علیرضا فغانی؛ لازم باشد به ایران برمی‌گردم

علیرضا فغانی؛ لازم باشد به ایران برمی‌گردم

من مدام در حال سفر و قضاوت هستم و فرصت نشده حتی یک بازی را تماشا کنم، پس نمی‌توانم نظر کارشناسی شفافی بدهم. فقط امیدوارم با توجه به بضاعت داوری ایران لیگ امسال با حواشی و حرف و حدیث کمتری برگزار شود و در نهایت حق به حقدار برسد.

کد خبر : ۱۰۰۱۶۷
بازدید : ۵۸۸۴

قاضی‌القضات هر جا که باشد از کادر مساوات بیرون نخواهد زد. او چند روز پیش در خاور دور نبرد چشم‌بادامی‌ها را با قاطعیت سوت زد تا نشان دهد برای گرفتن عکس یادگاری زیر فلاش دوربین‌ها، در قامت داور فینال جام جهانی آماده است.

هر چند خودش معتقد است پله‌ها را باید یکی‌یکی طی کرد و دیکته‌های بی‌غلط نوشت تا راه رسیدن به مقصد هموارتر شود.

با علیرضا فغانی در عصر شرجی فجیره همکلام شدیم و حرف‌های مردی را شنیدیم که بی‌مداهنه سند افتخار داوری فوتبال ایران است. بزرگمردی به غایت متواضع و بی‌تکلف که در مسیر برافراشتن پرچم محبوب سه رنگ از هرگونه کوششی فروگذار نمی‌کند.

او در استرالیا یا هر نقطه دیگری از این کره خاکی که باشد، باز هم شیدای خاک سرزمینی است که از آن برخاسته و در گذر زمان به سوی رفیع‌ترین قله‌ها رهنمون شده است.

قضاوت پشت قضاوت در پهنه قاره. مثل اینکه این روز‌ها حسابی سرتان شلوغ است آقای فغانی؟
بله، ده روزی درگیر مسابقات مرحله نهایی لیگ قهرمانان شرق بودم و بازی حساس ناگویای ژاپن و پوهانگ کره جنوبی را قضاوت کردم.

الان امارات هستید؟
بله، ۲۲ اکتبر برای قضاوت بازی‌های زیر بیست‌وسه سال وارد فجیره شدم و بازی هند و عمان را قضاوت کردم. پس از پایان این بازی‌ها برای حضور در سمینار فیفا به دوحه پرواز خواهم کرد.

این سمینار چند روز طول می‌کشد؟
داوران آسیا یک هفته در قطر سمینار دارند و دور هم جمع می‌شوند. سمینار هم که تمام شود به فاصله هجده روز باید در فیفا عرب کاپ قضاوت کنم. خلاصه سرم این روز‌ها حسابی شلوغ است.

«فیفا عرب کاپ» را یک‌جور‌هایی جام جهانی تمرینی می‌توان نام گذاشت. درست است؟
بالاخره ۱۲ داور مطرح این مسابقات را سوت می‌زنند و کاملا زیر ذره‌بین هستند. مسابقاتی که در نوع خودش از حساسیت قابل توجهی برای اعراب برخوردار است.

معمولا این‌گونه است که بین دو جام‌جهانی داوران کاندیدا باید در تورنمنت‌های مختلف فیفا محک بخورند. برای این رقابت‌ها نیز ما انتخاب شدیم و قطعا عملکردمان در این تورنمنت خیلی مهم است و می‌تواند مسیر رسیدن و انتخاب شدن برای قضاوت در جام‌جهانی را هموارتر کند.

در خصوص var و حضورش در فوتبال ایران مدت‌هاست بحث می‌شود. شما به عنوان یک چهره موثر چه نظری در این خصوص دارید؟
راستش در خصوص var اجازه صحبت کردن ندارم. خود کارگروه var سخنگو دارد و اطلاع‌رسانی باید از طریق آن‌ها صورت بگیرد.

داوری‌های لیگ برتر فوتبال ایران را در این دو هفته رصد کردید؟
من مدام در حال سفر و قضاوت هستم و فرصت نشده حتی یک بازی را تماشا کنم، پس نمی‌توانم نظر کارشناسی شفافی بدهم. فقط امیدوارم با توجه به بضاعت داوری ایران لیگ امسال با حواشی و حرف و حدیث کمتری برگزار شود و در نهایت حق به حقدار برسد.

با توجه به عدم قضاوت شما در بازی‌های انتخابی جام‌جهانی این موضوع در خروجی کار که منتج به حضور شما در جام جهانی خواهد شد، تاثیری نخواهد گذاشت؟
چون ایران در یک گروه و استرالیا در گروه دیگر قرار گرفته من نمی‌توانم بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی را داوری کنم، اما این موضوع هیچ تاثیری در بحث جام جهانی نخواهد داشت. خیال‌تان راحت باشد. نه عزیزم. خدا را هزار مرتبه شکر عملکرد ما برای فیفا و ای‌اف‌سی کاملا مشخص است.

قطعا از این پس در مسابقات بین‌المللی که مدنظر تصمیم‌گیرندگان باشد، قضاوت می‌کنیم و فریاد لیاقت داوران ایرانی را به گوش‌ها می‌رسانیم.

شما فصل پیش دربی سرخابی را با قاطعیت سوت زدید. اگر این فصل هم از شما بخواهند برای قضاوت دربی و بازی‌های حساس دیگر به ایران بیایید، چمدان‌های‌تان را به مقصد سرزمین مادری خواهید بست؟
اگر فرصتی در اختیارم باشد و اعلام نیاز کنند حتما به کشورم برمی‌گردم و بازی‌های مورد نظر فدراسیون و کمیته داوران را سوت خواهم زد. من یک ایرانی هستم و برای اعتلای فوتبال ایران از هر گونه تلاشی دریغ نخواهم کرد. البته با شروع لیگ استرالیا واقعا سرم شلوغ می‌شود و مدام باید در سفر باشم.

مهم‌ترین تفاوت لیگ ایران با لیگ استرالیا در چیست آقای فغانی؟
هر دو لیگ از لیگ‌های معتبر آسیا هستند.

همین؟
راستش اوضاع حاکم بر فوتبال ایران تغییر چندانی نکرده و اگر تفاوتی باشد در حاشیه‌هایی است که شکل می‌گیرد. حقیقت این است که هجمه‌هایی علیه داوری در ایران صورت می‌گیرد. البته جا دارد از تمام تیم‌ها و بازیکنانی که مفهوم لیگ حرفه‌ای را درک کرده‌اند و برای ارایه فوتبال زیبا با داوران منصف همکاری و از تصمیمات تیم‌های داوری تمکین می‌کنند، قدردانی کنم.

داور اگر دغدغه خاطر نداشته باشد و دور از هیاهو کارش را انجام بدهد قطعا نقش چشمگیرتری در اتخاذ تصمیمات درست و اجرای عدالت ایفا خواهد کرد؛ و جام جهانی. دوست داریم این‌بار علیرضا فغانی را به عنوان سفیر شایسته وطن در دیدار نهایی بزرگ‌ترین جشنواره قرن نظاره کنیم.

ما تا جام‌جهانی در کلاس‌ها و مسابقات مختلفی شرکت می‌کنیم و عملکرد تیم داوری‌مان تحت ارزیابی قرار خواهد گرفت. ان‌شاءالهر که بتوانم با حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ نماینده لایقی برای ورزش ایران در این پیکار‌های بزرگ و ماندگار باشم.

پاسخ سوال ما را ندادید؟
فینال جام‌جهانی؟ هنوز زود است در این باره صحبت کنیم. گفتم که همه چیز به کارنامه تیم داوری ما بستگی دارد و باید سعی کنیم با کمترین اشتباه پیش برویم و عملکرد قابل قبولی برجای بگذاریم

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید