واکنش‌ها به اولین حضور قهرمان در ایران

واکنش‌ها به اولین حضور قهرمان در ایران

جدا از نظرات منتقدن و رسانه‌های ایرانی، منتقدان آمریکایی و دیگر کشور‌ها هم به تحسین ساخته فرهادی پرداخته و حتی آن را لایق دریافت جایزه اسکار دانسته اند. اما برخی دیگر فیلم اصغر فرهادی را دلچسب ندانسته و بر این بودند که تماشگر پس از خارج شدن از سینما آن را فراموش می کند.

کد خبر : ۱۰۰۲۱۷
بازدید : ۵۹۱۴

فرادید | فیلم سینمایی «قهرمان» با کارگردانی اصغر فرهادی در آغاز ورودش به سینما‌های کشور و در سه روز ابتدایی توانست فروش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را تجربه کند که از نظر بسیاری از منتقدان می‌تواند تحولی جدی در وضعیت گیشه ایجاد کند.

به گزارش فرادید؛ قهرمان که در ماه‌های اخیر توانست جایزه جشنواره کن را به دست آورد، حضورش در سینما‌های ایران با نقد‌های منتقدان و افراد رسانه‌ای و کاربران توئیتر همراه شده است. اکثر نظرات و نقد‌ها مشابه هستند و از سبک فرهادی انتقاد کرده اند.

البته این تنها یک روی سکه است و در مقابل این انتقادات عده زیادی فیلم قهرمان، کارگردانی اصغر فرهادی و بازی امیر جدیدی را تحسین کرده اند.

جدا از نظرات منتقدان و رسانه‌های ایرانی، منتقدان آمریکایی و دیگر کشور‌ها هم به تحسین ساخته فرهادی پرداخته و حتی آن را لایق دریافت جایزه اسکار دانسته اند.

در همین رابطه «ان تامپسون»، منتقد مطرح ایندیوایر، «قهرمان» را یک احتمال تقریبا قطعی برای نامزدی در اسکار و دارای بخت بسیار بالایی برای برنده شدن این جایزه دانسته است.

طبق اعلام روابط عمومی فیلم؛ فیلم «قهرمان» امسال نماینده رسمی سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و چهارمین دوره جوایز اسکار است.

اولین حضور قهرمان در ایران چه واکنش‌هایی به دنبال داشت؟
نقد‌هایی بر قهرمان

صوفیا نصرالهی، منتقد فیلم و نویسنده سایت دیجی کالا مگ، قهرمان را شاهکار نمی‌داند، لقبی که بسیاری از منتقدان درون و بیرون مرزی ساخته اصغر فرهادی را با آن صدا می‌زنند.

از نظر او بهترین کار‌های هنری زمانی شکل می‌گیرد که غریزه و تکنیک با هم در تعادل (و نه حتی لزوما در اوج) باشند. اما ساخته فرهادی تکنیکش از غریزه جلو زده و باعث شده تا قهرمان در نهایت به اثری الکن در بیان قصه اش تبدیل شود.

به عقیده نصرالهی فرهادی اجازه نمی‌دهد سیر طبیعی قصه‌ی فیلم طی شود و گا‌ها سبب خسته شدن مخاطب می‌شود.

رعنا مقیسه دیگر منتقدی است که فیلم اصغر فرهادی را دلچسب ندانسته است. به اعتقاد او قهرمان نتوانسته به رها شدن از یک نواختی شدن فیلم هایش کمک کند و در نهایت رو به ناکامی می‌رود.

مقیسه می‌گوید قهرمان ادامه افول فرهادی است، یعنی فیلمی که بعد از خارج شدن از سالن سینما برای همیشه تمام می‌شود.

میلاد جلیلزاده، روزنامه نگار و منتقد دیگر فیلم قهرمان است.

به اعتقاد او قهرمان از لحاظ بازتاب دادن جهان بینی اصغر فرهادی، فیلم خاصی است که حتی می‌تواند یک نقطه عطف در کارنامه سازنده اش به حساب بیاید، اما از لحاظ کیفیت فنی، یک در جا زدن خسته کننده بود.

گویا او هم با رعنا مقیسه هم عقیده است.

جلیلزاده می‌گوید که قهرمان را اگر از لحاظ کیفیت فنی با سینمای خود فرهادی مقایسه کنیم، احتمالا چیزی در ردیف سایر آثار او بعد از «جدایی نادر از سیمین» به نظر بیاید. تکنیک‌های فرهادی در روایتگری کاملا لو رفته اند و کار‌های آوانگاردی مثل استفاده نکردن از موسیقی یا باز گذاشتن پایان قصه، دیگر مثل ۱۰ یا ۲۰ سال پیش بدیع و تازه نیستند.

در مقابل، اما عده‌ای بر این باورند که فیلمنامه‌های او قصه‌های هیجان انگیزی هستند که به راحتی در زندگی تک تک ما می‌تواند وجود داشته باشد.

زهرا فدایی هم بر این باور است که فیلم قهرمان در نگاه اول، یکی از سرراست‌ترین فیلم‌های اصغر فرهادی‌ست؛ فیلم‌نامه‌ای روان و شسته‌رفته دارد که نه می‌خواهد تماشاگر را فریب بدهد و نه دنبال پیچیدگی‌ها و پنهان‌کاری‌های همیشگی فرهادی‌ست.

در این میان برخی از منتقدان نظری بی طرفانه داشته اند.

به عنوان مثال یکی از فعالان شبکه‌های اجتماعی و منتدان بر این نظرند که یکی از محاسن کارگردانی فیلم که هر هنرمند را از هنرمند دیگر متمایز میسازد پرداختن به جزئیات است. در فیلم قهرمان زندان بعنوان نمادی از جامع هی ایرانی مقبر‌های از خشیارشاه و بازیگران بعنوان شهروندان ایرانی ایفای نقش میکنند.

به اعتقاد آن‌ها نکته حائز اهمیت در این فیلم این است که قهرمان از پیش تعیین شده نیست و هرکسی بنابر ذهنیت خویش از یکی از کاراکتر‌ها قهرمان می‌سازد. اما پرسش اصلی اینجاست که چرا همیشه جامعه ایرانی نیاز به قهرمان داشته باشد و شاید همین موضوع را بتوان نقطه عطفی برای فیلم نیز در نظر گرفت چراکه امکان کلیش‌ه‌ای شدن فیلم را بهمراه داشته باشد.

اولین حضور قهرمان در ایران چه واکنش‌هایی به دنبال داشت؟
امیر جدیدی، شهاب حسینی آینده؟!

جدا از تعاریفی که برای فیلم و کارگردانی شنیدیم عده‌ای به طور مختص درباره بازی امیر جدیدی سخن گفته و او را شهاب حسینی آینده سینمای ایران دانسته اند.

به اعتقاد میلاد جلیلزاده، شاید تنها برنده فیلم قهرمان به لحاظ فنی و تکنیکی، امیر جدیدی باشد که توانست نشان بدهد غیر از قیافه و استایل مناسب، چیز‌های دیگری هم به عنوان یک بازیگر دارد.

همچنین کاربران توئیتر هم عقیده دارند که نقش تازه امیر جدید با نقش‌های دیگرش بسیار متفاوت‌تر بوده است.

کاربری در این باره نوشته است: «بازی ساده و آری از تکلف از ویژگی‌های بارز او در این فیلم بود که تداعی گر یک هنرنمایی از جانب ایشان است».

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید