کوسه‌های سفید ما را با فوک‌ها اشتباه می‌گیرند و می‌خوردند

کوسه‌های سفید ما را با فوک‌ها اشتباه می‌گیرند و می‌خوردند

کوسه‌های سفید قاتلانِ بی‌فکری نیستند، اما ما اتفاقی شبیه غذای آن‌ها هستیم.کوسه‌ها وقتی بین ۲.۵ تا ۳.۵‌متر هستند، فوک را به رژیم غذایی‌شان اضافه می‌کنند. آن‌ها در این اندازه هنوز به اندازه بزرگ‌تر‌ها باتجربه نیستند و حسگر‌های آن‌ها به خوبی بزرگ‌تر‌ها کار نمی‌کند تا بتوانند بین انسان و فوک تفکیک قائل شوند.

کد خبر : ۱۰۰۰۹۱
بازدید : ۲۹۹۱۸

فرادید | برطبق نتایج یک مطالعه جدید در مواقع نادری که یک کوسه سفید به انسانی حمله می‌کند، گاز گرفتن ممکن است نتیجه اشتباه در شناساییِ قربانی باشد.


به گزارش فرادید، مطالعه‌ای که توسط دانشمندان استرالیایی انجام شده است نشان می‌دهد که این شکارچیِ بزرگ ممکن است به لحاظ دیداری قادر نباشد بین موج‌سواران و شناگران با غذاهایِ طبیعی خودش تفکیک قائل شود.

دکتر لائورا رایان از دانشگاه مک‌کوآیر، می‌گوید: «آن‌ها قاتلانِ بی‌فکری نیستند، اما ما اتفاقی شبیه غذای آن‌ها هستیم.»


این تیم از منظرِ یک کوسه سفید بزرگ از زیر آب به شناگران، افرادی که موج‌سواری می‌کنند و فوک‌ها نگاه کردند و ویدیو‌های ثبت شده را با هم مقایسه کردند.


با در نظر گرفتنِ اینکه کوسه‌ها در هنگام نگاه کردن به یک شخص یا فوک از زاویه پایین و در پس‌زمینه آسمانِ نورانی چه چیزی خواهند دید، محققان نتیجه‌گیری کردند که نه شکل سایه‌وار و نه هیچ نشانه دیگری آنقدر‌ها کافی نیست تا به کوسه در تعیین هویت قربانی خود کمک کند و باعث شود که کوسه بین انسان و فوک تفکیک قائل شود.


این تحقیق از این نظریه که کوسه‌های سفید تعمداً و فعالانه ما انسان‌ها را به عنوان قربانی و غذای خود نمی‌شناسند، حمایت می‌کند.


گمان می‌رود که کوسه‌های سفید در شکار قربانیان خود در سطح آب موفق‌تر عمل می‌کنند. کوسه‌ها همچنین کوررنگ هستند یا در بهترین حالت، توانایی محدودی برای تشخیص رنگ دارند.


رایان می‌گوید: «تیزبینی آن‌ها یا توانایی‌شان در دیدنِ جزئیات از ما انسان‌ها بسیار پایین‌تر است.» محققان بر اساس مطالعه خود، تیزبینیِ کوسه‌های سفید را بر مبنای ساختار شبکیه چشم آن‌ها تخمین زدند. آن‌ها به‌طور ویژه روی کوسه‌های سفید جوان که مسئول بیشترین حملات به انسان‌ها هستند، تمرکز کردند.


رایان می‌گوید: «کوسه‌های جوان بینایی بسیار بدتری در مقایسه با کوسه‌های بزرگسال دارند و عاداتشان نیز با انسان‌ها هم‌پوشانی بیشتری دارد. با افزایشِ سن کوسه، چشم‌ها بزرگ‌تر می‌شود و هرچه چشم‌ها بزرگ‌تر شود، جزئیات بیشتری را می‌تواند ببنید.»


رایان می‌گوید: «کوسه‌ها وقتی بین ۲.۵ تا ۳.۵‌متر هستند، فوک را به رژیم غذایی‌شان اضافه می‌کنند. آن‌ها در این اندازه هنوز به اندازه بزرگ‌تر‌ها باتجربه نیستند و حسگر‌های آن‌ها به خوبی بزرگ‌تر‌ها کار نمی‌کند تا بتوانند بین انسان و فوک تفکیک قائل شوند.»


رایان می‌گوید برای آن‌ها شناگران و موج‌سواران به لحاظ دیداری فرقی با هم ندارند. تحقیقات گذشته می‌گفتند که موج‌سواران بیشتر از شناگران در معرض خطر حملات مرگبار کوسه‌های جوان هستند.


رایان می‌گوید، دستیابی به فهمِ عمیق‌تر از چرایی حمله کوسه به انسان‌ها، کمک می‌کند تا استراتژی‌های بهتری را برای کاهش دادنِ این حملات وضع کنیم. او توضیح می‌دهد: «ما در تلاشیم تا سایه‌ها را در سطح آب تغییر دهیم و نقش آن‌ها را در حمله کوسه‌های سفید بررسی کنیم. این تغییرات شامل استفاده از نور‌ها و ضدنور‌ها است.»


رایان می‌گوید در مورد حمله سایر گونه‌های کوسه‌ها مانند کوسه گاوی و ببری به انسان نیز باید تحقیق شود. «ما مطمئن نیستیم که آیا آن‌ها هم به دلیلِ اشتباه در شناساییِ قربانی به انسان‌ها حمله می‌کنند یا نه... فوک‌ها غذای رایج آن‌ها نیستند، اما آن‌ها لاک‌پشت‌ها و چیز‌های که در سطح آب شناور هستند را می‌خورند.»


این پژوهش در نشریه رویال سوسایِتی اینتِرفِیس منتشر شده است.


منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید