پیری مغز و مشکلات حافظه نتیجه غذا‌های فراوری شده

پیری مغز و مشکلات حافظه نتیجه غذا‌های فراوری شده

مصرف یک رژیم غذایی فرآوری‌شده می‌تواند نقصان‌های حافظه قابل توجه و ناگهانی به خصوص در افراد سالخورده ایجاد کند.

کد خبر : ۱۰۰۱۸۲
بازدید : ۳۳۰۴۴

فرادید | یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چهار هفته رژیم غذایی با غذا‌های فرآوری‌شده منجر به واکنش التهابی قوی در مغز موش‌های مسن شده که با علائم رفتاری از دست دادن حافظه همراه بوده است.

به گزارش فرادید؛ محققان همچنین دریافتند که مکمل رژیم غذایی فرآوری شده با اسید چرب امگا ۳ DHA از مشکلات حافظه جلوگیری کرده و اثرات التهابی را تقریباً به طور کامل در موش‌های مسن‌تر کاهش می‌دهد.

التهاب عصبی و مشکلات شناختی در موش‌های بالغ جوانی که رژیم غذایی فرآوری شده مصرف کردند، مشاهده نشد.

این رژیم غذایی از غذا‌های آماده برای انسان شبیه‌سازی شده بود که اغلب برای ماندگاری طولانی بسته بندی می‌شوند، مانند چیپس سیب زمینی و سایر تنقلات، غذا‌های منجمد مانند غذا‌های پاستا و پیتزا، و گوشت‌های اغذیه فروشی حاوی مواد نگهدارنده.

غذا‌های فراوری شده موجب پیری مغز و مشکلات در حافظه می‌شوند

محققان می‌گویند رژیم‌های غذایی فرآوری شده با چاقی و دیابت نوع ۲ نیز مرتبط است و نشان می‌دهد که مصرف کنندگان مسن‌تر ممکن است بخواهند از غذا‌های فست‌فودی خودداری کنند و غذا‌های غنی از DHA مانند ماهی سالمون را به رژیم غذایی خود اضافه کنند - به ویژه با در نظر گرفتن آسیب به مغز افراد سالخورده که طی این مطالعه تنها در چهار هفته آشکار شد. این واقعیت که ما این اثرات را به سرعت می‌بینیم نگران‌کننده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف یک رژیم غذایی فرآوری‌شده می‌تواند نقصان‌های حافظه قابل توجه و ناگهانی ایجاد کند و در افراد مسن، کاهش سریع حافظه احتمال بیشتری برای پیشرفت به بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر دارد. با آگاهی از این موضوع، شاید بتوانیم غذا‌های فرآوری شده را در رژیم غذایی خود محدود کنیم و مصرف غذا‌های غنی از اسید چرب امگا ۳ DHA را افزایش دهیم تا از این پیشرفت جلوگیری کنیم یا آن را کاهش دهیم.

غذا‌های فراوری شده موجب پیری مغز و مشکلات در حافظه می‌شوند
دانشمندان در حال مطالعه این موضوع هستند که چگونه رویداد‌های زندگی روزمره - مانند جراحی، عفونت یا در این مورد، یک رژیم غذایی ناسالم - ممکن است باعث التهاب در مغز افراد مسن شود. این کار مبتنی بر تحقیقات قبلی است که نشان می‌دهد یک رژیم غذایی کوتاه‌مدت و پرچرب می‌تواند منجر به از دست دادن حافظه و التهاب مغز در حیوانات مسن‌تر شود.

دوکوزاهگزانوئیک اسید یا DHA، یک اسید چرب امگا ۳ است که همراه با ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) در ماهی و سایر غذا‌های دریایی وجود دارد. از جمله عملکرد‌های چندگانه DHA در مغز، نقش آن در دفع پاسخ التهابی است - این اولین مطالعه در مورد توانایی عملکردی DHA در برابر التهاب مغزی است که توسط رژیم غذایی فرآوری شده ایجاد می‌شود.

بسیاری از انواع رژیم‌هایی وجود دارد که به عنوان کم چرب تبلیغ می‌شوند، اما بسیار فراوری شده اند. این غذا‌ها فیبر ندارند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند که به عنوان کربوهیدرات‌های با کیفیت پایین نیز شناخته می‌شوند. افرادی که عادت دارند به اطلاعات تغذیه‌ای نگاه کنند، باید به فیبر و کیفیت کربوهیدرات‌ها توجه کنند. این مطالعه واقعاً نشان می‌دهد که این چیز‌ها مهم هستند.

منبع: Technology.org

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید