مقایسه تارا و شاهین؛ دو سدان نوبرانه ایرانی

مقایسه تارا و شاهین؛ دو سدان نوبرانه ایرانی

به سراغ شاهین می‌آییم؛ داشبورد این خودرو نیز دقیقاً مانند تارا از متریال خشک ساخته و پرداخته شده است. از نکات منفی که در اولین نگاه به چشم می‌آید پر کردن بخش مربوط به کروز کنترل این خودرو در غربیلک فرمان با یک قطعه پلاستیکی است که کاملاً توی ذوق می‌زند.

کد خبر : ۱۰۰۱۰۶
بازدید : ۱۹۳۹۱

در بازار خودرو ایران به دلیل انحصار و حاشیه امن ایجادشده توسط دولت برای دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا، این دو غول خودروسازی داخلی، سالیان متمادی به فکر طراحی و توسعه محصولات جدید نبودند تا این که بالاخره حضور چینی‌ها با خودرو‌های متنوع در بازار داخلی، زنگ خطر را برای این دو شرکت خودروساز به صدا درآورده است و همین امر باعث شد شاهد عرضه محصولاتی همچون دنا پلاس، دنا پلاس توربو اتومات، شاهین و بالاخره تارا در بازار داخلی باشیم.

در ادامه این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان، مقایسه کوتاهی بین تارا و شاهین با گیربکس‌های دستی داشته باشیم.

بررسی ظاهری

کار را با بررسی ظاهری تارا آغاز می‌کنیم؛ با مشاهده نمای بیرونی تارا متوجه می‌شویم قسمت جلو و عقب خودرو و خط پایین در‌ها کاملاً نسبت به پژو ۳۰۱ تغییر کرده اند و طراحان شرکت با ایجاد این تغییرات سعی داشته‌اند حال و هوای متفاوتی را نسبت به محصول پژو ایجاد نمایند؛ البته در نمای جلو سبک طراحی جلوپنجره، چراغ‌ها و سپر ما را تا حدی به یاد محصولات برند پژو و کیا اپتیمای نسل قبل می‌اندازد و طراحان سعی کرده اند با استفاده از خطوط شارپ در پوزه خودرو، نمایی تهاجمی به تارا ببخشند و در این کار موفق عمل کرده‌اند.

نمای کناری تارا بیش از حد ساده است و این سادگی خصوصاً در بخش در‌های کناری و قسمت زیرین پنجره‌ها به چشم می‌آید.

از نکات منفی تارا در نمای کناری می‌توان به مشکی نبودن ستون B اشاره کرد که استفاده از پلاستیک مشکی رنگ یا برچسب مشکی قطعاً از سادگی بیش از حد این نما می‌کاست و بر جذابیت آن می‌افزود؛ ضمن این که، استفاده از قالپاق به‌جای رینگ نیز از دیگر نقاط ضعف تارا در نمونه دستی تلقی می‌گردد.

در نگاه به نمای عقب نیز گرچه چراغ‌های به‌هم پیوسته از ترند‌های بسیار به روز در امر طراحی به شمار می‌آید، اما گرافیک داخلی چراغ‌های عقب در تارا قطعاً می‌تواند زیباتر نیز باشد و شاید به یک بازنگری نیاز دارد؛ خصوصاً این که، نحوه نورپردازی چراغ‌های عقب در شب موجب آزار رانندگان پشت سر خواهد شد.

لازم به ذکر است که در نمای عقب شاهد طراحی زیبایی برای سپر هستیم، همچنین استفاده از نوشته TARA با فونتی با اندازه مناسب در مرکز درِ صندوق نیز از نکات مثبت در نمای عقب این خودرو محسوب می‌شود و خوشبختانه خبری از آن فونت عجیب و غریب فارسی در نمونه‌های تولید انبوه تارا نیست.

تارا

شاهین به دلیل استفاده از پلت فرم توسعه یافته شرکت تویوتا، از طراحی نسبتاً شرقی با حجم پردازی‌ها و پف‌های زیاد بهره می‌گیرد. طراحی شاهین در هر سه نمای جلو، کنار و عقب هماهنگ است و فارغ از مسئله زیبایی و زشتی، عدم هماهنگی در طرح آن به چشم نمی‌آید.

دماغه این خودرو به گفته طراحان شرکت سایپا از پرنده شاهین الهام گرفته شده است، اما به هر حال، باید اذعان داشت نمای جلوی شاهین به سرعت ما را به یاد بیوک اکسل نیز می‌اندازد. در نمای کناری شاهین خطوط شخصیت خودرو و حالت پنجره‌ها فرم زیبایی دارند، اما آینه‌های کناری بیش از حد بزرگ جلوه می‌نمایند و بیش از آن که برای یک سدان کلاس C مناسب باشند، به درد یک کراس‌اوور میان سایز می‌خورند.

چراغ‌های عقب شاهین، همخوانی مناسبی با چراغ‌های جلو دارند، اما گرافیک داخلی آن‌ها به نسبت طراحی‌های روز اندکی قدیمی به نظر می‌رسند. سپر و مه شکن‌های روی آن و نیز دیفیوزر عقب شاهین در هماهنگی کامل با سایر اجزای خودرو طراحی شده اند و از نظر هماهنگی و زیبایی نمره خوبی را کسب می‌کنند.

شاهین

کابین

درون کابین تارا شاهد استفاده عینی از کابین پژو ۳۰۱ فاز یک و سیتروئن C۳-XR هستیم که در برخی از جزییات مانند غربیلک فرمان، پنل مانیتور، سر دنده و… دچار تغییر شده است. فرمان خودرو به کلید‌های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل مجهز شده و با طرح دی کات، به زیبایی کابین افزوده است.

طرح دسته دنده نیز زیبا و جدید است. از نکات منفی در کابین تارا باید به عدم سیم کشی داخل در‌ها برای کلید‌های شیشه بالابر، عدم وجود سیستم استارت دکمه ای، عدم وجود سانروف و همچنین عدم وجود زیرآرنجی بین صندلی‌های جلو در نمونه دنده دستی اشاره کرد که در این بین، انتظار می‌رود شرکت ایران خودرو برای نمونه دنده‌ای نیز امکاناتی مانند سانروف و زیرآرنجی جلو را تدارک ببیند.

به سراغ شاهین می‌آییم؛ داشبورد این خودرو نیز دقیقاً مانند تارا از متریال خشک ساخته و پرداخته شده است. از نکات منفی که در اولین نگاه به چشم می‌آید پر کردن بخش مربوط به کروز کنترل این خودرو در غربیلک فرمان با یک قطعه پلاستیکی است که کاملاً توی ذوق می‌زند.

کابین
خوشبختانه در شاهین شاهد وجود و حضور اقلامی مانند زیرآرنجی جلو، صندلی‌های چرمی و همچنین سانروف و استارت دکمه‌ای هستیم و از این نظر شاهین نسبت به تارا برتری دارد.

در بحث ایمنی اگر بخواهیم نقاط قوت دو خودرو را بیان کنیم باید به وجود سیستم هایی، چون سامانه کنترل پایداری (این سامانه در خودروی تارا عملکردی بسیار خوب و قابل توجه دارد) و هرزگردی و سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی برای اولین بار در بین خودرو‌های ایرانی در تارا اشاره نماییم؛ در ارتباط با شاهین نیز باید بیان کنیم که شرکت سایپا در اقدامی مثبت برای نخستین بار، در بین شرکت‌های ایرانی، به صورت جسته و گریخته، اسناد مربوط به تست‌های تصادف و ایمنی شاهین را منتشر کرد که اقدامی قابل تقدیر است.

اما به عنوان نکته‌ای منفی در امر ایمنی باید به وجود تنها دو ایربگ در هر دو خودرو اشاره نماییم که انتظار می‌رفت در هر دو خودرو به صورت استاندارد شاهد استفاده از ایربگ‌های کناری نیز باشیم (تارا اتوماتیک مجهز به ایربگ‌های کناری خواهد بود).

 دو سدان نوبرانه ایرانی

قوای فنی و حرکتی

سایپا شاهین از یک پیشرانه ۱۵۰۰ سی‌سی توربوشارژ بهره می‌گیرد که قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور است و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت تولیدی به چرخ‌های جلو را برعهده دارد.

در به روزرسانی مجدد این پیشرانه حداکثر گشتاور خودرو از دور موتور ۲۵۰۰ در دسترس است که نسبت به گذشته، که در دور موتور ۱۸۰۰ قابل دسترس بود، سبب کندی در شتاب گیری اولیه شده است، اما از طرفی، دیرتر وارد شدن توربو در مدار سبب افزایش طول عمر پیشرانه و کاهش فشار روی آن خواهد شد.

قلب تپنده تارا پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی موسوم به TU۵ PLUS است. این پیشرانه توان تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت را عهده دار است. در بحث قوای فنی به نظر می‌رسد در مورد تارا با خودرویی کم استهلاک‌تر و کم دردسر‌تر از شاهیپن طرف خواهیم بود و قطعاً مالکان تارا چالش‌های بین پیشرانه توربوشارژ و بنزین‌های نامرغوب داخلی را نخواهند داشت.

دو سدان نوبرانه ایرانی

سخن پایانی

در پایان باید گفت شاهین و تارا هرچند نسبت به سایر محصولات برند ملی صنعت خودرو یک گامِ رو به جلو و مثبت تلقی می‌شوند، اما برای تبدیل شدن به خودرو‌هایی در کلاس جهانی همچنان مسیری نسبتاً طولانی پیش رو دارند.

از رقبای حدودا هم‌قیمت و با سگمنت یکسان این دو خودرو در کشورمان می‌توان به دنا پلاس در دو گونه تنفس طبیعی و توربو، جک J۴ و برخی خودرو‌های کارکرده همچون جک J۵ و یا آریزو۵ اشاره کرد که در صورت برطرف شدن ایراد‌های مونتاژی و ضعف‌های آپشنال، تارا و شاهین قطعاً می‌توانند تا حدی پنجه در پنجه رقبای چینی خود بیاندازند و حتی به پشتوانه فراوانی خدمات پس از فروش و امتیازاتی از این دست بر حریفان خود فائق آیند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید