وعده‌های مجلس برای تشویق فرزندآوری؛ از خرید خودرو تا ۳ برابر شدن یارانه‌ها

وعده‌های مجلس برای تشویق فرزندآوری؛ از خرید خودرو تا ۳ برابر شدن یارانه‌ها

طرح تشویق فرزندآوری اگرچه تاکنون چندباری در شورای نگهبان رد شده، اما مدت‌ها پیش بالاخره سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که طرح جوانی جمعیت در این شورا تایید شده است. از همین رو مجلسیان و مسئولان کشوری به فکر تشویق فرزندآوری افتاده اند.

کد خبر : ۱۰۰۳۵۳
بازدید : ۵۹۸۶

فرادید | هشدار‌های پیاپی کارشناسان درباره کاهش نرخ جمعیت و افزایش درصد سالمندان در سال‌های پیش رو، باعث شده تا مجلسی‌ها با اعطای مشوق‌های مالی، زوج‌ها را به فرزندآوری و ازدواج تشویق کنند. از اعطای تسهیلات به ازای هر فرزند گرفته تا وعده خانه دار شدن، بورسی شدن، اعطای زمین رایگان و تحویل ماشین، از جمله وعده‌هایی است که طی یکسال گذشته مطرح شده است.

به گزارش فرادید؛ یک سالی است که درمورد جمعیت شناختی ایران پیش بینی‌هایی صورت می‌گیرد که براساس آن اگر رشد جمعیت همین گونه ادامه داشته باشد، ایران وضعیتی مشابه وضعیت امروز کشور‌هایی مانند ژاپن، آلمان یا ایتالیا خواهد داشت. به این معنا که درصد سالمندان از مجموع جمعیت کشور بسیار بالا خواهد رفت.

از همین رو سال‌های گذشته یکی از مسئولان انجمن جمعیت شناسی ایران، از اهمیت سیاست‌های مشوق فرزندآوری سخن گفته بود.

به اعتقاد او سیاست‌های کوپنی و جو خوش‌بینی سال‌های اولیه انقلاب و وعده‌های مختلف مسوولان در تامین رایگان نیاز‌های فرزندان و البته شروع جنگ تحمیلی از مهم‌ترین دلایل افزایش زادوولد در دهه ۱۳۶۰ بوده است.

همین موضوع باعث شد تا مجلسیان و مسئولان کشوری هم به فکر تشویق فرزندآوری بیفتند تا طی دهه‌های آینده به رکود اقتصادی دچار نشوند.

وعده‌های مجلس برای تشویق فرزندآوری؛ از خرید خودرو تا ۳ برابر شدن یارانه‌ها
از اعطای زمین تا اعطای خودرو

طرح تشویق فرزندآوری اگرچه تاکنون چندباری در شورای نگهبان رد شده، اما مدت‌ها پیش بالاخره سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که طرح جوانی جمعیت در این شورا تایید شده است.

درواقع ماه‌های گذشته رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی،ر از رفع ایرادات شورای نگهبان به ماده ۱۰ طرح اختصاص زمین به خانواده‌ها برای تولد فرزند سوم به بعد در کمیسیون متبوع خود خبر داده بود.

طی این طرح قرار بود که زمین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری به خانواده‌ها برای تولد فرزند سوم اختصاص یابد. اما به تازگی این طرح تغییر یافته و گفته شده که کسانی که اجاره‌نشین هستند و فرزند سوم آنان به دنیا بیاید، یک زمین یا واحد مسکونی ۲۰۰متری به قیمت تمام‌شده زمین با دو سال تنفس و هشت سال قسط‌بندی پس از تولد فرزند سوم در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

البته این مسأله مربوط به افرادی است که فرزند سوم آنان بعد از ابلاغ قانون به دنیا بیاید.

در تازه‌ترین خبر‌ها هم مجلسی‌ها از افزایش سه برابری یارانه فرزندان خانواده‌های دهک‌های پایین، پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی، معافیت مالیاتی به ازای هر فرزند ۱۵ درصد، نیم‌بها شدن هزینه اماکن گردشگری، ورزشی و سینماها، افزایش سنوات خدمت به میزان یک‌سال برای تشویق به فرزندآوری سخن می‌گویند.

خانواده‌هایی که صاحب فرزندان چند قلو می‌شوند هم از حمایت هایی، چون مرخصی زایمان ۱۲ ماهه برای مادران باردار چندقلو، تسهیلات تولد دوقلو از ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون (بر اساس زایمان اول تا پنجم) با تنفس ۶ ماهه، سه‌قلو از ۶۰ تا ۱۵۰ میلیون، چهارقلو از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون و پنج‌قلو از ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون برخوردار می‌شوند.

مجلسی‌ها سال گذشته هم مشوق‌های دیگری برای فرزندآوری در نظر گرفته بودند که بر اساس آن، فرزندان تازه متولد شده سوم به بعد هر خانواده، باید سهامی تحت عنوان «سهام آیندگان» دریافت کنند.

اما به تازگی گفته اند که برخی از تسهیلات ویژه مسکن برای خانواده‌هایی که سومین، چهارمین، پنجمین و ... فرزند آن‌ها متولد می‌شود، در نظر گرفته شده است.

تامین زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰ متری با ۲ سال تنفس و ۸ سال قسط‌بندی، اختصاص ۱۵۰میلیون برای ودیعه یا خرید مسکن خانواده فاقد مسکن با باز پرداخت ۲۰ ساله، استفاده مجدد از امکانات دولتی تامین مسکن خانواده‌ها، افزایش ۲۵ درصدی سقف تسهیلات مسکن، کاهش عوارض ساخت و ساز تا ۵۰ درصد برای خانواده ۳ فرزندی و تا ۷۰ درصد برای خانواده ۴ فرزندی، از جمله این وعده‌های حمایتی است.

بعلاوه این‌ها در طرح مذکور برای تولد فرزند دوم تسهیلات دیگری گرفته شده، به مادرانی که فرزند دوم آنان متولد می‌شود، بدون نوبت و قرعه‌کشی خودروی ایرانی فروخته می‌شود.

برای مادران مرخصی ۹ ماهه بارداری و ۴ ماه دورکاری و همچنین کم شدن سن بازنشستگی به ازای تولد هر فرزند هم در نظر گرفته شده است.

وعده‌های مجلس برای تشویق فرزندآوری؛ از خرید خودرو تا ۳ برابر شدن یارانه‌ها
منابع مالی از کجا تامین می‌شود؟

فاطمه محمدبیگی، رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده، در این باره گفته است که محل تامین اعتبارات در خود قانون مشخص شده و از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اعتبارات هزینه‌ای خواهد بود.

محمدبیگی گفته است که اختصاص یک درصد اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد اعتبارات هدفمندی یارانه، بخشی از اعتبارات مربوط به مابه‌التفاوت نرخ ارز، ۵۰ درصد منابع حاصل از مالیات خانه‌های خالی، حذف یارانه دهک‌های پردرآمد، ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از افزایش ۲۰ درصدی جرایم رانندگی، برای اجرایی‌شدن این قانون بسیار امیدواریم.

علت هم این است که هم رئیس‌جمهور بر اجرای کامل سیاست‌های جمعیتی تاکید دارند و هم دکتر مخبر معاون اول ایشان با حضور در جلسات مشترک، همراهی خودشان را برای حل معضلات جمعیتی اعلام کرده‌اند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید