ماجرای زنده به گور شدن کودکان چابهاری

ماجرای زنده به گور شدن کودکان چابهاری

چهار کودک چابهاری در گودالی که برای ساختن خانه‌ای در روستای بنو اسحاق چابهار خاک برداری شده بود، زنده به گور شدند. سه کودک دیگر هم به بیمارستان منتل شده و حال یکی از آن‌ها وخیم است.

کد خبر : ۱۰۰۰۶۴
بازدید : ۹۶۶۸
فرادید | گود حفر شده در اثر خاک برداری، برای ساختن خانه ای در روستای بنو اسحاق چابهار، جان چهار کودک شش تا دوزاده ساله را گرفت. این چهار کودک در آوار خاک مدفون شدند؛ و سه تن دیگر از کودکان از این حادثه جان سالم به در بردند. سه کودک نجات یافته به بیمارستانی در چابهار منتقل شده و حال یکی از آن‌ها وخیم اعلام شده است.

به گزارش فرادید؛ حوالی ساعت یک ونیم ظهر روز یکشنبه، دوم آبان ماه امسال بود که ۹ پسربچه از اهالی روستای «بنو اسحاق بازار از توابع بخش پیرسهراب شهرستان چابهار» طبق عادت همیشگی کودکانه شان به قصد خاک بازی به درون یک گودال رفته بودند.

هفت نفر از این کودکان می‌خواستند با چند تکه چوب خانه بسازند و همزمان روی خاک ریز‌ها بالا و پایین می‌پریدند که ناگهان زیر خروار‌ها خاک دفن می‌شوند.

دو نفر از این پسربچه‌ها که بیرون از گودال سرگرم بازی خودشان بودند، با صحنه زنده به گور شدن دوستانشان می‌شوند. آن‌ها با دیدن این صحنه سراسیمه به سمت اهالی روستا می‌روند و از خانواده ها و مردم درخواست کمک می‌کنند.

به گفته منابع محلی، گود حفر شده به دو هفته گذشته مربوط است و توسط اهالی روستا جهت خاکبرداری برای ساختن خانه ایجاد شده بود.

شرح حادثه از زبان بنیامین

بنیامین هشت‌ساله یکی از دونفری است که بیرون از گود شاهد دفن شدن دوستانش بوده است.

او درباره حادثه رخ داده به رسانه‌ها گفته است: «ما ۹ نفر بودیم و هر روز برای بازی به این گودال می‌رفتیم با چند چوبدستی خانه‌سازی می‌کردیم. آن روز تازه شروع به بازی کرده بودیم. من و یکی از دوستانم بیرون گودال بودیم که ناگهان دیدم دوستانم زیر خاک مدفون شدند. با دیدن این صحنه، وحشت‌زده از ترس به طرف خانه دویدم و همه را باخبر کردم.»

ماجرای زنده به گور شدن کودکان چابهاری
پدران داغ دیده

پدر دانیال ۱۲ ساله که زیر خروار‌ها خاک زنده به گور شده، درحالی که گریه امانش را بریده به اصحاب رسانه می‌گوید: «ظهر بود من در خانه نشسته بودم که ناگهان با شنیدن صدای فریاد کمک بدنم به لرزه افتاد. وقتی بیرون آمدم دقیقاً نمی‌دانستم چه اتفاقی رخ داده است. همه به طرف گودال می‌دویدند. وقتی به گودال رسیدم، تازه فهمیدم که جگرگوشه‌ام زیر خاک دفن شده است.»

او می‌گوید که دانیال کلاس چهارم و تنها پسرش بوده. باورش نمی‌شود پسرش را به خاطر سهل‌انگاری و بی‌مسئولیتی دیگران از دست داده است.

الله‌بخش پیل‌پایه، پدر یکی دیگر از کودکان دفن شده است. او هم، چون پدر دانیال تمام توانش را برای مصاحبه به کار می‌برد و می‌گوید: «چرا باید گودبرداری غیراصولی و نداشتن حفاظ دور این محل جگرگوشه‌های ما را به کام مرگ بکشاند؟ پسران ما زنده‌به‌گور شدند تاوان این این حادثه را چه کسی می‌پردازد؟ همسرم تاب تحمل مرگ تنها فرزندش را ندارد.»

محمدطا‌های هفت ساله، دیگر قربانی این ماجرا است. او هم در کنار دانیال و علیرضا و اسلم زنده‌به‌گور شده است.

مادر طا‌ها باردار است و طبق گفته رسانه‌ها او از داغ پرپر شدن پسر کوچکش تا پای مرگ رفته است.

پدر اسلم ۱۰ ساله هم، چون دیگر پدران داغ دیده توان حرف زدن نداشت. او هم از این اتفاق شاکی بود و گفت که در این حادثه علیرضا پسر برادرش نیز که ۹ ساله بود، جانش را از دست داده و برادرش هم داغدار است.

او در ادامه گفته است: «خاک این محدوده به خاطر اینکه زراعی بوده، بسیار سست است. این گودال پیش از این مسیر آب‌رو به یکی از مزارع بود و هیچ مقاومتی نداشت. به همین خاطر اطراف گودال ریزش کرده و کودکان ما در آنجا اسیر مرگ شدند. ما با ثبت شکایت به مأموران نیروی انتظامی پیگیر ماجرا هستیم. مقصران باید شناسایی و مجازات شوند.»

کودکان قربانی

اسلم جدگال، علیرضا جدگال، دانیال پیلپایه و محمدطا‌ها درجتنگ؛ چهار پسر زنده به گور شده در این حادثه هستند.

نعمان، محمد و عابد هم سه کودک نجات‌یافته این حادثه هستند.
به گفته رسانه ها، عابد و محمد به صورت سرپایی مداوا شدند، اما نعمان ۱۰ ساله به خاطر مشکلات تنفسی که برای او پیش آمده، در بیمارستان امام علی چابهار بستری است.

بررسی ماجرا توسط مسئولان

رحمدل بامری، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار، گفته اند که حادثه ریزش دیواره خاکی در چابهار هیچ ارتباطی به آب و هوتگ ندارد، بلکه خاکبرداری شخصی بوده. متأسفانه خاکبرداری در نزدیکی روستا انجام شده و بعد از این اقدام هیچ علائمی نصب نشده است.

بامری می‌گوید: «وزیر کشور و استاندار دستور بررسی داده‌اند و تیم ستاد حوادث استان نیز به منطقه اعزام شده است. خودمان هم در شهرستان حضور داریم، این مهم به صورت قضایی و قانونی پیگیری و موضوع خسارت‌ها دنبال خواهد شد، هر چند از دست دادن فرزند غیرقابل جبران است.»

تسلیت یونیسف

دفتر یونیسف در ایران هم ضمن تسلیت و ابراز همدری با خانواده‌های داغ دیده این کودکان، تاکید کرده که فضا‌های خطرناک باید به طور مشخص علامت گذاری شوند و دسترسی آن‌ها برای گروه‌های آسیب پذیر مانند کودکان و سالمندان محدود شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید