دلار توان صعود ندارد؟!

دلار توان صعود ندارد؟!

دلار در ۱۱ روز ابتدای آبان ماه در محدوده ۲۵۰ تومانی تغییرات خود را به ثبت رسانده است. این در حالی است که در ۱۱ روز ابتدایی مهرماه، فاصله کف و سقف قیمت دلار به بالای ۷۰۰ تومان رسیده بود.

کد خبر : ۱۰۰۳۳۰
بازدید : ۵۸۰۳

میزان نوسان دلار در آبان ماه به بازه‌ای کوچک محدود شده است. اسکناس آمریکایی در ادامه روند کم نوسان دومین ماه پاییز، روز سه‌شنبه ۲۰ تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۲۷ هزار و ۵۹۰ تومان رسید.

دلار از ابتدای آبان ماه توان صعود به بالای ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان را نداشته است و از سوی دیگر، نیرو‌های کاهشی نتوانسته‌اند این ارز را به زیر سطح حمایتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان ببرند.

به عبارتی می‌توان گفت که دلار در ۱۱ روز ابتدای آبان ماه در محدوده ۲۵۰ تومانی تغییرات خود را به ثبت رسانده است. این در حالی است که در ۱۱ روز ابتدایی مهرماه، فاصله کف و سقف قیمت دلار به بالای ۷۰۰ تومان رسیده بود.

به گفته فعالان، نزدیک شدن به آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای موجب شده است که فضای احتیاطی بیشتری در بازار حاکم شود. برخی رسانه‌های غربی خبر داده‌اند که احتمالا مذاکرات از نیمه دوم ماه نوامبر (حدود ۲ هفته دیگر) آغاز خواهد شد.

در این شرایط، از یکسو، خریداران تمایلی ندارند که بی‌گدار به آب بزنند و از سوی دیگر، فروشندگان مطمئن نیستند که مذاکرات منجر به لغو تحریم‌ها شود. در این فضای احتیاطی، حجم معاملات سکه و دلار کاهش پیدا کرده و تغییرات قیمتی محدود شده است.

دلیل حفظ یک مرز در بازار ارز

برخی از فعالان، اعتقاد دارند که قیمت دلار پس از اعلام خبر آغاز دوباره مذاکرات در آینده نزدیک، ظرفیت افت بیشتر قیمت را داشت. با این حال، برخی تحلیل‌گران اعتقاد دارند که نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون تاثیر افت دلار در بازار سهام، مانع از ورود فروشندگان بیشتر به بازار ارز شدند.

نوسان‌گیران چنین باوری را در بازار تقویت می‌کردند که دولت برای اینکه با اعتراضات زیادی در بازار سهام مواجه نشود، قیمت دلار را پایین نخواهد آورد. آن‌ها عقیده داشتند که بین حرکت شاخص کل بورس و اسکناس آمریکایی رابطه مستقیم وجود دارد و افت دلار منجر به تضعیف شاخص کل بورس خواهد شد.

در حالی که نوسان‌گیران چنین باوری را تقویت می‌کردند که عرضه بازارساز کاهش پیدا کرده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازار متشکل ارزی سطح عرضه ارز حتی بالا رفته است. در واقع می‌توان گفت شایعه نوسان‌گیران پشتوانه واقعی نداشت.

سکه در مسیر نزولی

بر اساس صحبت‌های بازیگران ارزی، روز سه‌شنبه عامل افزایشی یا کاهشی قوی در بازار حضور نداشت و بیشتر معامله‌گران سعی داشتند که از تغییرات محدود قیمت، نوسان‌گیری کنند.

در چنین روزی، سکه‌بازان نیز تمایل زیادی برای حضور در بازار نداشتند؛ کاهش فعالیت خریداران بازار سکه موجب شد این فلز گران‌بها یک گام دیگر به محدوده حساس ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نزدیک شود. ساعت ۳ بعدازظهر روز سه‌شنبه، فلز گران‌بهای داخلی ۱۱ میلیون و ۸۰۵ هزار تومان قیمت خورد که ۳۵ هزار تومان کمتر از روز دوشنبه بود.

به گفته فعالان، حباب سکه در روز دوشنبه بالای ۲ درصد بود و فاصله ارزش ذاتی و بازاری فلز گران‌بهای داخلی به بالای ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید.

معامله‌گران سکه انتظار داشتند که اونس طلا یا دلار نوسان افزایشی معناداری را تجربه کنند و به همین دلیل، حباب فلز گران‌بهای داخلی بالا باقی مانده بود. با این حال، حداقل تا ساعت ۳ بعدازظهر روز سه‌شنبه شدت نوسانات در بازار اونس طلا و دلار بسیار محدود بود و همین موضوع موجب شد سمت و سوی انتظارات افزایشی سکه‌بازان تغییر کند.

در صورتی که در روز جاری، تغییرات احتیاطی اونس طلا و دلار ادامه پیدا کند، حتی سکه ممکن است که مرز حمایتی مهم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست بدهد. سکه در صورت از دست دادن محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌تواند تا محدوده ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان افت کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید