موج زمستانی کرونا در راه است؟

موج زمستانی کرونا در راه است؟

همه کشور‌ها نمی‌توانند به‌راحتی از بحران کووید عبور کنند و این ویروس همچنان جان هزاران نفر را در روز می‌گیرد. مطالعات اکونومیست بر این واقعیت تاکید می‌کند که تنها هفته گذشته بیش از ۱۷۰هزار نفر در جهان جان خود را به دلیل کووید از دست دادند.

کد خبر : ۱۰۰۱۱۸
بازدید : ۶۷۵۲

دوازده‌ماه پیش، نیمکره‌شمالی در آستانه اولین زمستان خود در دوران کووید بود. در این زمان، موارد ابتلا به کرونا در غرب اروپا و آمریکا به‌سرعت افزایش یافت و تلفات زیادی به جا گذاشت.

بسیاری از کشور‌ها مانند بریتانیا در این بازه زمانی، محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را در تعطیلات سال نو اعمال کردند؛ اما اکنون نشانه‌های اندکی از بازگشت محدودیت‌های جدید و شدید در دولت‌های غربی وجود دارد. این در حالی است که کووید هنوز فروکش نکرده است.

به طور مثال، موارد ابتلا به کووید در بریتانیا به اندازه ماه ژانویه است. «اکونومیست» تاکید کرده که بریتانیا در مهار ویروس، بسیار بدتر از همسایگان اروپایی خود عمل کرده است و با رسیدن فصل ابتلا به آنفلوآنزا شرایط می‌تواند دشوارتر شود.

از جمله عواملی که شرایط را در بریتانیا بحرانی کرده، لغو سریع محدودیت‌ها از سوی دولت این کشور و کند بودن روند واکسیناسیون افراد زیر ۱۸سال است.

ایالات‌متحده از ماه می، واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۵ساله را آغاز کرده، اما این روند در بریتانیا از ماه سپتامبر شروع شده است. همچنین برخی از پرترددترین مکان‌های تجمع مانند کافه‌ها در بریتانیا، محدودیتی برای حضور افراد ندارند. این در حالی است که افراد در ایتالیا برای ورود به باشگاه‌ها باید گواهی واکسن به همراه داشته باشند. در اسپانیا نیز استفاده از ماسک الزامی است.

از مارس ۲۰۲۰ کمپانی مطالعات بازار YouGov از بزرگسالان جهان می‌پرسد که آیا در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده می‌کنند یا خیر.

حتی در طول سال ۲۰۲۱ و با افزایش واکسیناسیون، میزان زدن ماسک روندی ثابت داشته است. در فرانسه و ایتالیا حدود سه‌چهارم مردم اعلام کرده اند که از ماسک استفاده می‌کنند. در بریتانیا و آلمان نیز نزدیک به دو سوم افراد ماسک می‌زنند.

حتی در آمریکا که ماسک به موضوعی حزبی تبدیل شده بود، برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلا، استفاده از آن در ماه جولای افزایش یافت. با وجود نگرانی‌ها در خصوص پایین بودن اثربخشی واکسن ها، همچنان در پایین نگه‌داشتن میزان مرگ و میر بسیار موثر هستند. در اروپای غربی افراد بالای ۱۲سال به طور متوسط ۵/ ۱دز واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده‌اند و این رقم برای آمریکا ۴/ ۱دز است.

با این حال اگر جهشی ایجاد نشود، دز‌های تقویت‌کننده مانع بدتر شدن شرایط می‌شود. در ایالات متحده بالغ بر ۱۴درصد افراد بالای ۶۵سال واکسینه‌شده، دز تقویتی دریافت کرده‌اند و در بریتانیا این رقم ۲۵درصد است. آگاهی بخشیدن در باب قدرت واکسن‌ها ممکن است میزان واکسیناسیون آنفلوآنزای فصلی را نیز ارتقا دهد.

همه کشور‌ها نمی‌توانند به‌راحتی از بحران کووید عبور کنند و این ویروس همچنان جان هزاران نفر را در روز می‌گیرد. مطالعات اکونومیست بر این واقعیت تاکید می‌کند که تنها هفته گذشته بیش از ۱۷۰هزار نفر در جهان جان خود را به دلیل کووید از دست دادند.

همه‌گیری در کشور‌هایی همچون روسیه و شرق اروپا که واکسیناسیون در آنان کندتر است، بحرانی‌تر است. روز شنبه گذشته، روسیه بیش از هزار مرگ ناشی از کووید را ثبت کرد که بالاترین رکورد ثبت‌شده از آغاز همه‌گیری است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید