اولیه ستاد معاینه فنی شهر تهران از مردودی قابل ملاحظه تا ۵۰ درصد از خودروهایی که با مختصات معاینه فنی ویژه تست می‌شوند، خبر می‌دهد.
نگاه نزدیک به دنا پلاس

نگاه نزدیک به دنا پلاس

دنا پلاس محصول جدید شرکت ایران خودرو است که اولین‌بار در تاریخ ۱۳ اردیبهشت امسال پیش‌فروش شد. حالا مدتی می‌شود که ایران‌خودرو، با توجه به اولویت و موعد ثبت‌نام، دناپلاس را به مشتریان خود تحویل داده است. در همین راستا ما نیز ملاقاتی کوتاه با دنا پلاس صفر یکی از علاقمندان سایت دیجی‌کالا مگ ترتیب داده‌ایم تا در این مطلب نگاهی کلی به این خودرو داشته باشیم.
ما ایرانی‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا را سوار می‌شویم!

ما ایرانی‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا را سوار می‌شویم!

سایپا بازهم ماشین‌هایش را گران کرد، آن هم نه دویست سیصد هزار تومان، بلکه بین یک تا ۵ میلیون تومان ناقابل! بعد از آن شنیدیم که این افزایش قیمت کاملا طبیعی است؛ چون همه‌چیز گران شده، چرا ماشین چند میلیون تومان گران نشود!؟
مزایا و معایب باد نیتروژن

مزایا و معایب باد نیتروژن

ستفاده از باد نیتروژن در تایر خودرو روز به روز در حال افزایش است و افراد بیشتری به استفاده از باد نیتروژن به جای باد معمولی روی می‌آورند. البته باد نیتروژن چیز جدیدی نیست و سال‌ها است که در لاستیک هواپیماها، خودروهای ارتش آمریکا و خودروهای مسابقات نسکار استفاده می‌شود. اما باد نیتروژن نیز همانند هر چیز دیگری دارای نکات مثبت و منفی است بنابراین در ادامه نگاهی خواهیم داشت به معایب و مزایای استفاده از باد نیتروژن:
۴