پایان نزاع خونین دو طایفه در خوزستان؛ قتل و قصاص ۲۰ نفر!

پایان نزاع خونین دو طایفه در خوزستان؛ قتل و قصاص ۲۰ نفر!

اولین نزاع مسلحانه در روستای پتک جلالی، تابستان سال ۱۳۹۴ رخ داد. حادثه‌ای که ۹ کشته برجای گذاشت. طبق گزارش‌ها در این نزاع یک نفر از طایفه محمدی‌ها و ۸ نفر هم از طایفه موسایی کشته شدند. اما این پایان ماجرا نبود و اسفند سال بعد طایفه موسایی، خانواده‌های طایفه محمدی را به رگبار بستند. در  این حادثه نیز سه نفر از محمدی‌ها جانشان را از دست دادند و سه نفر هم مجروح شدند.

کد خبر : ۱۰۰۲۰۸
بازدید : ۴۴۱۵۹

فرادید | نزاع خونین ۷ ساله که از باغملک تا رامهرز خوزستان کشیده شده بود، بالاخره منجر به صلح میان دو طایفه درگیر در نزاع شد. البته رئیس قوه قضائیه معاون امور فرهنگی اش را مامور صلح و سازش در این پرونده کرد و در نهایت نیز جلسه میان دو طایفه و مسئولان قوه قضائیه منجر به امضای پیمان صلح شد.

به گزارش فرادید؛ محمدباقر الفت معاون فرهنگی قوه قضاییه می‌گوید پرونده نزاع منجر به قتل میان دو طایفه محمدی و محمد موسایی، یکی از مهمترین پروند‌های قضایی آن‌ها در استان خوزستان بوده است.

او گفته که نزاع خونین بین ۲ طایفه روستای پتک جلالی باغملک استان خوزستان منجر به کشته شدن ۱۸ نفر، قصاص، مجروحیت و آوارگی چندین خانوار شده است.

طبق گفته معاون فرهنگی قوه قضاییه، در نهایت نشستی با حضور سران دو ظایفه برگزار و با گذشت خانواده مقتولان و پرداخت دیه و بازگشت اهالی هر ۲ طایفه به روستای پتک جلالی باغملک، قرارداد صلح و سازش بین ۲ طایفه درگیر امضا شد.

براساس اعلام دادگستری استان خوزستان، نزاع خونین میان دو طایفه محمدی و محمد موسایی در طول ۷ سال گذشته منجر به قتل ۱۸ نفر، قصاص دو نفر، مجروح شدن ۱۵۰ نفر و آوارگی ۳۰۰ خانوار شده است.

پایان نزاع خونین دو طایفه در خوزستان؛ قتل و قصاص ۲۰ نفر!
نزاع خونین باغملک از کجا آغاز شد؟

ماجرای مهم‌ترین پرونده ۷ سال اخیر قوه قضائیه در استان خوزستان، از آنجا آغاز شد که بز یکی از اهالی وارد زمین کشاورزی دیگری می‌شود. اتفاقی که طبق گفته خبرنگاران محلی، منجر به درگیری لفظی میان مالک زمین کشاورزی، با صاحب بز می‌شود و پس از آن اقوام صاحب بز مالک زمین کشاورزی را به باد کتک می‌گیرند.

البته برخی از مسئولان محلی هم می‌گویند که اختلاف فقط به ماجرای بز و خوردن شاخ و برگ درختان باغ همسایه بر نمی‌گردد. آن‌ها می‌گویند که اختلاف میان دو طایفه محمدی و محمد موسایی سابقه طولانی دارد. اما با وقوع این حادثه کوچک، زخم‌های گذشته سر باز کردند و حادثه‌ای بزرگ رخ داد.

با این حال، با کتک خوردن صاحب زمین کشاورزی، دعوا بالا می‌گیرد و اسلحه‌های دو طایفه به سوی یکدیگر نشانه می‌رود.

در این رابطه اولین نزاع مسلحانه تابستان سال ۱۳۹۴ رخ داد. حادثه‌ای که ۹ کشته برجای گذاشت. طبق گزارش‌ها در این نزاع یک نفر از طایفه محمدی‌ها و ۸ نفر هم از طایفه موسایی کشته شدند.

اما این پایان ماجرا نبود و اسفند سال بعد طایفه موسایی، خانواده‌های طایفه محمدی را به رگبار بستند. در این حادثه نیز سه نفر از محمدی‌ها جانشان را از دست دادند و سه نفر هم مجروح شدند.

طبق گفته اهالی، در طول هفت سال گذشته دو طایفه بیشتر مزارع و پمپ آب و خانه و ماشین همدیگر را از بین برده‌اند.

پایان نزاع خونین دو طایفه در خوزستان؛ قتل و قصاص ۲۰ نفر!

دعوای دو طایفه چگونه از باغملک به رامهرمز رسید؟

پس از ادامه دار شدن نزاع مسلحانه و خونین میان دو طایفه، بسیاری از خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی روستای پتک جلالی باغملک در آتش خشم سوختند. از همین رو بسیاری از خانوار‌های ساکن این روستا تصمیم به مهاجرت به شهرستان همجوار یعنی رامهرمز گرفتند.

طبق گفته مسئولان محلی، روستای پتک جلالی باغملک که زمانی دو هزار نفر جمعیت داشت سال ۱۳۹۵ به حدود ۳۰۰ نفر سکنه رسید. اما برخی می‌گویند که حالا جمعیت روستا به کمتر از این میزان هم رسیده است.

البته ممبینی، فرماندار رامهرمز می‌گوید که مهاجرت اجباری بخشی از خانواده‌های دو طایفه محمدی و محمد موسایی به این شهرستان هم آتش خشم سران دو طایفه را کم نکرد و هر چند وقت یک بار درگیری مسلحانه در رامهرمز رخ می‌افتاد.

در این رابطه روزنامه ایران، سال‌ها قبل گزارشی منتشر کرد که حرف‌های فرماندار رامهرمز را تایید می‌کند. یکی از اهالی این شهرستان به خبرنگار ایران گفته بود که یکی از طایفه محمدی، صاحب یک موتورسازی که از محمد موسایی‌هاست، جلوی مغازه‌اش، کشت. درحالی که بیچاره اصلاً در جریان درگیری‌ها هیچ نقشی نداشت.

او ادامه می‌دهد: آن شب قیامتی شد، چند نفر از محمد موسایی‌ها برای جبران خونی که از آن‌ها ریخته شده بود، چند خانه و ماشین از طایفه محمدی‌ها را به آتش کشیدند و به سمت همدیگر شلیک کردند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید