معلم ایرانی در بین ده معلم برتر دنیا؛ ثریا مطهرنیا کیست؟

معلم ایرانی در بین ده معلم برتر دنیا؛ ثریا مطهرنیا کیست؟

بنیاد ورکی فاوندیشن برگزار کننده سالانه جایزه جهانی معلم در مورد دلایل راه یافتن ثریا مطهرنیا، معلم مناطق محروم شهرستان بیجار در استان کردستان می‌گوید که او به دلیل کمک مالی به دانش‌آموزان نیازمند به درمان و چندین عمل جراحی خاص و کمک مالی به صد‌ها دانش‌آموز بی بضاعت مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر : ۱۰۰۳۳۷
بازدید : ۹۹۷۵

فرادید | ثریا مطهرنیا، معلم مناطق محروم شهرستان بیجار در استان کردستان، به جمع ده نفر برتر جایزه جهانی معلم راه یافت. بنیاد ورکی فاوندیشن برگزار کننده سالانه این جایزه می‌گوید که ده نفر برتر از میان ۸ هزار معلم کاندید از ۱۲۱ کشور جهان انتخاب شدند.

به گزارش فرادید؛ جایزه جهانی معلم که ششمین دوره خود را پیش رو دارد، قرار است به معلم برگزیده یک میلیون دلار پاداش اعطا کند. برخی رسانه‌ها معتقدند که ثریا مطهرنیا معلم ایرانی برای دریافت این جایزه از شانس بالایی برخوردار است.

علاوه بر جایزه معلم برتر، بنیاد ورکی فاوندیشن قرار است امسال جایزه دانشجوی برتر جهان را هم اعطا کند. جایزه این بخش ۱۰۰ هزار دلار است و تنها به یک دانشجو تعلق خواهد گرفت. در این بخش ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو از ۹۴ کشور جهان نامزد شده‌اند.

ایران در بخش جایزه دانشجوی برتر جهان، در میان ۱۰ نفر برتر نماینده‌ای ندارد.
اما با این حال جایزه جهانی معلم ۲۰۲۱ روز‌های آینده نفر برتر خود را خواهد شناخت. ایران امیدوار است که ثریا مطهرنیا، معلم بیجاری این جایزه را از آن خود کند.

معلم ایرانی در بین ده معلم برتر دنیا؛ ثریا مطهرنیا کیست؟

ثریا مطهرنیا چگونه به جمع ده معلم برتر جهان راه یافت؟

بنیاد ورکی فاوندیشن برگزار کننده سالانه جایزه جهانی معلم در مورد دلایل راه یافتن ثریا مطهرنیا، معلم مناطق محروم شهرستان بیجار در استان کردستان می‌گوید که او به دلیل کمک مالی به دانش‌آموزان نیازمند به درمان و چندین عمل جراحی خاص و کمک مالی به صد‌ها دانش‌آموز بی بضاعت مورد توجه قرار گرفته است.

این بنیاد به نقل از ثریا مطهرنیا می‌نویسد که سه موضوع اصلی او را در طول زندگی‌اش به جلو سوق داده‌اند: مطالعه، مراقبت از افراد ضعیف و تمایل به ایفای نقش در ارتقای جامعه‌اش.

طبق اعلام بنیاد ورکی فاوندیشن، ثریا مطهرنیا به محض فارغ التحصیلی از دانشگاه، شغل معلمی در روستایی دورافتاده استان کردستان، را بر عهده گرفت. در اینجا او تحت تأثیر وضعیت نگران کننده یک دختر جوان با زخم صورت ناشی از آتش سوزی خانه و پسر جوانی با آسیب‌های پیچیده مچ پا قرار گرفت که مانع راه رفتن او شد. این‌ها اولین دانش آموزانی بودند که او زیر پر و بال خود گرفت و هزینه درمان پزشکی را که والدین‌شان قادر به پرداخت آن نبودند، پرداخت کرد.

پس از آن نیز خانم مطهر نیا هزینه تحصیل دختر نوجوان دیگری را پرداخت و والدینش را متقاعد کرد که او را به ازدواج زودهنگام تشویق نکنند.

او در طول سال‌های اخیر با ایجاد یک موسسه خیریه، به ۱۱۰۰ دانش آموزی که مشکلات پزشکی و تحصیلی داشتند کمک کرد و برای زنان بد سرپرست شغل ایجاد کرده است.

همچنین نگاه دلسوزانه ثریا مطهرنیا به جمع آوری پول برای زلزله زدگان استان کرمانشاه و مردم سیل زده استان لرستان کشیده شده است.

براساس گزارش دبیرخانه این جایزه، مطهرنیا در اولین مأموریت روستایی، متوجه شد که دانش‌آموزان از مشکلات متعددی، از جمله مدرسه فرسوده و کمبود امکانات، ضعف شدید آموزشی، نرخ بالای ترک تحصیل به دلیل فقر و ازدواج‌های زودهنگام، بیماری و سوء تغذیه رنج می‌برند.

به عقیده بنیاد ورکی فاوندیشن، شغل ثریا فقط معلمی نبود، گاهی اوقات مجبور بود به عنوان مدیر مدرسه، حتی نظافت کلاس درس را انجام دهد. او با مشارکت دادن روستاییان و مسئولان آموزش و پرورش توانست ساختمان مدرسه مخروبه خود را به یک مرکز با کیفیت و مدرن تبدیل کند.


تمجید بنیاد ورکی از ابداع روش‌های نوآورانه آموزشی ثریا مطهرنیا

بنیاد ورکی می‌گوید که از ابداع روش‌های نوآورانه آموزشی ثریا مطهرنیا شگفت زده شده است. براساس گزارش این بنیاد، او [ثریا مطهرنیا]در مورد روش‌های جدید تدریس تحقیق کرد و دانش و تکنیک‌های تدریس خود را دائماً به روز کرد.

او حتی با داشتن دو فرزند که خودش از آن‌ها مراقبت می‌کرد، به تلاش‌های آموزشی در جامعه ادامه داد و در تابستان خانه خود را به روی دانش اموزان باز کرد تا برای آن‌ها کلاس برگزار کند.

ثریا مطهرنیا با تدریس در سایر نقاط دورافتاده و محروم ایران، روش‌های آموزشی نوآورانه‌ای ایجاد کرده است. از جمله این ها می توان به دیکته برای بهبود توانایی نوشتاری دانش‌آموزان، ترکیب موضوعاتی مانند ریاضیات و تمرینات بدنی برای بهبود مشارکت و انگیزه دانش‌آموزان، آموزش علوم از طریق فعالیت‌های سرگرم‌کننده، اشاره کرد.


آموزش نقاشی با الگو گرفتن طبیعت در کلاس‌های هنری و رفع اشکال از طریق آموزش بازی محور، طوفان فکری و برنامه‌های درسی شخصی بر اساس نیاز‌های فردی دانش آموزان از جمله دیگر راهکارهای نوآورانه آموزشی ثریا مطهرنیا است.

با این حال نتیجه این تلاش‌ها در طول سه دهه اخیر، در موفقیت‌های تحصیلی شاگردانش دیده می‌شود.

طبق اعلام بنیاد ورکی فاوندیشن بسیاری از آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به مشاغل مهم و تخصصی راه یافته اند. مطهرنیا معتقد است بزرگترین دستاورد او کاهش تعداد ترک تحصیل در منطقه تدریس او بوده است.

معلم ایرانی در بین ده معلم برتر دنیا؛ ثریا مطهرنیا کیست؟

ثریا مطهرنیا، معلم مشهور کردستانی کیست؟

ثریا مطهرنیا، معلم مدرسه چهارده خرداد روستای تازه آباد، شهرستان بیجار در استان کردستان است. او که ۲۷ سال است در آموزش و پرورش مشغول به کار معلمی است، دو فرزند ۱۸ و ۱۴ ساله دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که او در طول سال‌های اخیر، مهم‌ترین جوایز حوزه تدریس در ایران را از آن خود کرده است.

طبق گفته مطهرنیا، او چند بار نفر برگزیده جشنواره الگو‌های برتر تدرس در کشور شده است.

۰
نظرات بینندگان
  • ابولفضل ارسالی در

    سلام ببخشید امکان حمایت کردن از این معلم شریف هستش تا شانس رتبه برتر شدن توی یونسکو رو داشته باشن بین نامزدها؟

  • ناشناس ارسالی در

    به امید روزی که دولت به وظایف خودش عمل کنه.ونیازمندی درکشورنباشه..همه تحت پوشش بیمه قوی وکارامد.وحمایت های اجتماعی قراربگیرن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید