کشف یک سیاره‌ی فراکهکشانی

ستاره شناسان در یک شاهکار شگفت انگیز شواهدی از یک سیاره فرا کهکشانی ارائه کردند. محققان این سیاره فراخورشیدی را M۵۱-ULS-۱b نامیده‌اند. سیاره فراخورشیدی می‌تواند تأثیر متفاوتی بر یک نوع ستاره دوتایی به نام دوتایی پرتو ایکس داشته باشد.

فرادید | اخترشناسان معتقدند که به تازگی شواهدی از یک سیاره در یک کهکشان که ۳۱ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، پیدا کرده اند.

پس از یک تلاش پرزحمت تحقیقاتی که هزاران سیگنال را بررسی کرد، اخترشناسان به این نتیجه رسیدند که یک فرورفتگی عظیم در نور پرتو ایکس از کهکشان گرداب، بهترین دلیل برای وجود یک سیاره فرا کهکشانی در آن نقطه است.

به گزارش فرادید؛ محققان این سیاره فراخورشیدی را M۵۱-ULS-۱b نامیده‌اند و کشف آن می‌تواند نحوه جستجوی سیارات خارج از منظومه شمسی در کهکشان راه شیری و فراتر از آن را تغییر دهد. این روش جدیدی را نشان می‌دهد که می‌تواند توسط دانشمندان این حوزه برای یافتن سیارات جدید هم در کهکشان راه شیری و هم در دیگر کهکشان‌ها استفاده شود.

کشف سیارات فراخورشیدی در کهکشان راه شیری به اندازه کافی چالش برانگیز است. بیشتر اوقات، ما حضور سیاراتی را که به دور ستاره‌های راه شیری می‌چرخند، به‌جای تشخیص مستقیم سیاره فراخورشیدی، با دیدن تأثیری که روی خود ستاره دارند، تعیین می‌کنیم.

یکی از این روش‌ها روش ترانزیت است. هنگامی که یک سیاره فراخورشیدی از بین ما و ستاره خود در حین چرخش خود عبور می‌کند، می‌توانیم تغییرات ضعیف در روشنایی ستاره را که به عنوان منحنی نور شناخته می‌شود، تشخیص دهیم. این گذر نامیده می‌شود، زیرا به طور کامل نور ستاره را مسدود نمی‌کند (حتی در مورد گذر‌های فراسیاره ای!).

کشف یک سیاره‌ی فراکهکشانی
در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۸، گروهی از اخترشناسان نشان دادند که یک سیاره فراخورشیدی می‌تواند تأثیر متفاوتی بر یک نوع ستاره دوتایی به نام دوتایی پرتو ایکس داشته باشد. این‌ها جفت‌هایی از ستاره‌ها هستند که به قدری نزدیک به هم هستند که یکی از آن‌ها مثل یک سیفون، در حال جمع‌آوری مواد از دیگری است؛ فرآیندی که تابش ایکس تولید می‌کند. این ستارگان گرچه درخشان هستند، اما معمولاً از نظر فیزیکی کوچک، ستاره‌های نوترونی یا سیاهچاله‌هایی با جرم ستاره‌ای هستند. این اندازه کوچک می‌تواند کسوف کامل یا تقریباً کامل تابش X را امکان پذیر کند.

اخترشناسان نمی‌دانستند که آیا سیارات معمولاً به دور دوتایی‌های پرتو ایکس می‌چرخند، اما دلایلی وجود داشت که فکر می‌کردند جستجوی آن‌ها منطقی است. جستجو به زمان و دقت زیادی نیاز دارد، به ویژه برای یافتن اولین نمونه، که باید به طور ویژه با دقت آزمایش و بررسی شود.

این تیم از رصد سه کهکشان - کهکشان گرداب (M۵۱)، کهکشان چرخ‌گاری (M۱۰۱) و کهکشان Sombrero (M۱۰۴) استفاده کرد - که با استفاده از دو رصدخانه پرتو ایکس فضایی Chandra و XMM-Newton گرفته شده‌اند. از این مشاهدات، محققان ۲۶۲۴ منحنی نور دوتایی پرتو ایکس را استخراج کردند و به دنبال یک خورشیدگرفتگی برون سیاره‌ای شدند.

با این حال، از هزاران سیگنال، تنها یکی با آنچه تیم به دنبال آن بود، سازگار بود. این یک دوتایی پرتو ایکس فوق‌العاده به نام M۵۱-ULS-۱ بود که از یک جسم کوچک بسیار چگال (معلوم نیست که سیاه‌چاله است یا یک ستاره نوترونی) و یک همراه پرجرم مانند یک ستاره نوع B داغ و درخشان تشکیل شده بود.

کشف یک سیاره‌ی فراکهکشانی
در طول مشاهدات، روشنایی ستاره کمابیش ثابت باقی ماند - به جز یک دوره سه ساعته که در آن تاریک شد. علاوه بر این، سطوح روشنایی آن قبل و بعد از فرورفتن در نور یکسان بود، و نشان می‌دهد که هر چیزی که باعث کم‌نور شدن می‌شود، چیزی بیرونی است، نه یک تعامل درون رابطه باینری.

گام بعدی تعیین این بود که آن تأثیر خارجی چه چیزی ممکن است باشد. این تیم با دقت گزینه‌هایی مانند سایر ستاره‌های کوچک و کوتوله‌های قهوه‌ای را در نظر گرفت و توجه ویژه‌ای به ابر‌های گازی که در باینری‌های پرتو ایکس رایج هستند، داشتند.

در نهایت، آن‌ها تشخیص دادند که بهترین تناسب برای داده‌هایشان سیاره‌ای به اندازه زحل است که در فاصله ده‌ها واحد نجومی به دور این دوتایی می‌چرخد.

دی استفانو، یکی از اعضای اصلی این تیم می‌گوید: "در ابتدا ما این احتمال جالب را تشخیص دادیم، اما دلایل زیادی برای محتاط بودن وجود داشت. ما باید همه گزینه‌ها را با دقت بررسی می‌کردیم، و تجزیه و تحلیل کامل شامل چندین قطعه مختلف بود، که هر کدام باید مطابقت با تفسیر یک سیاره را نشان می‌داد و رد می‌کرد. احتمالات دیگر. "

بعید است که نامزد سیاره فراخورشیدی تایید شود. این نور معمولاً در فواصل زمانی معین چندین بار کاهش می‌یابد، و در فاصله مداری M۵۱-ULS-۱b طول می‌کشد تا به دور ستاره‌هایش بچرخد. اما، دی استفانو گفت، همه داده‌های موجود با آنچه که از یک سیاره فراخورشیدی در مدار می‌بینیم، مطابقت دارد.

راه برای تایید این کشف، شناسایی خورشید گرفتگی‌های پرتو ایکس بیشتر، هم در کهکشان راه شیری و هم بدون آن است. اما پس از انجام یک تشخیص، دیگری فقط موضوع زمان به نظر می‌رسد.

محققان در مقاله خود نوشتند: «این کار روش جدیدی را با پتانسیل کشف سیارات در طیف وسیعی از سیستم‌های میزبان منابع پرتو ایکس نشان می‌دهد».

از آنجایی که درخشان‌ترین منابع پرتو ایکس را می‌توان در کهکشان‌های خارجی شناسایی کرد، جستجو برای سیارات فراخورشیدی، سیارات در مدار‌های خارج از کهکشان راه شیری، اکنون به یک کار واقعی و عملی تبدیل شده است.

منبع: ScienceAlert