عوارض استفاده از هدفون

عوارض استفاده از هدفون

ادعا‌هایی درباره خطرات استفاده از هدفون‌های سیم دار و بلوتوثی وجود دارد. محققان بر این ادعا هستند که از آنجایی که هدفون‌ها معمولاً نزدیک و عمیق در گوش قرار می‌گیرند، بافت‌های حیاتی در معرض فرکانس‌های رادیویی سطح بالاتر قرار می‌گیرند و در نتیجه آسیب می‌بینند.

کد خبر : ۱۰۰۱۱۰
بازدید : ۶۶۲۰

فرادید | گزارش‌ها و ادعا‌های متعددی درباره استفاده طولانی مدت از هدفون بلوتوث و صدمات ناشی از آن وجود دارد. برخی محققان براین باورند که استفاده از هدفون می‌تواند به طرز وحشتناکی برای سلامت مغز افراد مضر باشد و حتی ممکن است به عنوان منبع سرطان عمل کند. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟

به گزارش فرادید؛ طی سال‌های گذشته تحقیقات متعددی توسط کارشناسان در زمینه اثرات مخرب هنذفری یا هدفون بر سلامتی انسان انجام شده که نشان می‌دهد، کم شنوایی در جوانان به دلیل در معرض صدا‌های بلند قرار گرفتن مفرط در نتیجه استفاده از هندزفری، در حال افزایش است.

همچنین ادعا‌هایی درباره خطرات استفاده از هدفون‌های بی سیم و بلوتوثی وجود دارد. برخی کارشناسان ادعا دارند که هدست‌های بلوتوث دار ممکن است تشعشعات را در مغز پمپ کنند و به طور بالقوه باعث سرطان شوند که می‌تواند نگران کننده باشد.

آن‌ها بر این ادعا هستند که از آنجایی که هدفون‌ها معمولاً نزدیک و عمیق در گوش قرار می‌گیرند، بافت‌های حیاتی در معرض فرکانس‌های رادیویی سطح بالاتر قرار می‌گیرند.

همچنین نگرانی فزاینده‌ای درباره استفاده مداوم و گسترده از هندزفری برای گوش دادن به موسیقی با درجه‌ی صدای خطرناک برای مدت‌های طولانی توسط بزرگسالان، نوجوانان و کودکان وجود دارد.

در همین راستا سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که حدود یک میلیارد نفر از افراد جوان در سراسر جهان، ممکن است در خطر از دست دادن شنوایی به دلیل عادات خطرناک شنیداری باشند.

عوارض استفاده از هدفون
هدفون‌ها خطرزا هستند؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که هدست‌های بلوتوث دار از فناوری میدان الکترومغناطیسی غیریونیزان استفاده می‌کنند که نگرانی‌های جدی برای سلامتی ایجاد می‌کنند.

برخی از محققان حوزه سلامت مدعی شده اند که استفاده طولانی مدت از چنین وسایل و ابزار‌هایی در دوران بارداری می‌تواند اثرات مضری داشته باشد. بعنوان مثال استفاده طولانی مدت از چنین وسایلی در دوران بارداری اثرات مضری از جمله خطر سقط جنین و کودکان متولد شده با اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) دارد.

وز وز گوش، افزایش خطر تومور مغزی نیز از خطرات احتمالی استفاده مدوام از هدفون است.

تینیتوس (tinnitus) یا وز وز گوش که یکی از اثرات هندزفری بر گوش است، معمولاً به علت در معرض صدای بسیار بلند قرار گرفتن حادث می‌شود که سبب ایجاد صدا‌هایی مانند زنگ، وزوز یا غرش را در گوش یا سر فرد می‌شود.

درواقع آسیب به سلول‌های مو‌یی در حلزون گوش (قسمتی از گوش داخلی)، اکثراً مسئول این وضعیت است.

علاوه بر خطراتی که در مورد EMR غیر یونیزه وجود دارد، برخی از دانشمندان درباره خطرات و عوارض جانبی زمینه‌ای هم هشدار داده اند. بعنوان مثال، نتایج برخی از مطالعات نشان داده که جدا از افزایش خطر سرطان، پرتو‌های بیش از حد و EMR نیز می‌تواند باعث بسیاری از انواع اختلالات عصبی و آسیب DNA شود.

با این حال، از آنجایی که این مورد در دست مطالعه است، برای تأیید یافته‌ها و خطرات احتمالی به تحقیقات بیشتری در مقیاس بزرگ نیاز است.

همچنین بااینکه شواهد بسیاری در مورد خطرات ظاهری استفاده از هدست‌های بلوتوث و سایر ابزار‌های مشابه وجود دارد، اختلاف زیادی بین محققان در این زمینه وجود دارد.

مثلا برخی از کارشناسان براین باورند که دستگاه‌های بلوتوث دار بر اساس حد مجاز کار می‌کنند و امواج رادیویی واقعاً در داخل کانال گوش قرار نمی‌گیرند. از این رو ممکن است آن‌قدر که ادعا می‌شود خطرناک نباشند.

همچنین بر اساس اطلاعات فهرست شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، پرتو‌های غیریونیزان که از طریق چنین ابزار‌هایی پخش می‌شوند، تنها زمانی می‌توانند به طور بالقوه مضر باشند که فرد برای مدتی طولانی و مستقیماً با آن‌ها تماس داشته باشد.

بااین حال قرار گرفتن در معرض و تشعشع از این دستگاه‌ها نیز به میزان استفاده بستگی دارد.

علاوه بر این، برخی محققان گفته اند که تشعشعات ساطع شده از هدفون در مقایسه با ابزار‌هایی مانند تلفن همراه که بیشتر و برای مدت طولانی استفاده می‌شوند، بسیار کمتر است.

بااین وجود حتی اگر ممکن است کاملاً ایمن نباشند، برای احتیاط، باید قرار گرفتن در معرض یا استفاده از هدست‌های بلوتوث را محدود کرد.

توصیه شده که درصورت عدم استفاده از هدست، تلفن و ابزار‌های مشابه، فرد باید آن‌ها را از بدن دور نگه دارد.

عوارض استفاده از هدفون
مشکلات استفاده از هدفون

پُرشنوایی: افراد پرشنوا محدوده شنوایی باریکی دارند و به طور معمول صدا‌های زیر ۵۰ دسی‌بل را نمی‌شوند، همچنین صدا‌های بالای ۸۰ دسی‌بل برایشان آزار دهنده است. این عارضه معمولا با وز وز گوش همراه است.

عفونت جدی گوش: استفاده طولانی مدت از هدفون موجب عرق در ناحیه گوش شده و محیطی مرطوب و مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها ایحاد می‌کند.

کاهش شنوایی: اگر فردی روزانه به مدت ۱۵ دقیقه و بیشتر با استفاده از هدفون با صدای بلند موسیقی گوش کند، باید انتظار کاهش شنوایی را در آینده‌ای نزدیک داشته باشد.

درد گوش: افرادی که به طور مداوم از هدفون استفاده می‌کنند، معمولا به درد گوش و یا بی حسی گوش دچار می‌شوند.

کاهش یادگیری: شنوایی یکی از مهمترین ارکان یادگیری است. استفاده افراطی از هدفون، به دلیل کاهش شنوایی بر یادگیری اثرات نامطلوبی دارد.

آسیب جدی به مغز: هدفون به تولید امواج الکترومغناطیسی منجر می‌شود که در دراز مدت اثر مخربی بر مغز دارد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید