شرایط بازگشایی مدارس و بازگشت دانش‌آموزان

شرایط بازگشایی مدارس و بازگشت دانش‌آموزان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازگشت دانش آموزان مدارس متوسطه دوره اول و دوم مشروط به رعایت دستور العمل‌های تدوینی دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش است. طبق این دستورالعمل دانش آموزان بالای ۱۲ سال باید واکسن دز اول و دوم را تزریق کرده باشند.

کد خبر : ۱۰۰۲۱۲
بازدید : ۵۸۴۶

فرادید | پس از فراز و شیب‌های بسیار وزارت آموزش و پرورش قصد دارد بازگشایی مدارس دوره متوسطه دوم را ۱۵ آبان ماه عملی کند. پس از آن نیز قرار است از ابتدای آذر ماه دوره متوسطه اول سرکلاس‌های درس حاضر شوند. البته هنوز تکلیف ابتدایی‌ها مشخص نیست. در این میان اختلاف‌ها بر سر بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی موجود پا برجا است.

به گزارش فرادید؛ دولت عزم خود را برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها جزم کرده است. تا جایی که ابراهیم رئیسی روز گذشته در ستاد ملی کرونا تاکید کرد که با توجه به انجام واکسیناسیون دانش آموزان بالای ۱۲ سال و دانشجویان، از ابتدای آذرماه می‌توان برایی بازگشایی مراکز اموزشی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اقدام کرد.

او گفته که وزارت بهداشت، با همکاری وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش، طوری برنامه‌ریزی کند تا مدارس و دانشگاه‌ها از اول آذر طبق شیوه‌نامه‌ها بازگشایی شوند.

پیش از این سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفته بود که مدارس باید حداقل یک روز در هفته باز باشند و امکان ندارد مدرسه‌ای خودش تصمیم بگیرد که آموزش هایش را به طور کامل در فضای مجازی ادامه بدهد. باید حداقل ارتباط با مدرسه برقرار باشد.

طبق گفته علیرضا کاظمی، مدارس متوسطه اول از اول آذر و مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان بازگشایی می‌شوند.

در مورد تعیین تکلیف مدارس ابتدایی نیز، وزیر آموزش و پرورش گفته که فعلا تصمیم قطعی برای بازگشایی مدارس ابتدایی گرفته نشده است.

بازگشایی مدارس به کجا رسید؟
دانش آموزان تحت چه شرایطی می‌توانند به مدارس برگردند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازگشت دانش آموزان مدارس متوسطه اول و دوم مشروط به رعایت دستور العمل‌های تدوینی دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش است. طبق این دستورالعمل دانش آموزان بالای ۱۲ سال باید واکسن دز اول و دوم را تزریق کرده باشند.

اما براساس این دستورالعمل، اگر برخی از آن‌ها اقدام به این کار نکنند، ضرورت دارد هر ۷۲ ساعت یک بار تست پی سی آر منفی انجام و آن را به مدرسه اعلام کنند.

همچنین در این شیوه نامه تاکید شده که زدن ماسک برای همه الزامی است.

البته به نظر می‌رسد که دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش برای موارد خاصی که با دستور پزشک از دریافت واکسن منع شده اند، دستور العمل تدوین نکرده است. اما بعید است که حضور این موارد خاص در مدارس با مشکل مواجه شود.

بازگشایی مدارس به کجا رسید؟
اختلاف ادامه دار بر سر بازگشایی مدارس؛ مخالفان چه می گویند؟

اختلاف بر سر بازگشایی مدارس گرچه موضوع تازه‌ای نیست، اما همچنان ادامه دارد. ماجرایی که مهم‌ترین منتقدان آن والدین دانش اموزان و وزارت بهداشت به شمار می‌روند. والدین دانش آموزان معتقدند که مدارس به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده بازگشایی نیستند.

آن‌ها می‌گویند که با اصرار وزارت بهداشت جان فرزندان شان به خطر می‌افتد.

در این میان به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت نیز چندان هم از بازگشایی مدارس راضی نیست. اما براساس تصمیمات ستاد ملی کرونا موظف به انجام مصوبات روز اخیر شده است.

چنانچه محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت می‌گوید که برخی از مدارس دارای تهویه مطبوع نیستند در این صورت باید به تهویه طبیعی روی آورند و درب و پنجره‌ها کمی باز باشد تا هوای تازه در کلاس جریان داشته و دانش آموزان و معلمان نیز لباس کافی به تن داشته باشند تا دچار سرماخوردگی نشوند.

البته برخی نمایندگان مجلس نیز با بازگشایی مدارس در روز‌های آینده مخالفت کرده‌اند.

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که اصرار بر بازگشایی سراسری مدارس با شرایط کشور همخوانی ندارد و این اقدام را باید تا دستیابی به یک ایمنی جمعی در کشور مراعا نگه داریم.

اما وزارت آموزش و پرورش می‌گوید که با اقدام وزارت بهداشت، ضریب امنیت با واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال بالا رفته است.

علیرضا کاظمی گفته که تا کنون ۷۵ درصد دانش آموزان، ۸۵ درصد معلمان و ۱۰۰ درصد کارکنان واکسن زده اند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید